Plooivlieswaaiertje?

Gestart door gmalink, januari 03, 2019, 16:51:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

gmalink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166228915
onzeker Plooivlieswaaiertje - Plicaturopsis crispa gezien op 2018-12-31 Veenendaal - Prattenburg
Foto's:




bij voorbaat dank Gerrit Alink

rietvanoosten

Geen Plooivlieswaaiertje, zie info
https://waarneming.nl/soort/info/14270

Eén van de oorzwammetjes denk ik (er bestaat ook Schelpjesmolenaar sl. zag ik pas, geen idee hoe je deze soorten onderscheidt van de oorzwammetjes).
met vriendelijke groet, Riet

gmalink

Beste Riet,
Hartelijk dank voor de ID!
Oorzwammetje lijkt me een goede optie. Misschien in dat geval het wit oorzwammetje.

Met vriendelijke groet,
Gerrit Alink

Melchior van Tweel

Citaat van: rietvanoosten op januari 03, 2019, 19:06:28 PM
er bestaat ook Schelpjesmolenaar sl. zag ik pas, geen idee hoe je deze soorten onderscheidt van de oorzwammetjes).
De Schelpjesmolenaar heeft roze sporen, hetgeen op de bleke lamellen vaak te zien is als een roze zweem. Alleen microscopisch onderzoek geeft echt uitsluitsel.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

rietvanoosten

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 06, 2019, 14:01:54 PM
Citaat van: rietvanoosten op januari 03, 2019, 19:06:28 PM
er bestaat ook Schelpjesmolenaar sl. zag ik pas, geen idee hoe je deze soorten onderscheidt van de oorzwammetjes).
De Schelpjesmolenaar heeft roze sporen, hetgeen op de bleke lamellen vaak te zien is als een roze zweem. Alleen microscopisch onderzoek geeft echt uitsluitsel.

Dank je wel voor jouw uitleg Melchior!
met vriendelijke groet, Riet

gmalink

Ook hartelijk dank voor de uitleg van het verschil tussen een oorzwammetjes en schelpjesmolenaar.
Mijn exemplaar lijkt een roze gloed te vertonen. Zou het dan schelpjesmolenaar kunnen zijn of mag je dat niet zomaar concluderen?

Groet,
Gerrit Alink

Melchior van Tweel

Ik zie geen roze zweem, maar zoals gezegd: bij twijfel  :micro:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl