Phylloscopus | Hegurajima, Japan mei

Gestart door gerbenth, januari 05, 2019, 10:52:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

doffig grauwgrijze zanger (foto is zongebleekt maar naalden zijn nog wel aardig van kleur dus ik denk toch redelijk accuraat niet-gele vogel)
weinig tekening, grijszwarte snavel en staart, korte handpenprojectie...

Wat zeggen jullie?

https://japan.observation.org/waarneming/view/157000092
onzeker Siberische Tjiftjaf - Phylloscopus collybita tristis gezien op 2018-05-21 Japan - Wajima
Foto's:




Wie weet zit ik er compleet naast hoor!

ik hoor het in alle gevallen graag,

groeten
Gerben

jeroen vinke

Ik doe maar een poging omdat ik er toch een boek voor heb:

Ondanks dat volgens de Helm field guide: birds of east asia de siberisch tjiftjaf staat aangemerkt als zeldzame dwaalgast in Japan, komt de Bruine boszanger er het dichts bij in de buurt. Deze heeft echter lichtere poten (en volgens het boek net zo goed een schaarse migrant). Verder spreken de door jou aangehaalde punten en speciaal de donkere snavel beter bij siberische tjiftjaf. ;)

Het boek geeft geen andere gelijkend alternatieven. Ik hoop je geholpen te hebben.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

gerbenth

#2
Hallo Jeroen,
dank voor de ondersteuning. Ik juich nog even niet, hopelijk komen er nog wel wat bijzondere-phylloscopus-kenners langs om een blik te werpen.

Mijn rode fotogids (Tadao Shimba: A Photographic Guide to the Birds of Japan and North-East Asia) en Mark Brazil's Birds of East Asia zeggen ook 'rare' tot rare 'winterer'. Op het net kom ik wel wat meldingen tegen van Hegurajima, een soort Helgoland/Scillies van Japan.

Moet kunnen maar misschien missen we toch nog iets...

groet
Gerben

jeroen vinke

Beste Gerben,

Ik ben ook zeker geen echte kenner, dus wachten op meer expertise zou ik sowieso aanraden.
De Helm guide die ik bedoelde is ook van Mark Brazil. Dat dat dan overeenkomt is niet vreemd ; )
Ik heb ook de Lars Johnsen erbij gehad met vogels van europa om qua afbeeldingen wat beter vergelijkingsmateriaal te hebben. De meeste phylloscopus die evt van toepassing zijn uit de Mark Brazil staan daar ook in.

Met vriendelijke groet
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

gerbenth


gerbenth

Op Birdforum wordt gemeld dat het een yakutensis Fitis moet zijn, in verband met '3 emarginations'.
Ik zie het nog even niet...maar misschien iemand hier wel (of ook)?

Mijn kijk op handpenprojectie klopte in elk geval niet. Ik zie het niet meer bij mijn vogel.

groeten
Gerben

zie ook: https://www.birdforum.net/showthread.php?t=371745

frankneijts

De handpenprojctie is eigenlijk niet goed te beoordelen op jouw foto's (of heb je er nog meer?) omdat de vleugelpunt(en) ahw 'verdwijnen' en je dus niet de juiste verhoudingen kunt zien. De versmallingen aan de handpennen, zelfs een nog 'harder' kenmerk dan de hpp, zijn wel goed te zien op beide foto's hier maar vooral op de tweede en dat zijn er inderdaad maar 3 (p3,4 en 5) terwijl Tjiffen er 4 hebben (ook nog aan p6). Ergo, 'jouw' vogel is dus een Fitis wat onderstreept wordt door de zeer lange wemkbrauwstreep en de 'holle' wangen. De zwarte snavel & pootjes + het grijswitte uiterlijk wijzen op een noordoostelijke herkomst hoewel ook in W-Europese populaties weleens zulke vogels voor komen.
EDIT: Heb op een kopie van jouw laatste foto die versmallingen aan de handpennen 3 t/m 5 aangegeven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

Wow... Dat is goede aanvullende informatie. Nu geen toegang tot pc maar ik zal maandag nog eens kijken naar betere hpp-geschikte foto's.
Bewonderenswaard hoe je die versmallingen onderscheidt.

Ik kom er op terug. Ik geloof dat fitis en tjiftjaf beide zeldzaam zijn in t voorjaar.... Zelfs op Hegura.

Dank en groet,
Gerben

gerbenth

#8
Dank voor de aanvulling Frank. Dat had ik dan wel goed begrepen.
Hier is hpp net wel te zien denk ik.. Voor ervaren kijkers.

https://www.birdforum.net/attachment.php?attachmentid=684326&d=1547196425

frankneijts

Citaat van: gerbenth op januari 11, 2019, 13:39:18 PM
Dank voor de aanvulling Frank. Dat had ik dan wel goed begrepen.
Hier is hpp net wel te zien denk ik.. Voor ervaren kijkers.

https://www.birdforum.net/attachment.php?attachmentid=684326&d=1547196425

Ook op deze foto zou ik me toch ook verlaten op die versmallingen: het onderscheid tussen linker en rechter vleugelpunt is door de onscherpte niet goed te beoordelen en ook de relatie tot de tertiallengte is niet echt lekker te zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Vreemd dat de fitis in de Mark Brazil behandeld wordt zoals als hij bij ons voorkomt (tamelijk geel) en niet zoals hij daadwerkelijk in Oost-Azië voorkomt..
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op januari 11, 2019, 17:53:56 PM
Vreemd dat de fitis in de Mark Brazil behandeld wordt zoals als hij bij ons voorkomt (tamelijk geel) en niet zoals hij daadwerkelijk in Oost-Azië voorkomt..

Misschien is t een combinatie van druktechniek en impressie van de kunstenaar?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Pf, ik zat ten eerste al bij de verkeerde vogel te kijken (wood warbler ipv willow warbler :-[) . Van de fitis staat alleen de ondersoort yakutensis erin, wat dus inderdaad wel het meest logisch is. Hoewel hij op de tekening een iets bruingelige zweem heeft op de wang en borst. De pootkleurproblematiek zal ook bij de fitisen dáár wel van toepassing zijn gok ik zo, aangezien de afgebeelde wel lichtgele poten heeft...
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

gerbenth

#13
Fitis lijkt maar weinig minder zeldzaam dan sibtjif in Japan. Geen idee of het echt altijd yakutensis is, of dat dan een aanname is.
Sowieso zijn voorjaarsbeesten er echt schaars

Leuke materie, hopelijk vind ik ook nog wat gewone japanse phylloscopussen tussen mijn foto's

gerbenth

#14
Pffffft.....

Sorry, ik kom er toch nog even op terug. Ik kan zo niet vinden wat de status is van Fitis in Japan. Siberische Tjif is blijkbaar toch al best heel zeldzaam. (dit zou iets van de 7e zijn). Ik vermoed eigenlijk dat Fitis dat nog meer is (edit: nee*)
Mijn Japanse kennis (een verwoed vogelfotograaf van de oude stempel) maakt er een Siberische Tjif van op mijn aangeven maar zijn ervaring met onze phyllo's is noodgedwongen beperkt.

Hoe hard zijn die versmallingen als kenmerk op mijn foto's? Zijn ze zo hard dat ze de overige kenmerken - die pleiten voor Sibtjif - wegvagen?

Jammer dat mijn foto's niet beter zijn...dat is zeker.

Hoop het te horen

groeten
Gerben

*Nee, Fitis is ruim algemener, met jaarlijks zo'n 7 waarnemingen (artikel uit 2012) zie pag 308 https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjo/61/2/61_304/_pdf/-char/en

frankneijts

Citaat van: gerbenth op januari 20, 2019, 14:35:36 PM
Pffffft.....

Sorry, ik kom er toch nog even op terug. Ik kan zo niet vinden wat de status is van Fitis in Japan. Siberische Tjif is blijkbaar toch al best heel zeldzaam. (dit zou iets van de 7e zijn). Ik vermoed eigenlijk dat Fitis dat nog meer is (edit: nee*)
Mijn Japanse kennis (een verwoed vogelfotograaf van de oude stempel) maakt er een Siberische Tjif van op mijn aangeven maar zijn ervaring met onze phyllo's is noodgedwongen beperkt.

Hoe hard zijn die versmallingen als kenmerk op mijn foto's? Zijn ze zo hard dat ze de overige kenmerken - die pleiten voor Sibtjif - wegvagen?

Jammer dat mijn foto's niet beter zijn...dat is zeker.

Hoop het te horen

groeten
Gerben

*Nee, Fitis is ruim algemener, met jaarlijks zo'n 7 waarnemingen (artikel uit 2012) zie pag 308 https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjo/61/2/61_304/_pdf/-char/en

Welke kenmerken pleiten dan vóór SibTjif en tegen Fitis? Die versmallingen zijn echt een hard kenmerk hoor, veel harder dan kleurtjes, tekening e.d. ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

#16
ehm.... ik bedoel zwarte snavel, donkere poten zijn toch goed voor Tjif en lastiger terug te vinden bij Fitissen.
3 versmallingen is zwaarwegend begrijp ik. Maar wat maakt het nou zo duidelijk?
Die drie witte banen (bijna kale schachten aan een kant)?
Als het er vier zouden zijn, zou het een Tjiftjaf zijn. Maar die kan je met deze slechtere foto's uitsluiten?

(aangepast wegens warrig verhaal)


groeten,
Gerben



frankneijts

Citaat van: gerbenth op januari 20, 2019, 16:52:06 PM
ehm.... ik bedoel zwarte snavel, donkere poten zijn toch goed voor Tjif en lastiger terug te vinden bij Fitissen.
3 versmallingen is zwaarwegend begrijp ik. Maar wat maakt het nou zo duidelijk?
Die drie witte banen (bijna kale schachten aan een kant)?
Als het er vier zouden zijn, zou het een Tjiftjaf zijn. Maar die kan je met deze slechtere foto's uitsluiten?

(aangepast wegens warrig verhaal)


groeten,
Gerben

Tja, het verschil tussen de handpennen mèt versmalling en de andere (waarschijnlijk zònder) is wel erg opvallend en als je zo wat foto's bekijkt zie je dat wel vaker (maar niet altijd). Op bijgaande foto is dat verschil (tussen pennen mèt en zònder) niet te zien al zijn de versmallingen zelf duidelijk genoeg. Hoewel geen bijzonder 'grijs-witte' Fitis zijn bij deze snavel en pootjes wel erg donker. Donkere pootjes zie je opvallend vaak bij Fitis maar een donkere (onder)snavel veel minder hoewel ook weer niet exceptioneel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Het is jammer dat je op jouw twee foto's de prinary projectie niet kunt zien, want dan was duidelijk geworden dat die te lang was voor een tjif.
Daarnaast is dit niet de Fitis die wij hier zien, maar echt een ander beest qua kleur.
Frank heeft eigenlijk alle zichtbare verschillen wel aangegeven, daar is m.i. niets aan toe te voegen.
En ja, die versmallingen zijn diagnostisch, geen ontsnapping mogelijk.
Overigens, die tristis op de Japanse Blog heeft wel erg groene randen langs de slagpennen voor een klassieke tristis.
Daar is veel discussie over op dit moment.
Zo'n beest zou in Nederland door sommigen als een mengzone (tussen abietinus en tristis) geval worden bestempeld, waar ook wel de naar fulvescens aan wordt gegeven. Svensson schrijft dat dergelijke vogels over het hele verspreidingsgebied tristis worden aangetroffen.
Het is niet waarschijnlijk dat zo'n mengzone beest in Japan terecht komt, dus dat geval is m.i. erg interessant.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

gerbenth

Frank: Ah, je ziet hier echt de bocht naar de schacht toe...wow...dat had ik niet eerder zo gezien.
Maar jemig, zie je dat ook op mijn foto's? Ik zal ze nog eens nauwkeurig bekijken.

Bij je foto: deze pootjes zijn wel donker maar niet zwartig zoals die van 'de mijne'

Dank dus voor de extra extra toelichting. Het begint te komen. Lastig om hier op het iets over te vinden.


Peter:
Ik twijfel ook niet aan het oordeel maar wist niet zeker of het een 'zeker' of 'ik vermoed' was.
Zal zo nog even door de wazige foto's zoeken naar iets dat wel lijkt op HPP.

Erg leuk dit eigenlijk. Wel typisch dat er zo weinig te vinden is over Fitissen in Japan. Het geciteerde onderzoek wijst op een jaarlijkse gast maar je vindt er verder -in het Engels - vrijwel niets over. Dat tristis in Europa een bijzonderheid is zal er aan bijdragen neem ik aan.

Ik kom er morgen op terug

dank weer
groeten
Gerben




frankneijts

Citaat van: gerbenth op januari 20, 2019, 22:06:18 PM
Frank: Ah, je ziet hier echt de bocht naar de schacht toe...wow...dat had ik niet eerder zo gezien.
Maar jemig, zie je dat ook op mijn foto's? Ik zal ze nog eens nauwkeurig bekijken.

Bij je foto: deze pootjes zijn wel donker maar niet zwartig zoals die van 'de mijne'

Dank dus voor de extra extra toelichting. Het begint te komen. Lastig om hier op het iets over te vinden.


Peter:
Ik twijfel ook niet aan het oordeel maar wist niet zeker of het een 'zeker' of 'ik vermoed' was.
Zal zo nog even door de wazige foto's zoeken naar iets dat wel lijkt op HPP.

Erg leuk dit eigenlijk. Wel typisch dat er zo weinig te vinden is over Fitissen in Japan. Het geciteerde onderzoek wijst op een jaarlijkse gast maar je vindt er verder -in het Engels - vrijwel niets over. Dat tristis in Europa een bijzonderheid is zal er aan bijdragen neem ik aan.

Ik kom er morgen op terug

dank weer
groeten
Gerben

Gerben, bij de beoordeling van kleuren enz. op jouw foto's moet je er wel rekening mee houden dat de kwaliteit ervan op zijn best 'matig' is. Bij een betere belichting en scherpte zou het zomaar kunnen dat snavel en/of poten helemaal niet zo 'zwart' zijn als ze lijken. Daarbij komt dat bijv. de 'achterste' pootjes op jouw foto's sowieso donkerder lijken doordat ze in de schaduw 'zitten'. Ik zou dus voorzichtig zijn met wat al te ver gaande conclusies op basis van deze 2 foto's behalve dan dat er een Fitis op staat en geen Tjiftjaf..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

#21
Nee,  je hebt vast ook weer gelijk ;  ) .
De foto's zijn allemaal erg bleek dus dat het zwart een foto-effect zou kunnen zijn, valt niet uit te sluiten.

Ik heb even alle foto's die ik gemaakt heb van het beest in een flickr-map gezet. Heel misschien zit er nog iets bij dat licht op de kwestie werpt... Ik zie het zo niet. Helaas laat ie ook verstopt in de den niet de hpp zien...

https://flic.kr/s/aHskQNJyKC (onbewerkt, Flickr laat ze redelijk op formaat staan)

groeten
Gerben



frankneijts

Citaat van: gerbenth op januari 20, 2019, 22:51:27 PM
Nee,  je hebt vast ook weer gelijk ;  ) .
De foto's zijn allemaal erg bleek dus dat het zwart een foto-effect zou kunnen zijn, valt niet uit te sluiten.

Ik heb even alle foto's die ik gemaakt heb van het beest in een flickr-map gezet. Heel misschien zit er nog iets bij dat licht op de kwestie werpt... Ik zie het zo niet. Helaas laat ie ook verstopt in de den niet de hpp zien...

https://flic.kr/s/aHskQNJyKC (onbewerkt, Flickr laat ze redelijk op formaat staan)

groeten
Gerben


De eerste 2 foto's op Flickr zijn zo slecht nog niet en met wat moeite is daar de hpp wel te beoordelen en die lijkt me dan zo rond de 70-75% en dat is prima voor Fitis en te lang voor Tjif. Misschien kun je die foto nog wat bewerken (verscherpen en ietsje meer contrast) en hier plaatsen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

#23
Hallo Frank, ik zal kijken of ik iets kan doen met die foto's.

Overigens grappig dat ik gisteren als voorbeeld ook zo'n citroenige-vleugel Fitis kreeg toegestuurd door mijn Japanse contact. Hij heeft m blijkbaar ook al voorgelegd aan collega-vogelaars. Toch leuk zo'n bijzonderder Phyllo. Al snak ik naar een gewone Japanse.... Ik weet nog niet of ik die wel heb (afgezien van roepende Bladkoningen)

Ik ga even prutsen. Zal ook vragen of ik zijn Fitis ook hier posten kan.

Is dit wat je bedoelt. De streepjes staan vast niet goed.

Ik zet deze iets opgewerkte foto ook nog even zo groot mogelijk op Flickr.
https://flic.kr/p/SdcDym





groeten
Gerben

frankneijts

Citaat van: gerbenth op januari 21, 2019, 22:31:22 PM
Hallo Frank, ik zal kijken of ik iets kan doen met die foto's.

Overigens grappig dat ik gisteren als voorbeeld ook zo'n citroenige-vleugel Fitis kreeg toegestuurd door mijn Japanse contact. Hij heeft m blijkbaar ook al voorgelegd aan collega-vogelaars. Toch leuk zo'n bijzonderder Phyllo. Al snak ik naar een gewone Japanse.... Ik weet nog niet of ik die wel heb (afgezien van roepende Bladkoningen)

Ik ga even prutsen. Zal ook vragen of ik zijn Fitis ook hier posten kan.

Is dit wat je bedoelt. De streepjes staan vast niet goed.

Ik zet deze iets opgewerkte foto ook nog even zo groot mogelijk op Flickr.
https://flic.kr/p/SdcDym





groeten
Gerben

Ik heb me vergist: het is (ook) hier erg lastig te zien waar de punt van de (linker) vleugel zich exact bevindt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

Ik weet niet precies hoe deze foto's beter te maken, zal morgenochtend nog 1 poging wagen.
De rechtse pijl staat wel bij de verste top van de handpennen, toch?
Wat daar nog rechts van zit moeten rechterhandpennen zijn... of is dat wishful thinking.

groeten
Gerben

frankneijts

Citaat van: gerbenth op januari 22, 2019, 10:52:24 AM
Ik weet niet precies hoe deze foto's beter te maken, zal morgenochtend nog 1 poging wagen.
De rechtse pijl staat wel bij de verste top van de handpennen, toch?
Wat daar nog rechts van zit moeten rechterhandpennen zijn... of is dat wishful thinking.

groeten
Gerben

Die pen waar het rechtse streepje bij staat lijkt me de eerste zònder versmalling en dat zou dan p6 moeten zijn (of p7) en dat is(zijn) noch bij Tjif noch bij Fitis de langste handpen(nen) Gerben. Bij Fitis is het verschil tussen p6 en p3/4 (de 2 langste en samen de vleugelspits vormend) zelfs aanzienlijk. Dus wat nog rechts van dat laatste streepje zit zou nog bij de linker vleugel kunnen horen waarmee de hpp ineens een stuk langer wordt (en sowieso heb je de lengte van de tertials te ruim bemeten..). Maar het blijft heleaas allemaal net wat te onduidelijk om e.e.a. precies na te meten en daarmee is dit kenmerk hier niet goed bruikbaar. Ik zou het maar bij die versmallingen houden ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

Ok, dank Frank, voor deze extra informatie. Dan hou ik het op yakutensis, op basis van de 3 versmallingen.
Jammer, die HPP was een fijne extra ondersteuning geweest.

op naar de volgende probleemgevallen...

groeten
Gerben

gerbenth

#28
Dit is niet een heropening van het onderwerp maar een aanvulling.
Ik heb alle foto's van deze vogel nog eens onbewerkt teruggezet op flickr. 
https://flic.kr/s/aHsmCMsiNF
Ik had ze bij de vernieuwing van Flickr per ongeluk verwijderd en wie weet helpt het toch nog ter verdere ondersteuning van de soortbepaling.

groeten
Gerben