Chromocyphella muscicola?? op Mos

Gestart door Gert Kremer, januari 02, 2019, 16:54:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

zou dit een Suikermycena kunnen zijn?  zijn heel klein, foto door  :micro: genomen.
Op mos, heeft Gespen, sporen ruw.
Op hoedje en steeltje korreltjes. Lamel aderachtig.
Mos groeide op dood liggen hout.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

 :micro: foto olie
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

  :micro: aanvulling
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Wat wil je op de microfoto's laten zien, waarom geen sporen gemeten? Macroscopisch beeld past wel bij de Suikermycena, maar ruwe sporen lijkt mij sterk. Wil je met de laaste foto een spore in beeld brengen?

Mvgr?
Henk Huijser.

Gert Kremer

zal proberen een beter foto van de sporen maken.  meten kan ik niet meer, ben mijn gegevens kwijt.
Met ruw bedoel ik soort ringen of kringen die ik zie, de meesten zijn rond maar soms ook "peer" vorming.
Ze zijn zo klein dat ik dacht aan slijmzwammetje Henk. dus wat meegenomen en thuis zag ik dat anders was.
Hoop dat op deze foto's wat beter te zien is, anders hoor ik graag wat ik nog zou kunnen doen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

sporen van deze middag, beter kan ik ze niet in beeld krijgen Henk.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Een paar opmerkingen vooraf. De kringen die je rond de sporen ziet zijn waarschijnlijk buigingsbeelden die des te duidelijker worden naarmate het diafragma kleiner en/of de condensor lager staat. Door chromatische aberatie (vooral bij goedkopere optiek goed zichtbaar) zie ook gekleurde ringen. Om microscoopbeelden goed te kunnen beoordelen, is enige kennis van de werking en de beperkingen die de optiek van een microscoop nu eenmaal heeft, echt noodzakelijk.  Bij het niet kunnen meten, verliest een microscoop bij het op naam brengen van paddenstoelen grotendeels zijn waarde. Over de sporen zeg je "ze zijn zo klein dat ik dacht aan een slijmzwammetje". Nu zijn kleine sporen echt niet kenmerkend voor deze groep, ik zou zeggen integendeel. Als de sporen die op de foto's zichtbaar zijn daadwerkelijk van de afgebeelde mycena zijn dan kan je suikermycena wel schrappen want daarvan zijn de sporen niet zo rond. Bovendien het substraat maakt dit ook niet waarschijnlijk. M. clavularis en M. alba hebben wel meer ronde sporen maar getoond foto's geven onvoldoende kenmerken om een beslissing te nemen. Vormen cheilocystiden en hoedhuidcellen zijn noodzakelijk.

Mvgr.,
Henk Huijser.



Gert Kremer

sorry Henk voor de verkeerde beschrijving van de sporen.
Ik had geen loep of leesbril bij mij. dus zag ik dat witte op het mos zitten en toen dacht ik aan een slijmzwam. Thuis zag ik dat het een klein zwammetje was.
Zal nog wat nieuwe mic foto's maken.
Zit in de PdS 3 te zoeken en plaat 314 lijkt het meest, Adscendens.
Zal proberen hoedhuidcellen ook vast te leggen.  moet dat van de bovenkant hoedje? 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Ja, je moet echt de bovenste laag cellen zien zichtbaar te maken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

xenion

Ik kan het mis hebben, maar de sporen op de laatste microscoopfoto's lijken bruin gekleurd te zijn? Zou je eens een preparaat in water kunnen maken? Als ze bruin zijn horen ze niet bij het exemplaar op de eerste foto, maar zou het Mosschelpje (Chromocyphella muscicola) kunnen zijn.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

alle zwammetje hebben een steeltje, Martin.
foto door de Stereo Microscoop 20x genomen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#11
hoedcellen?  en zal morgen proberen met water. en ook kijken of er nog meer op het Mos zit. kom er als ongeveer.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

 :micro: foto steeltje.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

de eerste foto is het zelfde als de anderen en nu bij deze ook. steeltje aan Mos, steeltje los gesneden, Foto's door Stereo Microscoop 20x .
De sporen zijn ook bruin, op steeltjes en onderkant zwammetje te zien.
:micro: foto's, Sporen in water genomen Martin.
ik heb nog 3 zwammetje in doosje op Mos met wat water staan.  ( Mosschelpje op een steeltje kan dat?) kan het niet vinden.
Elke hulp is welkom.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Melchior van Tweel

Citaat van: Gert Kremer op januari 06, 2019, 14:15:54 PM
De sporen zijn ook bruin
Misschien vervuiling van een andere soort die erbij heeft gelegen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gert Kremer

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 06, 2019, 14:21:51 PM
Citaat van: Gert Kremer op januari 06, 2019, 14:15:54 PM
De sporen zijn ook bruin
Misschien vervuiling van een andere soort die erbij heeft gelegen?

nee hoor...de laatste foto's zijn iets groter geworden in het bakje. enkelen waren eerst helemaal schoon, en later bruin/roodachtig van de sporen. ik denk dat Martin "gelijk" heeft maar dat steeltje he!  Ook kan ik niks vinden of het 2 of 4 Sporig zijn. zoeken tot nekpijn toe.  (elke keer denk ik (zie stekelachtig) die sporen, maar scherp krijgen, vergeet het maar. ik bezit twee oude  :micro: van een Veearts. voor mijn hobby Henk. probeer zoveel mogelijk aan te dragen door foto's uit de losse hand te nemen. Maar ben blij met elke reactie.  :blink:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

1 het laatste zwammetje bovenkant met steeltje  ... Stereo Microscoop
2 denk twee Sporig te zien.
3 weet ik niet.
4 Sporen maat tussen ( ) elk streepje 1.07 mu. stond op de A4.

de laatste hoop op dit hele kleine mooie zwammetje.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Beeld zonder congorood laat inderdaad bruine wat wrattige sporen zien. We hoeven niet verder zoeken in Mycena. Vergelijk alles nog maar eens grondig met Chromocyphella muscicola, zoals Martin reeds opmerkte. Zo sterk lamelachtig als op jouw eeste foto heb ik de soort nog niet gezien maar hoe vaker je een soort ontmoet hoe beter het beeld ervan wordt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Henk héél veel dank.  :blink:
Mosschelpje dus. ben er blij mee. wel vaker gezien op mos op Beuk.  maar die waren altijd bruin van binnen en geen steeltje. zal deze invoeren op waarneming.
Ga nog wel eens op die plek kijken. proberen welk hout dit mos groeide.

Nogmaals dank.
Groet Gert.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Ik heb deze nog niet ingevoerd omdat ik nog zou gaan kijken. (door niet lekker te zijn duurde dit wat langer).
het mos groeide tegen een afgezaagde Naaldhout stronk en daar zitten Teervlekzwammen op die na Anijs ruiken. zie foto.
Dus nu weet ik het nog niet zeker, wat ik moet doen.....dat steeltje hé?
Graag hulp. 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.