Foto’s in het nieuwe waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, december 29, 2018, 15:03:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Maar al meerdere mensen geven aan dat te willen. Die vinden het extra scherm geen probleem. Om te peilen of dat breder gedragen wordt kun je een poll open zetten. Als je natuurlijk bereid bent om het te veranderen en als het mogelijk is..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Henri straks willen wel 25 mensen vier verschillende foto schermen, wat dan?
De oplossing moet zo generiek mogelijk zijn om te voorkomen dat de nieuwe site dichtslibt met menu opties die maar een beperkt gedeelte van de gebruikers snapt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

#32
Je hebt een mooi nieuw fotoscherm gemaakt. Heeeeel veel mensen hoor je daar niet over, dus die zijn kennelijk tevreden. Er valt vast nog wel wat te verbeteren (meer foto's per pagina?!?) maar er zijn een hoop gebruikers die je over dit nieuwe scherm niet hoort, duzzz ....

Een paar gebruikers zijn niet blij, want iets wat er voorheen was en wat ze wel gebruikten is er niet meer - namelijk een gecombineerd overzicht van plaatjes en veel waarnemingsgegevens in één oogopslag. Daar is dus kennelijk (ook) gewoon behoefte aan.

We hebben dan:
- waarnemingsgegevens, compact als tabel
- waarnemingsgegevens visueel ondersteunt door bijbehorende foto's, minder compact maar kennelijk wenselijk
- foto's, compact als fotopagina zonder ruimtevretende of fotobedekkende, zichzelf continu herhalende gegevens erbij

welke andere 25 4 overzichten kun jij nu nog uit je mouw schudden waarvan je denkt dat er echt behoefte aan is? 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xenion

Is het wel duidelijk wat het doel van de foto's/foto-overzichten is? Ik krijg het idee van niet. Aan de ene kant lijkt het alsof er nu veel meer nadruk op de foto's wordt gelegd (alsof het een soort nieuw Instagram wordt), aan de andere kant zijn foto's bedoeld als documentatie van waarnemingen en soorten. Deze tweestrijd zie ik ook terug in de discussie en maakt het denk ik erg lastig om een goed besluit te nemen: in het ene geval wil je de nadruk op de foto's leggen en zo min mogelijk informatie en filters tonen, in het andere geval wil je juist meer informatie tonen en meer kunnen filteren.
Ik heb het misschien wat zwart-wit verwoord, maar dat legt het volgens mij wel wat beter uit.
Groeten,
Martin

Arp

#34
Dat zeg ik ... tweestrijd ... ene kant, andere kant ... kortom: twee schermen

P.S. Het is overigens niet zo dat er in een puur fotoscherm geen behoefte zou zijn om te kunnen filteren (maar wel behoefte om de dan gefilterede foto's de hoofdrol te laten innemen)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Andre321

#35
Citaat van: hiskodevries op januari 02, 2019, 16:22:32 PM
Henri straks willen wel 25 mensen vier verschillende foto schermen, wat dan?
De oplossing moet zo generiek mogelijk zijn om te voorkomen dat de nieuwe site dichtslibt met menu opties die maar een beperkt gedeelte van de gebruikers snapt.

Waarom kom ik die gebruikers nu niet tegen ?
Het probleem is eerder dat men de nieuwe schermen neit snapt..ik kan er in elk geval erg veel niet vinden.

Je kunt toch een scherm maken met vier buttons ?
button1 Lijst weergave zoder fotos (Graag met uitgebreide filtermogelijkheden)
button2 Lijstweergave met thumnails en mogelijkheid  (Graag met uitgebreide filtermogelijkheden)
button3 Fotoweergave.(Graag met uitgebreide filtermogelijkheden)
button 4 Kaart, map met clicable icons (Graag met uitgebreide filtermogelijkheden)


Je hebt dus VIER buttons (Stylesheets) nodig en EEN PAGINA en EEN FILTER.
Als je overal het zelfde filter gebruikt kan daar geen onduidelijkheid over bestaan.
Een checkbox I en als je die aanvinkt zie je alleen je eigenwaarnemingen.
Een checkbox IEDIT en als je die aanvinkt zie je alleen je eigenwaarnemingen. Die je allemaal kunt Editten.
ALs je dan op het veld klikt wat je wilt aanpassen wordt dat Editable. Lijkt me prima werken in een tabbled, mobile en PC.

Sorteren
Click op de HEADER ROW En je kunt dan ASC sorteren. Klik nog een keer op de header row en je kunt DESC selecteren.



Arp

De discussie gaat eigenlijk over weergavevormen, niet zozeer over zoekcriteria, maar vrij vertaald zou het dan worden:

"Geef de eindgebruiker de tools om ad-hoc zijn favoriete weergave te kiezen."

Dat vind ik ook prima, maar Hisko is bang dat we daar te dom voor zijn, niet snappen, tere zieltjes overbelast worden met opties of wat dan ook ...

Als dat zo is, dan dus maar een extra scherm zonder keuzeopties.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hein Nouwens

#37
Citaat van: FrankR op januari 03, 2019, 12:38:39 PM
Citaat van: Arp op januari 03, 2019, 01:16:31 AM
De discussie gaat eigenlijk over weergavevormen, niet zozeer over zoekcriteria, maar vrij vertaald zou het dan worden:

"Geef de eindgebruiker de tools om ad-hoc zijn favoriete weergave te kiezen."

Ook prima. De discussie gaat m.i. tussen enerzijds het browsen in een kaartenbak met foto's waarbij de "weergave" slaat op wat er op de cataloguskaartjes komt, en anderzijds zoeken dwars door de database, waarbij een lijst wordt geproduceerd met foto's, die voldoen aan een zoekprofiel.

Je zou bijv. kunnen denken, dat bovenaan elke ad hoc geproduceerde lijst met foto's, het zoekprofiel wordt weergegeven. De foto's zijn verder "schoon" (geen storende gegevens) en kunnen thumbnails zijn of in groter formaat, naar keuze. Klikken op de foto's geeft een uitvergroting en de volle set metadata behorende bij die foto. Zoiets had ik in gedachten.

Het is nu zoeken in een kaartenbak waarbij je elke kaart moet opdraaien om te zien wat het is.

Jammer dat je nu ook niet meer kunt zoeken op alle foto's van bv alle dwergspanners die de afgelopen maand zijn waargenomen (omdat dat vaak handig kan zijn voor o.a. determinatie).

Waarom is tekst onder een foto zo storend?

Misschien is dit een oplossing?  een overzicht met thumbnails met info onder de foto en wanneer je op de foto klikt een foto uitvergroot zonder info.
Groet, Hein Nouwens

Arp

#38
Citaat van: Hein Nouwens op januari 03, 2019, 13:04:18 PM
Het is nu zoeken in een kaartenbak waarbij je elke kaart moet opdraaien om te zien wat het is.
Dat is dus als je de foto's als "kaartenbak met gegevens ziet" - ofwel, als je hoofdzakelijk in de gegevens geïnteresseerd bent. Dus als je een waarnemingenoverzicht wilt, geïllustreerd met foto's. Dat is wat anders dan een foto-overzicht.

CiteerWaarom is tekst onder een foto zo storend?
Als ik een foto-overzicht opvraag van één soort, of van de vrouwtjes of de kindjes of eitjes of de najaarsvorm of whatever van één soort omdat ik naar variatie, afwijkingen, opvallende zaken, bijzonder mooie foto's of foto's met een vrije licentie of wat dan ook zoek dan zet ik wat ik zoeken wil in de zoekcriteria en hoef dat niet onder elke foto herhaald te zien - ik weet al waar ik naar kijk en ik wil zoveel mogelijk foto's zien van wat ik gevraagd heb op één beeldscherm, zonder loze tussenruimte of geklieder eronder of erover en zo min mogelijk scrollen en nieuwe pagina's opvragen. Het liefst zie ik een fotoscherm van rand tot rand helemaal gevuld met precies die foto's die ik gevraagd heb en alléén die foto's, zodat ik zoveel mogelijk van wat ik gevraagd heb tegelijk kan overzien zonder witruimte en afleidend geklieder.

Als ik dan bij een foto die me interesseert door een mouse over meteen wat gegevens kan inzien - zoals het huidige nieuwe fotoscherm - ben ik helemaal perfect gelukkig, qua foto-overzicht.

Ik wil namelijk als ik om foto's vraag foto's te zien krijgen en als ik om waarnemingsgegevens vraag (met of zonder leuke plaatjes erbij?) dan wil ik waarnemingsgegevens te zien krijgen. Dat andere wat jullie voorstellen - dus een met foto's geïllustreerd waarnemingenscherm is ook nuttig en zou ik ook graag ter beschikking hebben, maar het zijn wel twee verschillende dingen.

CiteerJammer dat je nu ook niet meer kunt zoeken op alle foto's van bv alle dwergspanners die de afgelopen maand zijn waargenomen (omdat dat vaak handig kan zijn voor o.a. determinatie).
Je bedoelt over een familie heen? Volgens mij kon dat al heel lang niet meer ... of nee ... inderdaad ... allen voor 1 maand inderdaad. Als dat nu helemaal niet meer kan dan moet er weer zoiets terugkomen en ook langer dan 1 maand, want het is bijzonder nuttig om bijvoorbeeld alle rupsen van een familie te kunnen opvragen of iets dergelijks. Maar daar gaat deze discussie niet over.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Oh ja - één ding wil ik wel altijd zien in een foto-overzicht - namelijk of een foto gevalideerd is of dus vooral dat duidelijk is wanneer dat niet zo is.

Het nog steeds (of liever gezegd weer) van god los dat een gebruiker een overzicht vraagt van foto's van een soort en dan een pagina vol met allerlei ongevalideerde rommel gepresenteerd krijgt, terwijl er gewoon pagina's vol gevalideerde foto's van die soort beschikbaar zijn.

Eigenlijk wil ik dus dat er in eerste instantie altijd alléén gevalideerde foto's getoond worden als er een overzicht gevraagd wordt en pas als de gebruiker erom vraagt (ook) de ongevalideerde. Zijn er helemaal geen gevalideerde foto's beschikbaar, dan een nette pop up met de melding:
"Sorry hier hebben we geen gevalideerde foto's/gegevens van. Wilt u in plaats daarvan de niet-gevalideerde zien Ja/Nee".

Deze discussie is al uit den treure gevoerd met als klutsoplossing destijds de direct te kiezen groene vinkjes naast de links naar de fotoschermen, maar we zijn met de nieuwe schermen gewoon weer terug bij af, precies daar hoe het helemaal niet moet zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hein Nouwens

#40
Als beide zou kunnen dan zou dat helemaal perfect zijn (door een keuze knop), maar als ik moet kiezen tussen deze twee dan liever een "waarnemingenoverzicht geïllustreerd met foto's (foto met tekst eronder) dan alleen een foto-overzicht.

Als je zoekt op één soort dan kan het mooi zijn om alleen foto's te zien zonder tekst maar in de meeste gevallen kan het juist heel handig zijn voor determinatie om op een familie te zoeken of bv alle mijnen van een gebied.
Dan is het fijn dat foto en tekst bij elkaar staat in een overzicht zodat je niet op elke foto hoeft te klikken voor de info.

Je kunt nu hellemaal niet meer zoeken op Dwergspanner (maar inderdaad daar gaat de discussie niet over).
Groet, Hein Nouwens

Arp

#41
Citaat van: FrankR op januari 03, 2019, 16:33:27 PM
Citaat van: Arp op januari 03, 2019, 14:25:51 PM
P.S. Oh ja - één ding wil ik wel altijd zien in een foto-overzicht - namelijk of een foto gevalideerd is of dus vooral dat duidelijk is wanneer dat niet zo is.
In een zoekprofiel "gevalideerd" aanvinken o.i.d.?
Nee, dat is precies verkeerd om. Je moet krijgen wat je gevraagd hebt en dat kunnen we alleen garanderen als we gevalideerde gegevens/foto's tonen. Als iemand vervolgens ongevalideerd wil zien en dat dan aangeeft door het betreffende vinkje uit te zetten, dan en pas dan is het een goed idee om ongevalideerde gegevens te tonen, want dan verwacht de gebruiker dat ook.

Een gebruiker die om foto's vraagt van soort Xyz pqr hoort in eerste instantie foto's geleverd te krijgen van de gevraagde soort en niet foto's waarvan de betreffende waarnemers vermoeden dat het om die soort gaat, maar eigenlijk een andere soort laten zien. De standaard hoort dus te zijn dat als er een foto-overzicht van een soort (of  ander zoekcriterium - vrouwtjes, kindjes) gevraagd wordt dat je dan gevalideerde foto's gepresenteerd krijgt en géén onzin. Het geeft echt een héél erg slecht beeld van de kwaliteit die waarneming in principe wel in huis heeft als je stoïcijns altijd de meest recente en nog niet gevalideerde foto's toont, waar juist de meeste fouten in zitten. Bij sommige soorten krijgen mensen op die manier een pagina vol foto's te zien waarvan er niet eentje goed is, terwijl er tientallen pagina's met foto's leverbaar zijn (in het systeem zitten) die wel goed zijn. Het is volstrekte kolder om er in te volharden dat zo te willen blijven doen.

Maar ook dat is een andere discussie die al vaak en lang gevoerd is. In het kader van deze discussie breng ik het alleen naar voren omdat het echt het enige is wat essentieel is om wel op de foto's te tonen: Dat groene vinkje - of eigenlijk moet ook dat precies andersom zijn. Je moet er vanuit gaan dat als ik foto's vraag van een soort dat ik dan goede foto's van die soort getoond krijg, dus eigenlijk is het tonen van een groen vinkje redundant. Wat je zou moeten tonen is een dik rood vraagteken op de foto als deze niet gevalideerd is, want dat is relevante info die de gebruiker duidelijk moet weten als deze de foto's bekijkt en daar een bepaalde verwachting over heeft (namelijk de terechte verwachting dat het ook echt foto's van de gevraagde soort zijn).

Dus niet een groen vinkje als het allemaal goed is en "niets" als dat twijfelachtig is en dat de gebruiker dan maar moet raden dat als er geen groen vinkje getoond wordt dat het wellicht niet klopt, maar precies andersom: Een leeg hokje (of van mijn part een groen vinkje) als we tonen wat er gevraagd wordt en een duidelijke waarschuwing (rood vraagteken?) als we dat niet kunnen garanderen. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hoi Frank, de discussie over standaard gevalideerd tonen of niet is lang gevoerd, en het resultaat daarvan is nu wel weer veel te gemakkelijk met de nieuwe versie weer weggegooid.

In het kader van deze discussie - de weergavevorm van de nieuwe schermen - wil ik daarom alleen naar voren brengen dat we, zeker nu er toch weer standaard ongevalideerd getoond wordt, duidelijk moeten maken welk deel van de getoonde gegevens niet gecontroleerd/betrouwbaar is, in plaats van andersom.
Citaat van: FrankR op januari 04, 2019, 00:18:03 AM
... En trouwens, het zichtbaar ontbreken van een groen vinkje zal voor de ervaren gebruiker van waarneming.nl toch een voldoende signaal zijn, of anders is dat aan de niet ervaren gebruikers toch goed uit te leggen?
Ervaren gebruikers kun je alles uitleggen en dan is het dus ook helemaal geen probleem voor een ervaren gebruiker om juist dat vinkje "alléén gevalideerd" weer uit te zetten, zodat jij ook weer precies krijgt wat je zien wilt (inclusief die nieuwe, ongevalideerde zeldzaamheid).

Het punt is denk ik een beetje dat Hisko een "intuïtieve" bediening wil waarbij je niet van alles zelf in moet stellen, want dat snappen we niet. Degene die het zeker niet snappen zijn nieuwe, onervaren gebruikers en incidentele gasten. Wat wil je die voorschotelen:

1) Een site die in principe bagger presenteert maar daarbij als een vlag op een modderschuit af en toe een groen vinkje toont als er eens wel wat klopt

2) Een site die in principe degelijke informatie presenteert en als er wat tussen zit dat misschien niet zou kunnen kloppen dit dan duidelijk kenbaar maakt

Het groene vinkje als er wat goed is en anders niks (en maar laten raden dan) is voor mij weer precies zo'n voorbeeld van een keuze die duidelijk de verkeerde kant op is gevalllen: Dat is totaal niet intuïtief en niemand verwacht standaard van een site als waarneming in eerste instantie op het verkeerde been te worden gezet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

CiteerEen site die in principe bagger presenteert maar daarbij als een vlag op een modderschuit af en toe een groen vinkje toont als er eens wel wat klopt
:rolleye: dat valt natuurlijk wel mee meneer Arp, zeker met die fantastische hekenningsmodule
elke waarneming is goed tenzij het tegendeel bewezen is. maar ik snap je wel en ook helemaal niet verkeerd als je de foto`s van 1 soort wilt hebben.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Hoi Hisko,

Uiteraard chargeer ik dat wat om het punt te maken ;)

Beide dingen zijn een beetje het gevolg van dezelfde basishouding, namelijk liever zéér inclusief alles willen tonen, versus betrouwbare info de wereld in willen zetten.

Maar zelfs als je er al vanuit gaat dat elke waarneming goed is tenzij ... wat doet dat vinkje daar dan? Dat moet in jouw optiek dan toch pure redundantie zijn?!?

En waarom valideren we dan überhaupt? Het is toch wel goed immers wat we tonen, althans daar gaan we maar vanuit dan ...

Waar het mij binnen deze discussie om gaat is niet zozeer dat vinkje - dat vind ik wel prima verder en mag best blijven - maar de onduidelijke keuze die je daarmee maakt. Het is ten ene male bijzonder vreemd om met het ontbreken van iets belangrijke info te communiceren. Als er nou iets niet intuïtief is, dan is het dat wel. Zelf na moeten denken over wat je niet ziet en daar belangrijke conclusies uit trekken. In het ergste geval staat er op een pagina geen enkel vinkje.

Meen je nou serieus dat een gast of nieuwe gebruiker dan meteen bij zichzelf denkt "Hé ik zie foto's van een soort die ik gevraagd heb maar ik zie nergens bevestiging dat het ook klopt? Dus zal het wel fout zijn ...".

Dat vinkje wordt pas duidelijk door een contrast wat je maakt met een andere weergave - bijvoorbeeld een oranje vraagteken, klokje of ander icoon waardoor de onbevangen bezoeker aangezet wordt om na te gaan denken: "Hé, wat zouden ze met dat oranje vraagteken bedoelen" (mouse over) of "Hé, daar staat een vinkje en daar staat een klokje/vraagteken - waarom zou dat zijn?" (mouse over).

Maar ergens _niks_ tonen om aan te geven dat het onbetrouwbaar zou kunnen zijn is voor mij wel zo ongeveer de minst intuïtieve oplossing die je kunt verzinnen.     
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Citeerhe, ik heb net mijn eerste waarneming ingevoerd van een siberische brilmarmot, maar ik zie de foto nergens terug
kortom welke default je ook kiest , het is nooit helemaal de goede.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#46
CiteerNee, dat is precies verkeerd om. Je moet krijgen wat je gevraagd hebt en dat kunnen we alleen garanderen als we gevalideerde gegevens/foto's tonen. Als iemand vervolgens ongevalideerd wil zien en dat dan aangeeft door het betreffende vinkje uit te zetten, dan en pas dan is het een goed idee om ongevalideerde gegevens te tonen, want dan verwacht de gebruiker dat ook.

Heel onhandig want vaak kan ik mijn fotos niet vinden omdat er een vinkje aan of uit staat of ik niet ingelogd ben of dat ik alleen gevalideerde fotos zie. En dan voeg ik de fotos alsnog toe (er zal wel iets verkeerd gegaan zijn) en dan een dag later is de foto wel te zien. Ik zou om die reden zeggen altijd alles tonen. Het bleek op een gegeven moment uit te maken of je wel of niet ingelogd was.

Overigens vraag ik zelden soort fotos op en ook zelden groot formaat en als er veel tekst bij de fotos staat hoef ik ook neit meer te klikken. Dat is dus voor mij ideaal. Het huidige foto scherm is niet zo prettig.
https://waarneming.nl/photos/?

Arp

Dit wordt een herhaling van zetten. Kunnen we het er voor deze discussie toe beperken tot het voorstel om behalve een groen vinkje indien gevalideerd, gewoon ook altijd een icoontje voor elke andere validatiestatus te tonen en dan vooral dus ook een apart icoontje invoeren voor "niet onderzocht".

Ongeacht welke default je kiest moet gewoon in één oogopslag voor iedereen duidelijk zijn dat een foto niet gevalideerd is wanneer dat zo is, want mensen die niet bewust een keuze hebben aangeklikt voor wel/niet gevalideerd mogen verwachten dat als ze naar een foto kijken die gepresenteerd wordt als zijnde van een bepaalde soort (zoekcriterium of onder/overschrift), dat het die soort dan ook daadwerkelijk is en als het kan dat dit niet zo is dan behoort er dus een duidelijke indicatie/waarschuwing op/bij te staan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Mijn stem heb je, maar op wrn.nl doet die er volgens mij niet veel toe ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gardensafari

Ik ben het met Arp eens, als je een overzicht van foto's oproept van een bepaalde soort, dan moet je gevalideerde foto's te zien krijgen.
Punt uit.
Ik signaleer slechts één probleem: veel waarnemingen met foto('s) worden nooit gevalideerd. Niet afgekeurd, niet op "niet te beoordelen" gezet, gewoon helemaal niks.
Gebrek aan mankracht of expertise: ik begrijp het.
Maar voor de waarnemers die de foto hebben ingediend uitermate frustrerend.
Zonder groen vinkje is jouw waarneming van nul en generlei waarde.
En dat is storend.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Julian

#50
Zo dan?

De foto's bij https://waarneming.nl/species/149/photos/? standaard weergeven als https://oudeversie.waarneming.nl/soort/photos/149 (maar zonder soortnaam onder elke foto) en dan bij geavanceerd (https://waarneming.nl/species/149/photos/?advanced=on):

alleen goedgekeurd (standaard aangevinkt)
toon nul-waarnemingen (standaard uitgevinkt - al vraag ik me af hoe je een nul-waarneming überhaupt fotografisch wil vastleggen)
verberg onderschrift (standaard uitgevinkt)

hiskodevries

CiteerZonder groen vinkje is jouw waarneming van nul en generlei waarde
klinkklare nonsens. elke waarneming is 'goed' tenzij het tegendeel is bewezen door de experts
zo worden ze ook doorgegeven aan de pgo`s en de NDFF
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gcusters

Citaat van: FrankR op januari 09, 2019, 12:33:27 PM
Een scenario.

Ik kom als argeloze natuurliefhebber terecht bij waarneming.nl omdat ik foto's van Bevers wil zien. Ik heb geen account, maar de welkom-pagina nodigt mij uit om te "ontdekken". Ik zoek foto's, dus ik kies "Foto's" in het uitrolmenu. Ik krijg een zoekinterface voorgeschoteld met een paar filtermogelijkheden w.o. (geavanceerd, want je probeert maar iets) "waarnemer" :huh: en "nulmeting" :huh:. Maar ik kan nergens "Bever" zoeken, ook niet na aanvinken "geavanceerd". Ik kan wel filteren op "zoogdieren". Dan krijg ik zoogdierfoto's te hooi en te gras. Ik ben een argeloze natuurliefhebber, dus ik realiseer me niet, dat ik weer terug moet naar het uitrolmenu om daar "Soorten" te kiezen en dan via een omweg bij foto's van Bevers te komen.
Bij mij staat in het midden bij de filters: selecteer soort waar ik oa bever kan invoeren.
MVG
Geert

Erik van Dijk

Een ander onderwerp maar wel over foto's. Het nieuwe waarneming.nl kan een veel betere resolutie van de foto's aan, maar bij welke afmetingen is het resultaat optimaal om vertekening door comprimeren te voorkomen.

Dit was 3 bij 4 en 800 pixels breed.

Wat is het nu of op termijn?

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Henk Soepenberg

Citaat van: Erik van Dijk op januari 22, 2019, 21:36:54 PM
Een ander onderwerp maar wel over foto's. Het nieuwe waarneming.nl kan een veel betere resolutie van de foto's aan, maar bij welke afmetingen is het resultaat optimaal om vertekening door comprimeren te voorkomen.

Dit was 3 bij 4 en 800 pixels breed.

Wat is het nu of op termijn?

Een te grote foto wordt op de nieuwe site zo te zien verkleind naar 1000 pixels (foto was ruim 3000 pixels breed).
https://waarneming.nl/media/photo/019/487/19487461.jpg

Zie eigenlijk weinig of geen verschil in kwaliteit als ik die foto zelf verklein (1000*750).
https://waarneming.nl/media/photo/019/487/19487351.jpg
Vriendelijke groeten,
Henk

Christophe Reijman

Hallo allemaal!

Ik heb een paar probleempjes ondervonden bij het uploaden van foto's en ik weet niet goed of dat aan mij ligt. Foto's komen bijna altijd als liggend formaat op de site. Ik heb net een aantal digiscoopfoto's gemaakt die staand het beste overkomen. Als ik ze probeer te uploaden dan lukt het me niet ze te draaien (of ze komen al gedraaid naar liggend in beeld zodat ik ze kan uploaden).
Ik wil dus òf de foto kunnen draaien op jullie site, òf dat de foto zo geüpload wordt zoals deze wordt aangeboden (in mijn geval staand).
Kunnen jullie hier wat mee? Of kan ik het op een andere manier regelen dat mijn foto's toch gewoon op de site kunnen komen? Ik vind het zo jammer anders.

Groetjes,

Christophe

hiskodevries

Citaat van: Erik van Dijk op januari 22, 2019, 21:36:54 PM
Een ander onderwerp maar wel over foto's. Het nieuwe waarneming.nl kan een veel betere resolutie van de foto's aan, maar bij welke afmetingen is het resultaat optimaal om vertekening door comprimeren te voorkomen.

Dit was 3 bij 4 en 800 pixels breed.

Wat is het nu of op termijn?
Even opgezocht 1000 * 1000 pixels
foto`s die groter zijn worden door de server geresized.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#57
Citaat van: Christophe Reijman op januari 23, 2019, 22:28:15 PM
Hallo allemaal!

Ik heb een paar probleempjes ondervonden bij het uploaden van foto's en ik weet niet goed of dat aan mij ligt. Foto's komen bijna altijd als liggend formaat op de site. Ik heb net een aantal digiscoopfoto's gemaakt die staand het beste overkomen. Als ik ze probeer te uploaden dan lukt het me niet ze te draaien (of ze komen al gedraaid naar liggend in beeld zodat ik ze kan uploaden).
Ik wil dus òf de foto kunnen draaien op jullie site, òf dat de foto zo geüpload wordt zoals deze wordt aangeboden (in mijn geval staand).
Kunnen jullie hier wat mee? Of kan ik het op een andere manier regelen dat mijn foto's toch gewoon op de site kunnen komen? Ik vind het zo jammer anders.

Groetjes,

Christophe
Christophe. ik vermoed dat dit met het orientation in de exif te maken heeft. bij uploaden wordt daar niet naar gekeken. Intelligente fotoprogramma`s doen dat wel en kantelen de foto a.h.v. dit gegeven zelf de goede kant op.
Wil je een paar van die foto`s even emailen naar info@waarneming.nl ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Christophe Reijman

Hoi Hisko,

Dank voor je reactie. Ik zal een paar foto's naar je mailen.

Groetjes,

Christophe

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0