Woudaap Taiwan

Gestart door HJDT, januari 02, 2019, 01:32:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Beste allemaal,

In november fotografeerde ik deze Woudaap in Taiwan, tot nu toe kan ik de juiste naam er niet op plakken. Qua voorkomen is het aantal mogelijke soorten best ruim maar op basis van de tekening op de rug denk ik het terug gebracht te hebben tot twee mogelijkheden: Cinnamon Bittern of Von Schreck's Bittern. De determinatiegidsen die ik tot mijn beschikking heb helpen met niet veel verder, een zoektocht op internet sterkt mijn vermoeden dat het 1 van deze twee moet zijn maar verder dan dat kom ik echt niet.

Wie helpt me de juiste naam te vinden?

Groeten Michel
https://observation.org/waarneming/view/166153272
Von Schrenck's Bittern - Ixobrychus eurhythmus observed at 2018-11-20 Taiwan - Kenting NP
Photos:








thanks in advance Michel Veldt
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

gerdwichers8

Cinnamon heeft veel oranje in het verenkleed, mist een sterk contrast tussen dekveren en mantel, indien contrast optreedt, heeft ie op z'n best een lichtere rand langs de dekveren die overal even breed is en blijft ook dan daarmee vrij effen.
Von Schrenk's heeft samen met de lichte rand zo'n krachtige lichte 'spot' op de vleugeldekeren.
Dit is voor mij dan geen Cinnamon maar een Von Schrenck's.

gerdwichers8

..op de tweede foto zie ik wèl een oranje hoekje, dus ik hou een slag om de arm en ga een aantal toepassingen maken..(dat hoekje mag niet zijn armpennen betreffen, want Cinnamon heeft geen donkere vliegpennen maar inderdaad: oranje)

gerdwichers8

tertials mogen bij Von Schrenck's oranje zijn; de positie van het 'hoekje' wijst niet op de handpennen.

HJDT

Hi Gerd,

Bedankt voor je reactie. De eerste was wat duidelijker dan de laatste moet ik zeggen. Vat ik het goed samen als ik zeg dat je in eerste instantie meeging in de determinatie als Von Schrenk's Bittern. Dat je je daarna afvroeg of je niet iets over het hoofd had gezien, dat nu hebt gecheckt en dat je er nu weer iets zekerder van bent dat het inderdaad die soort betreft?

Ik snap dat het lastig is, zeker voor ons Europeanen die (vrijwel altijd) weinig ervaring hebben met deze soort. Ik hoor ook graag wat anderen ervan denken dus denk je er iets van vind dan hoor ik het graag. Of wellicht heeft iemand op het forum contacten in Azië die er eens naar zouden willen kijken?

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

arthurgeilvoet

Hoi Michel,
Lastige (en interessante) materie inderdaad. Ik ben er ook eventjes ingedoken en heb Birds of Indonesian Archipelago van Eaton et al. erbij gepakt. Hier zie ik onder andere dat de halsstreping van onvolwassen Schrenck's roodbruinig is en bij Cinnamon behoorlijk donker (tegen zwart aan). Als ik dan op Oriental Bird Images kijk, zie ik dat op sommige plaatjes wel terug. Maar ook weer niet heel consistent lijkt het.
Groeten Arthur