Welke plant? ==> Een eigenaardige Plantago coronopus

Gestart door klump.105, januari 05, 2019, 11:24:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/166200263
onzeker Hertshoornweegbree - Plantago coronopus gezien op 2016-06-22 United Kingdom - Marloes and St. Brides Community
Foto's:







bij voorbaat dank Adria Klumpers
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

e.kneepkens

Vreemd ding. Ik geloof niet dat het een Plantago is. Adria, kan je nog een uitvergroting maken van het bloemhoofdje helemaal li-onder en die er vlak boven zit. Het lijkt alsof er in het bloemhoofdje li-onder, een zaaddoosje zit. Misschien brengt ons dat verder.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

klump.105

Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Plantoon

In elk geval wel een Plantago al durf ik niet zeggen of het coronopus is. P. coronopus is heel erg variabel maar deze is wel extreem.Volgens Flora Europaea heeft P. coronopus naast de overal verspreide ssp coronopus nog 3 ondersoorten, die voorkomen in het C&O Middenlandsezeebekken, de balearen en sicilië. Voor de UK is er enkel de ssp coronopus.
Maar F.E. is niet echt up to date, dus als iemand weet heeft van een goede moderne biografie over deze plant dan hoor ik het graag.

e.kneepkens

De 'bloembekleedsels' op de middelste foto hebben wel iets weg van de bekleedsels bij P.coron., maar de zaden/vruchten(?) in de bloeiwijze doen me nog meer denken aan een of andere Crucifeer/Brassicaceae. De verdroogde ? 4-tallige 'bloemen'?? op de laatste foto doen me ook denken aan een Crucifeer.
Het is bedoeld als suggestie voor een mogelijk helder idee.
met vriendelijke groet, Emanuel

Hannie Luijten

Groet, Hannie

e.kneepkens

Hoe meer Plantago foto's ik gezien heb, hoe meer blijkt dat
Citaat van: e.kneepkens op januari 12, 2019, 12:41:13 PM
De verdroogde ? 4-tallige 'bloemen'?? op de laatste foto doen me ook denken aan een Crucifeer.
het idee van een crucifeer NIET klopt. Dus ook voor mij een Plantago coronopus. Stace: New Flora of the BRITISH ISLES geeft verder geen ssp. dus daar houden we het maar op...?
De compacte groei doet een beetje alpien aan, met een wortelstelsel tussen stenen/rotsen en samen met de zout-invloed leidt dat blijkbaar tot dit soort puzzels.
met vriendelijke groet, Emanuel

klump.105

Bedankt allemaal.
Ik denk ook dat het een aanpassing op de omstandigheden daar is. Het is in ieder geval niet één enkel vreemd plantje want op veel van de foto's die ik daar gemaakt heb zijn deze korte aartjes en vlezige bladrozetten te zien. De plantjes zijn ook allemaal opvallend klein, hooguit 10 cm hoog.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Rien Ondersteijn

Ik heb nog nooit zo'n afwijkende Plantago gezien.
Die bladeren horen plat te zijn en niet zo vlezig-de aar hoort cilindrisch lang te zijn en niet zo rond...
http://www.mittelmeerflora.de/Zweikeim/Plantaginaceae/plan_fied.htm#Plantago%20macrorhiza
Heeft Engeland hier een nieuwe [onder] soort...?
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

De foto's die op http://www.mittelmeerflora.de/Zweikeim/Plantaginaceae/plan_fied.htm#Plantago%20macrorhiza
zijn genomen Botanischer Garten München
                          Botanischer Garten Tübingen
                          Korfu
                          St. Maries de la Mer
duidelijk andere milieu's en ander klimaat dan in Wales.Voorlopig heeft de WNM een blauwe vink gekregen maar dat kan nog veranderen............
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

Hier vind je een beschrijving van P. coronopus en een opsomming van variëteiten in NL.
Bij de talrijke wnn op Obs krijg je een idee van de ongelooflijke variabiliteit van P. coronopus.

Rien Ondersteijn

dank Antoon-ik zie er echter geen enkele met een bolvormig bloemhoofd en zulke vlezige bladeren.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon


e.kneepkens

#14
Prima, kan er helemaal mee leven.( Ik realiseer me nu ook dat ik te weinig gebruik maak van de info/foto's die al jaren verzameld zijn op OBSERVADO. Bedankt Antoon, dat je me er impliciet op wijst)
           Zeker nu ik de foto's van M.Weites heb gezien, die gemaakt zijn in een vergelijkbaar milieu, zie  https://observation.org/waarneming/view/101110863?_popup=1
Grappig ook om te lezen dat Kim ook aan een alpiene plant dacht.
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

Op die eerste foto van Maico lijkt het wel een levermos !