Raaf of grote kraai?

Gestart door herbert74, januari 04, 2019, 15:12:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

Volgens mij heeft het alle kenmerken van een raaf, is het er één of is het een groot uitgevallen kraai?

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/166142121
Raaf - Corvus corax gezien op 2019-01-01 Sweden - Trollhättan
Foto's:


bij voorbaat dank Herbert Herbinia
Herbert
Belgian birdlover

mgieskens

Citaat van: herbert74 op januari 04, 2019, 15:12:25 PM
Volgens mij heeft het alle kenmerken van een raaf, is het er één of is het een groot uitgevallen kraai?
Als het alle kenmerken van een Raaf heeft, kan het geen Kraai zijn.
De vraag is dus eigenlijk of die kenmerken er inderdaad zijn; en zichtbaar op deze foto.
Wat ik op de foto zie is een staart die wigvormig lijkt en een snavelbevedering die tot over de helft lijkt te komen.
De rest van de kenmerken is niet eenduidig vast te stellen met deze foto.
Maar voor mij al voldoende voor een Raaf.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

herbert74

Herbert
Belgian birdlover

migratorius

In Zweden zitten helemaal geen Zwarte Kraaien, dat helpt ook...

JanHein

OlivierO

Citaat van: migratorius op januari 08, 2019, 16:22:18 PM
In Zweden zitten helemaal geen Zwarte Kraaien, dat helpt ook...

En op welke manier draagt dat bij tot de determinatie? De kans is kleiner, maar dat heeft verder geen waarde.

Zeker niet als je hier eens kijkt:

https://world.observation.org/soort/maps/208?from=1900-01-01&to=2019-01-08&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=50000&kwart=0&st=&second_specie=
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Morten

Citaat van: OlivierO op januari 08, 2019, 18:26:38 PM
Citaat van: migratorius op januari 08, 2019, 16:22:18 PM
In Zweden zitten helemaal geen Zwarte Kraaien, dat helpt ook...

En op welke manier draagt dat bij tot de determinatie? De kans is kleiner, maar dat heeft verder geen waarde.

Zeker niet als je hier eens kijkt:

https://world.observation.org/soort/maps/208?from=1900-01-01&to=2019-01-08&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=50000&kwart=0&st=&second_specie=


Beter kijk je dan hier:

https://world.observation.org/soort/maps/208?from=1900-01-01&to=2019-01-08&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&only_valid=1&grid=50000&kwart=0&st=&second_specie=

Kortom een soort waar je niet direct rekening mee hoeft te houden bij een waarneming van een geheel zwarte kraaiachtige. Maar in dit geval hebben we natuurlijk ook een foto.
Groet, Morten


herbert74

Goh, eens met Olivier, heb er tijdens mijn trip in Zweden geen gezien, enkel de bonte, maar in Denemarken zijn er wel zwarte kraaien, lijkt me ondenkbaar dat ze de Sont (soms maar 4,5 km breed) niet oversteken tot in Zweden, dat er vooral bonte zijn is uiteraard wel de realiteit. Ik ging er van uit dat het een raaf was, maar omdat het mijn eerste was, wilde ik een zwarte kraai niet uitsluiten. Toch bedankt voor jullie ondersteuning van mijn determinatievraag.

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OlivierO

Citaat van: Morten op januari 08, 2019, 19:17:09 PM
Beter kijk je dan hier:

(...)

Dat vind ik toch een behoorlijk flauwe reactie, Morten. Als je even in de lijst van waarnemingen van Zwarte Kraai gaat kijken, en dan zeker die buiten BE en NL, dan wordt daar amper iets van goedgekeurd. Allicht omwille van onderbemanning of gewoon omdat het zo'n gewone soort is. Anderzijds zou een beter gecontroleerde database misschien wel goed zijn voor deze soort, maar dit even terzijde.

In het zuidelijke deel van Zweden, waar ook de waarneming van Herbert werd gedaan, is Zwarte Kraai misschien niet algemeen, maar zeker ook niet afwezig. De kans dat je er daar één tegen komt is wel wat te groot om die zomaar uit te sluiten op basis van verspreiding. Kijk ook hier voor een beter beeld:

https://sweden.observation.org/soort/maps/208?from=1900-01-01&to=2019-01-08&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&only_valid=1&grid=10000&kwart=0&st=&second_specie=

Er is in Zweden slechts één foto van een Zwarte Kraai ingevoerd en die is dan ook goedgekeurd. Je kan er behoorlijk rustig vanuit gaan dat er daar wel meer voorkomen ...

Los van bovenstaand: ik word echt ongemakkelijk van de uitspraak "die komen daar niet voor". Zeker niet als het dan ocharme op (bij wijze van spreken 2 km) gewoon een algemene soort is.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

herbert74

Misschien moeten alle waarnemers van waarneming.nl en waarnemingen.be op vakantie gaan in Zweden, wellicht krijgen we dan een goed beeld van de aanwezigheid van zwarte kraaien in vooral Zuid-Zweden.  ;) Zullen er wellicht meer geobserveerd worden.

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

OlivierO

Citaat van: herbert74 op januari 08, 2019, 19:47:23 PM
Misschien moeten alle waarnemers van waarneming.nl en waarnemingen.be op vakantie gaan in Zweden, wellicht krijgen we dan een goed beeld van de aanwezigheid van zwarte kraaien in vooral Zuid-Zweden.  ;) Zullen er wellicht meer geobserveerd worden.

Herbert

Dat zou mooi zijn! Algemene soorten in BE en NL worden vaak op reis niet ingegeven, net omdat ze zo algemeen zijn. Ook al zijn ze dat veel minder op de plaats waar ze dan gezien worden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Morten

Citaat van: OlivierO op januari 08, 2019, 19:39:14 PM
Citaat van: Morten op januari 08, 2019, 19:17:09 PM
Beter kijk je dan hier:

(...)

Dat vind ik toch een behoorlijk flauwe reactie, Morten. Als je even in de lijst van waarnemingen van Zwarte Kraai gaat kijken, en dan zeker die buiten BE en NL, dan wordt daar amper iets van goedgekeurd. Allicht omwille van onderbemanning of gewoon omdat het zo'n gewone soort is. Anderzijds zou een beter gecontroleerde database misschien wel goed zijn voor deze soort, maar dit even terzijde.

In het zuidelijke deel van Zweden, waar ook de waarneming van Herbert werd gedaan, is Zwarte Kraai misschien niet algemeen, maar zeker ook niet afwezig. De kans dat je er daar één tegen komt is wel wat te groot om die zomaar uit te sluiten op basis van verspreiding. Kijk ook hier voor een beter beeld:

https://sweden.observation.org/soort/maps/208?from=1900-01-01&to=2019-01-08&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&only_valid=1&grid=10000&kwart=0&st=&second_specie=

Er is in Zweden slechts één foto van een Zwarte Kraai ingevoerd en die is dan ook goedgekeurd. Je kan er behoorlijk rustig vanuit gaan dat er daar wel meer voorkomen ...

Los van bovenstaand: ik word echt ongemakkelijk van de uitspraak "die komen daar niet voor". Zeker niet als het dan ocharme op (bij wijze van spreken 2 km) gewoon een algemene soort is.

Ik zie anders toch dat alle Observado-waarnemingen met foto's gevalideerd zijn. Dat al die niet gevalideerde waarnemingen geen documentatie of ook maar een toelichting dragen (behalve die ene in het uiterste zuiden), gaf mij meteen te denken. Maar misschien is het inderdaad niet zo zwart-wit als ik hier neerzette, zie ik nu in: https://artportalen.se/search/map/taxon/205975.
In het zuiden van Zweden nog 'schaars' genoemd, verder naar het noorden al gauw 'zeer zeldzaam'.
Groet, Morten