geel met bruine vlekken

Gestart door Willy, december 31, 2018, 11:46:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Dit slijmzwammetje heb ik vanmorgen gevonden op een stuk schors.
Een gele met bruine vlekken ze zijn 1mm groot,welke kan dit wezen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Wat zie je onder de microscoop Willy? Hiermee kom je vaak al een heel eind in de goede richting. Je kunt dan soms groepen uitsluiten en soms weet je ook meteen in welke groep je zoeken kunt. Ik ben benieuwd wat je zult vinden.
groet,
Joke

Willy

Ik wil deze wel bekijken maar de schors is kleddernat weet niet of deze al rijp zijn?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Dat kan ik ook niet goed zien, mede doordat ze nog zo nat zijn. Je kunt het proberen en anders nog even geduld hebben. Heb je wel materiaal meegenomen?
groet,
Joke

Willy

Nee ik heb het stukje schors niet meegenomen maar kan het morgen wel halen.
Misschien dat ik hem dan kan bekijken onder de microscoop.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Heb hem net opgehaald maar hij is nog erg nat,ligt in het vogelhuisje om te drogen.
Heb Hans ook foto's gestuurd en krijg net bericht terug.
Hallo Willy,

Ziet er interessant uit en ik kan zo niet zeggen wat het is. Zou ik graag willen bekijken! (misschien iets bijzonders? verzamel maar veel materiaal, je weet maar nooit)

groeten Hans


Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#6
Heb vanmiddag zo'n bruin bolletje onder de microscoop gehad.
Er waren sporen en capillitiumbuizen te zien. De buizen zijn ruw met stekeltjes en hier en daar een verdikking.
Ben benieuwd welke dit kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Hoi Willy,

Het lijkt door de capillitiumbuizen tot de Perichaena te horen maar in al mijn boeken lijkt deze niet te staan. Er staan nog een heleboel namen maar die zijn niet beschreven. Gelukkig gaat Hans er naar kijken, zijn kennis is groot dus dat komt wel goed. Wel weer een leuke vondst hoor! Ben benieuwd.
Overigens zie ik in je foto's een meetglaasje zitten. Wanneer dit door iemand met kennis daarvan gekalibreerd zou worden kun je de sporen meten. Ik weet niet of daar veel verschil tussen kan zitten maar bij mijn microscoop is 1 streepje 2,5
groet,
Joke

Marian Jagers

Wellicht wat vreemd gevormde vruchtlichamen van Hemitrichia pardina.
Deze soort heeft ook een dergelijk capillitium.
Groeten Marian

Willy

Daar zat ik zelf ook aan te denken Joke heb eens gezocht in Nannenga  Bremekamp.
Is Variabel goudkussentje(Perichaena chrysosperma)een optie???
Ga er morgen nog eentje bekijken.
.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Heb deze eens bekeken Marian maar de meeste staan op een steeltje de mijne niet.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Krijg net een mail van Hans:

Hallo Willy,



Ik heb je microscopische foto's bekeken. Zo te zien zijn de capillitium buizen erg lang en ook zit er een spiraalvorm omheen. Als dat zo is gaat het richting Hemitrichia.
Door Nannenga is Hemitrichia vesiculosa beschreven maar deze heeft niet van die regelmatige wratten op de buitenkant en binnen in het vruchtlichaam zijn grote blaasvormige elementen te vinden. De vruchtlichamen zijn ook meer bolvormig.
Ook Hemitrichia pardina ljikt er veel op (capillitium) maar deze is bolvormig en gesteeld tot bijna zittend. Trichia papillata is gesteeld met gladde buizen. Ik heb nog geen rijp materiaal in handen gehad dus alles kan nog veranderen.

Wordt weer spannend! Groeten, Hans

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Hmm zelfs Hans heeft niet meteen het antwoord. Dat maakt het leuk en spannend. Afwachten dus maar.
groet,
Joke

Willy

Ze zijn aardig afgedroogd deze foto's vanmiddag gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#14
Is Hemitrichia minor ook een kanshebber?Volgens Nannenga Bremekamp
heeft deze stekels en soms aan het eind een stomp(Zie Foto)
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#15
Bij het bekijken van oudere foto's zag ik ineens dezelfde kleine bolletjes linksonder en rechtsboven.
Heb deze toen wel gezien maar dacht dat het  Calomyxa metallica was met guttatiedruppels(wist ik veel)
Op de 2de foto zit linksboven Calomyxa metallica en in het midden en rechts de gele met bruine vlekken.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Hoi Willy,

Heel mooi dat je alsnog details gaan opvallen die je waren ontgaan. Je gaat beter lezen en daardoor ook beter kijken  :duim: en dat is toch echt waar het bij determineren om gaat "goed lezen en kijken".

In Nannenga wordt alleen Hemitrichia minor var. pardina uitgesleuteld en beschreven. Later is deze var. tot soort verheven. Als je de tekening van H. pardina in Nannenga bekijkt eindigt het capillitium stomp (soms gezwollen). Zo'n gezwollen uiteinde is heel mooi op een van je laatste mic. foto's in beeld gebracht.
Ik had pas ook H. pardina in een wat natte kweekbak en zag dat de soort in deze omstandigheid heel variabel is. Ze waren niet zo lang gerekt als sommige vruchtlichamen van jou maar wel zowel gesteeld als ongesteeld en heel variabel wat het aantal wratten betreft.
H. vesiculosa staat in de aanvulling van Nannenga uit 1983 beschreven, blz. 480. Zie de typische kenmerken die Hans hierover al heeft doorgegeven. Of die aanwezig zijn kan alleen mic. bekeken worden. Blijft toch afwachten wat de bevindingen van Hans zijn.

Handig is om de info uit de bijlagen in het boek te verwerken.

Groeten Marian

Willy

Hoi Marian,

De aanvulling van Nannenga 1983 heb ik helaas niet dus kan het ook niet lezen.
Ik heb ook een bruin vruchtlichaam met lichte wratten gevonden is dit dezelfde?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Jij had het goed Marian.Krijg net bericht van Hans

Hallo Willy,

Het raadsel is weer opgelost! Nu ik het droge materiaal in handen heb zie ik ook bolvormige vruchtlichamen. Het is Hemitrichia pardina (Hooff 12921). In de literatuur meestal kort gesteeld tot zittend en soms kussenvormig. Ook de blaasvormige verdikkingen in het capillitium en aan de uiteinden van de draden wordt in de literatuur beschreven. De wat kussenvormige vruchtlichamen heb ik niet eerder gezien, dus weer wat geleerd.

Groeten, Hans


Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Hoi Willy,

weer een raadsel opgelost en je merkt dat allerlei varianten bestaan door allerlei omstandigheden, die ons leuk in verwarring kunnen brengen.
Het houd ons lekker bezig.
groet,
Joke

Marian Jagers

"Goed" is niet zo belangrijk Willy. "Weer wat geleerd" wel. Je raakt met slijmzwammen en paddenstoelen nu eenmaal nooit uitgeleerd.
Jij leert zo mooi iets over de verschillende structuren van het capillitium (belangrijk om de geslachten uit elkaar te houden).
Groeten Marian