aardtong: G. fallax/elongatum?

Gestart door Henny Klein, december 29, 2018, 17:25:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henny Klein

Vorig jaar grote groepen aardtongen, waarvan ik er uiteindelijk eentje als G.fallax gedetermineerd had (Aardtongen-tabel Kees Robeek). Nu slechts 1 ex gevonden, weer geschubd. Oud, lastig sporen te krijgen en materiaal erg kwetsbaar. Sporenmaten (15, uit div. pogingen opgeteld) gemiddeld 66.9, wat verhoogd door 2 uitschieters van 90 en 91, de rest tussen 49 en 78. Verdere kenmerken: de rijpe sporen grijzig zonder septen, zag ook bruine sporen in de ascii met 7 septen (maar merendeel ontelbaar). Parafysen met meerdere septen, vaak gebogen uiteinde en eindknop.
Heb ik genoeg info verzameld om er G.elongatum van te maken, of blijft het onzeker, met name vanwege die uitschieters??

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/165995544
onzeker Kortsporige aardtong - Geoglossum elongatum gezien op 2018-12-25 Haren (Gr) - Oosterhaar
Foto's:









bij voorbaat dank Henny Klein
Hartelijke groet, Henny

Melchior van Tweel

Hallo Henny,
Sporen van Aardtongen zijn lastig. In het verleden zijn veel soorten fout gedetermineerd omdat sporen uit gewone preparaten zijn gebruikt. Daar blijken toch vaak sporen tussen te zitten die niet rijp of uitgekleurd zijn of te weinig septen hebben. In het boekje van Kees Roobeek is duidelijk aangegeven dat het belangrijk is om sporen te gebruiken die in een sporee zitten. Dan heb je in ieder geval (een groot deel) rijpe en uitgekleurde sporen. Ik kan je vraag dus nog niet beantwoorden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henny Klein

Sporen voor de genoemde metingen haalde ik uit een sporee Melchior, ik heb tweemaal een sporee gemaakt en daaruit drie keer wat sporen gevonden en bekeken. Dat waren dus allemaal grijze, ongesepteerde sporen.
Hartelijke groet, Henny

Henny Klein

#3
Aanvulling: uiteindelijk nog 2 aardtongen gevonden op zelfde plek en eentje onderzocht. Met betere sporee en duidelijker foto's van onrijpe sporen is bij deze vondst G. elongatum m.i. overtuigend. 

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166329113
Kortsporige aardtong - Geoglossum elongatum gezien op 2019-01-04 Haren (Gr) - Oosterhaar
Foto's:








Toelichting:
Op schraal grasveld. Grijze sporen uit zuivere sporee (aardtong zwevend boven objectglas, ca 60 uur gewacht). Maten: (41.6) 49.5 - 60.4 (66.2) µ, N = 40. Gesegmenteerde sporen uit hymemium: 7 septen; maten (60.7) 60.73 - 66.59 (66.6) µm, N = 5
Hartelijke groet, Henny

Melchior van Tweel

Citaat van: Henny Klein op december 30, 2018, 17:40:28 PM
Sporen voor de genoemde metingen haalde ik uit een sporee Melchior
Goh bijzonder. Op de laatste foto waard de sporen zijn gemeten zie ik ook asci en parafysen. Die zitten bij mij normaal niet in een sporee. Ik neem aan dat je wet weet wat een sporee is. Toch? https://nl.wikipedia.org/wiki/Sporenafdruk
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

rietvanoosten

Dat weet Henny wel Melchior  ;)
Je hebt op de een of andere manier haar reactie van 5 januari met foto's gemist ....
met vriendelijke groet, Riet

Giel van der Pluijm

Misschien dat dit helpt;
http://fungus.org.uk/nwfg/earth-tongues.htm
Dit stukje komt van deze site;
Geoglossum elongatum Starb.
The main distinguishing feature of this (apparently rare) species is the paraphyses which (from Nannfeldt) have very irregular tips - swollen, curved and lobed, pale but agglutinated in a dark matrix; according to Silverside, paraphyses may also be as in the left side of Fig. 3c, i.e. straight and lacking a swollen terminal cell. Spores are tardily septate with up to 7 septa (but often only three or four present) and 50-60 x 5-7 µm.

Pluijm

Beide waarnemingen lijken me idd. Geoglossum elongatum, geheel volgens het boekje (van Roobeek).
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Henny Klein

#8
Hoi Melchior, ik maak niet altijd apart een sporee, maar hierbij uiteraard wel, en daarna kan ik toch ook nog een stukje hymemium gaan onderzoeken?  ;)  Doe jij dat nooit?  ;)

Bedankt voor de extra informatie, Giel! Volgens Roobeek vond tussen de twee geschubte soorten aardtongen alleen verschillen in lengte van sporen en het verschil is me in het stuk dat jij stuurde ook niet helemaal helder. Zo nodig probeer ik het nog te vinden.

:blink:  Bedankt voor je bevestiging Arno  :blink:
Hartelijke groet, Henny

Melchior van Tweel

Citaat van: Henny Klein op januari 08, 2019, 13:25:35 PM
Hoi Melchior, ik maak niet altijd apart een sporee, maar hierbij uiteraard wel
:duim: Bedankt. Het leek even of de gemeten sporen uit het hymenium afkomstig waren.  :rolleye:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henny Klein

Ja, misschien wat verwarrend, maar ik mat ook wat onrijpe sporen uit het hymemium omdat die volgens Roobeek o.h.a. iets langer zijn dan de rijpe sporen. 5 metingen tonen dat niet direct aan, maar in ieder geval waren deze 5 aan de lange kant vergeleken met de rijpe sporen.
Hartelijke groet, Henny