Wat is de naam van deze kever (Portugal-Algarve)?

Gestart door Ronald Poels, januari 02, 2019, 15:52:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ronald Poels

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/166176141
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2017-05-16 Portugal - Olhos de Água
Foto's:


bij voorbaat dank Ronald Poels

Arp

Een Heliotaurus (Tenbrionidae, Alleculinae).

Er zijn een stuk of wat soorten met dit uiterlijk (getuige ook namen als ruficollis, rufithorax, sanguinicollis - maar dat zijn niet de enige met een rode hals!). Fauna Europaea geeft er geen verspreidingsgegevens voor, maar op biodiversidadvirtual kom je voor Iberië alléén ruficollis tegen. Er staan een paar "sp." bij - vermoedelijk omdat die een (deels) zwart halsschild hebben, maar dat kunnen dan net zo goed melanistische vormen van dezelfde zijn (die komen frequent voor).

In een artikel uit 1922 ofzo worden voor Marokko (Martínez de la Escalera (1922) "Los Heliotaurus (Col. Cistelidae) de Marruecos de protórax rojo") 4 soorten opgevoerd, elk weer met ondersoorten en vooral opgesplitst op basis van de vorm van de tarsen(!).

In dat opzicht is mijn geloof dat er op Iberië slechts één soort rond zou stuiteren vrij beperkt, mja ... ik ben verder ook geen kennert, dus op basis van wat er op biodivvirt gepresenteerd wordt zou je deze dan weg kunnen zetten als Heliotaurus ruficollis .... wat mij betreft toch wel wat onzeker dan ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)