P.S. Oh ja - één ding wil ik wel altijd zien in een foto-overzicht - namelijk of een foto gevalideerd is of dus vooral dat duidelijk is wanneer dat niet zo is.
In een zoekprofiel "gevalideerd" aanvinken o.i.d.?
Nee, dat is precies verkeerd om. Je moet krijgen wat je gevraagd hebt en dat kunnen we alleen garanderen als we gevalideerde gegevens/foto's tonen. Als iemand vervolgens
ongevalideerd
wil zien en dat dan aangeeft door het betreffende vinkje uit te zetten, dan en pas dan is het een goed idee om ongevalideerde gegevens te tonen, want dan verwacht de gebruiker dat ook.
Een gebruiker die om foto's vraagt van soort Xyz pqr hoort
in eerste instantie foto's geleverd te krijgen van de gevraagde soort en niet foto's waarvan de betreffende waarnemers vermoeden dat het om die soort gaat, maar eigenlijk een andere soort laten zien. De standaard hoort dus te zijn dat als er een foto-overzicht van een soort (of ander zoekcriterium - vrouwtjes, kindjes) gevraagd wordt dat je dan
gevalideerde foto's gepresenteerd krijgt en géén onzin. Het geeft echt een héél erg slecht beeld van de kwaliteit die waarneming in principe
wel in huis heeft als je stoïcijns altijd de meest recente en nog niet gevalideerde foto's toont, waar juist de meeste fouten in zitten. Bij sommige soorten krijgen mensen op die manier een pagina vol foto's te zien waarvan er niet eentje goed is, terwijl er tientallen pagina's met foto's leverbaar zijn (in het systeem zitten) die wel goed zijn. Het is volstrekte kolder om er in te volharden dat zo te willen blijven doen.
Maar ook dat is een andere discussie die al vaak en lang gevoerd is. In het kader van deze discussie breng ik het alleen naar voren omdat het echt het enige is wat
essentieel is om wel op de foto's te tonen: Dat groene vinkje - of eigenlijk moet ook dat precies andersom zijn. Je moet er vanuit gaan dat als ik foto's vraag van een soort dat ik dan goede foto's van die soort getoond krijg, dus eigenlijk is het tonen van een groen vinkje redundant. Wat je zou moeten tonen is een dik rood vraagteken op de foto als deze
niet gevalideerd is, want
dat is relevante info die de gebruiker
duidelijk moet weten als deze de foto's bekijkt en daar een bepaalde verwachting over heeft (namelijk de terechte verwachting dat het ook echt foto's van de gevraagde soort zijn).
Dus niet een groen vinkje als het allemaal goed is en "niets" als dat twijfelachtig is en dat de gebruiker dan maar moet raden dat als er geen groen vinkje getoond wordt dat het wellicht niet klopt, maar precies andersom: Een leeg hokje (of van mijn part een groen vinkje) als we tonen wat er gevraagd wordt en een
duidelijke waarschuwing (rood vraagteken?) als we dat niet kunnen garanderen.