Topkapselmos -> gewoon knikkertjesmos

Gestart door Jorick, januari 01, 2019, 19:46:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Met dank aan Koos vd Vaart.

Met de basisgids kom ik er niet uit. Mede doordat ik de details niet echt zie op de matige plaatjes.
Ik hoop 1 van jullie wel.

http://waarneming.nl/waarneming/view/166128130
Mos onbekend - Bryophyta indet. gezien op 2019-01-01 Arnhem - Meinerswijk - Zuid
Foto's:




Merci!
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Ik neem aan dat Arno bedoelt, is het geen Tortula truncata, gewoon kleimos of varianten daarop? Ik dacht vanwege die huikjes die er losjes opliggen direct aan knikkertjesmos  maar nu twijfel ik natuurlijk met Arno. Misschien meer reacties? Ik heb de waarneming al goedgekeurd maar dat staat aanpassing niet in de weg....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Ja bedoelde Tortula truncata, vastgeroeste naam  ;D.
Dat zulke soorten als 'Pottia' truncata, P. bryoides etc. ooit bij soorten als Tortula muralis in één geslacht zijn gevoegd, heb ik altijd heel vreemd gevonden. Te meer, omdat - meer op Tortula muralis lijkende - soorten als Tortula laevipila tegelijkertijd naar een ánder geslacht Syntrichia moesten.


Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Jorick

Dank beiden,
Ik was een weekje op vakantie, vandaar de late reactie. Moet ik deze wegschrijven als T Truncata?
Hartelijke groet en veel dank voor alle hulp!
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Pluijm

Physcomitrium heeft een veel bolliger kapsel dan hier op deze foto.
Ook heeft Physcomitrium, wanneer de bruine, rijpere kapselfase aanbreekt meestal geen huikjes meer, die vallen al af in de nog groene fase. Het dekseltje heeft ook geen snavel. Bij tortula truncata heeft het dekseltje een lange scheve snavel, waarop het huikje lang vast blijft zitten.
Physcomitrium heeft ook een gelobd, gespleten mutsvormig huikje, deze hier lijken meer kapvormig.
En de sporenkapsels van Physcomitrium rijpen pas in de voorzomer af, niet in januari, Tortula truncata juist wel in vroege voorjaar.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Jorick

Dank je Arno,
Ik ga eens wat foto's vergelijken. Ik moet even zien wat je zegt. Erg lastig met de kleine verschillen en verschillen in kapsels. Dank voor het schopje!
hartelijke groet,
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....