Persicaria pensylvanica of P. lapathifolia? > Beklierde.

Gestart door heslingua, januari 02, 2019, 11:06:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

heslingua

Is dit Amerikaans perzikkruid, of toch beklierde duizendknoop?
En wat zijn de bepalende kenmerken?
Ik dacht vanwege de sterke beklierdheid aan Amerikaans, maar lees nu dat bij Amerikaans perzikkruid het tuitje rond de bladbasis doorzichtig is en een gladde bovenrand heeft.
Dat heeft dit exemplaar niet.


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/160809446
Amerikaans perzikkruid - Persicaria pensylvanica gezien op 2018-07-29 Bunschoten - Polder de Haar
Foto's:












Toelichting:
Ook stengel, tuitje en kelkblad dicht beklierd.

bij voorbaat dank,
Margreet Heslinga

Plantoon

#1
Doorichtig is dat tuitje toch wel ±. Heel duidelijke foto's.

Jeanette den Herder

Op Blumen in Schwaben staat dat Persicaria pensylvanica gesteelde klieren op de bloeiwijzestelen heeft en een roze bloeiwijze heeft.Beide kenmerken zie ik niet.

met vriendelijke groet, Jeanette

Willemien Troelstra

Ik zie wel gesteelde klieren, maar hij is niet roze. Wat mij opvalt is dat het blad veel rommeliger van nervatuur is dan wat ik bij pennsylvanica waarnemingen heb gezien. Het lijkt me niet onmogelijk dat hij met een andere Persicaria kruist...

groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

Dit lijkt me gewoon beklierde.  ;)
De klieren zijn niet lang gesteeld genoeg, het blad is praktisch kaal en de onderzijde zit vol met klieren.

heslingua

Allen bedankt voor jullie reactie!
Aan de hand van de daarin genoemde kenmerken, zoals ze ook op Blumen in Schwaben, lijkt het inderdaad geen P. pensylvanica te zijn.
Het beeld wijkt wel wat af van de beklierde duizendknopen die ik heb gezien, want die hebben een gladde, vaak rood gevlekte stengel.
Blijkbaar is er variatie.

Grtz, Margreet.