Scherpe kuifbladroller - Endothenia marginana?

Gestart door JR de Jong, januari 04, 2019, 21:50:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

JR de Jong

Ik zou graag willen weten als de determinatie goed is, staat al half jaar ongecontroleerd op waarneming
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/156785968
Scherpe kuifbladroller - Endothenia marginana gezien op 2018-05-12 Stuttebosch
Foto's:




bij voorbaat dank Jack de Jong
met vriendelijke groet, Jack

Elachista

Het dier is wel erg druk getekend, dan vind ik het lastig om hier een zekere E. marginana van te maken. Het zou mij niks verbazen als zo'n dier ook nog tot E. oblongana zou behoren. Je hebt hier een dier die bovendien op moeraskartelblad zit. Ik ken E. oblongana uit de kustregio uitsluitend van terreinen met her en der moeraskartelblad. Dit zou vermoedelijk een Nederlandse waardplant kunnen zijn. Het is altijd goed om te kijken naar de aanwezige planten, E. marginana zit in veengebieden hoofdzakelijk op kleine ratelaar (en in wat hoger gelegen terreinen meer op kaardenbol).
Groet,
Tymo

JR de Jong

Bedankt voor je reactie Tymo, Ik weet niet of je de omgeving een beetje kent maar zover ik weet groeit er geen kleine ratelaar en of kaardenbol in dit gebied wel veel heidekartelblad en ook her en der moeraskartelblad. Ik ga in het voorjaar wel weer eens kijken, ik hoop dan betere foto's te kunnen maken.

Groet Jack
met vriendelijke groet, Jack

Elachista

Hoi Jack,

Wilhelminaoord hier! Wat dat betreft dus een paar minuten rijden. Ik zal er ook eens op (gaan) letten.
Groet,
Tymo

JR de Jong

Hallp Tymo, ze zijn er weer.
Zag vandaag 2 exemplaren op en rond Heidekartelblad Pedicularis sylvatica er staan er wel honderden in bloei. Locatie kan ik je mailen.
Lijkt mij toch Marginana

met vriendelijke groet, Jack

Elachista

Qua biotoop lijkt me dat ook. In soortgelijke biotopen komt marginana niet zeldzaam in de Wieden voor.
Groet,
Tymo

JR de Jong

Bedankt Tymo, ik zal binnenkort eens kijken in de Wieden.
met vriendelijke groet, Jack