Hoofdmenu

Nestnieuws 2008

Gestart door Helen Commandeur, maart 27, 2008, 15:19:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

logico

#60
Leuke foto's William!


Het eerste torenvalk ei op de flevo centrale!
Met vriendelijke groet,
Patrick

MarianneW

Deze meerkoetjes zag ik 7 april voor het eerst onder hun moeder vandaan komen. Ik dacht dat het 3 jongen waren maar vandaag gezien dat het er 5 zijn.
Marianne

MarianneW

En de kuikens van dichtbij:
Marianne

wimtegels

CiteerEn de kuikens van dichtbij:
Zijn dat kuikens? Lijke wel oude mannetjes :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

falco

Zojuist om ca. 01.00u stond ik te wachten voor de Erasmusbrug in Rdam, die open ging. Toen de brug weer naar beneden kwam bleek op een randje aan het uiteinde van de brug (het deel dat omhoog gaat) een postduivennest te zitten, dit nest gaat dus met enige regelmaat zo'n 50 meter omhoog en maakt dan ook een hoek van 90 graden! De volwassen vogel blijft op het nest zitten en ik had het idee dat er ook al jongen in het nest zaten.
Erg bijzonder!
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

arie-willem van der wal

ik heb pas een nest van een waterhoen gevonden toen lagen er 2 eieren in maar nu ligt er geen een ei meer in! mischien eksters?? die zitten er wel in de buurt.
en ik hep ook een ander nest van een waterhoen met 5 eieren!! ik hoop dat die nu wel allemaal wel blijven legen :blink:
Groeten Arie-Willem van der Wal(15), Oud Alblas
telpost Kinderdijk/Nieuw-Lekkerland

Tinok

Ies,

Wat een verhaal. Het nest hangt dan dus tegen de brug aan en ze kukkelen er dan niet uit? Bizar. Die nesten stellen vaak helemaal niks voor dus zal mij benieuwen of ze het gaan redden.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Dutchbird

Vandaag deze moedergans met haar negen pullen gefotografeerd in de Starrevaart (Leidschendam).

Met lentegroet,
Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Helen Commandeur

Ohhh,

Ik blijf genieten van alle leuke en bijzondere verhalen en de foto's van trotse moeders met kleintjes.

@Falco: dat nest wil ik wel heel graag zien, hoop dat je er nog een foto van kunt maken.
Waterhoen: prachtige foto's. 'n tijdje geleden?? was er 'n topic op deze site over het gedrag van waterhoentjes t.o.v. hun jonkies. Hopelijk zijn deze ouders wat milder.

Heb vandaag, gewoon bij een drukke rotonde ca. 12 Grauwe Ganzen gezien met ca. 25 jonkies. Prachtig, al die wachelende gevalletjes :D

"Mijn" eksters doen het de laatste twee dagen iets rustiger aan met de nestbouw.
Minder vluchten, maar het nest begint er wel steeds professioneler uit te zien.
Heb ze inmiddels "Kwik en Flupke" gedoopt :rolleyes:

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

falco

Dat nest ligt op een randje en de brug gaat niet heel hard omhoog, zoals ik het zag had de duif op het nest weinig moeite om te blijven zitten.
Een foto maken wordt denk ik lastig. Dat kan alleen als de Erasmusbrug open gaat en dat doen ze alleen s'avonds laat en s'nachts, om het verkeer niet teveel op te houden.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Tinok

In ons nestkastje zit inmiddels het vrouwtje koolmees flinkt te broeden. Mannetje vliegt aan met voer en ik hoor hem regelmatig roepend in de omliggende bomen.
Ging van de week even spieken in het kastje (zijkant kan open) en ze sperde direct haar bek open. Dacht even dat het een jong was maar zag toen dat de vogel erg veel veren had. Blijkbaar reageert het vrouwtje ook op trillingen met het openen van haar bek om gevoerd te worden. Heb het kastje maar weer snel dicht gedaan.
We zullen ook maar eens over namen gaan nadenken voor de papa en de mama....

Hoe is het met de Eksters Helen?

En Jan las bij het ander topic dat het nog niet opschiet met broeden. Balen dat ze alleen maar baltsen voor de camera. Krijg je wel een echte Piepshow in je huiskamer :wub:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

lesley van loo

ik heb hier in de buurt ook al drie koppeltjes grauwe ganzen met totaal een stuk of 15 kuikens gezien, hierbij eentje.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Helen Commandeur

Hallo,

Tinok: wat gaaf! Het is toch bijzonder als er bij je eigen huis vogeltjes broeden.
Dan wordt het toch 'n beetje (veel) eigen. Ben benieuwd naar de namen.

En Lesley: wat een beeldschone foto, superscherp, mooi licht en een heerlijk onderwerp.

Het kleine reigertje in een ander topic is trouwens ook om "op te vreten".

Morgen ga ik kijken aan de andere kant van mijn slotgracht. Vanuit mijn raam kan ik niet zien wat er gebeurt  :( in het eksternest. Zie ze af en toe nog wel heen en weer vliegen (letterlijk of figuurlijk :grin: ) maar zonder takjes.

Wordt vervolgd en greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

frankmeer

Vanmiddag mijn eerste kievitsjong van het jaar gezien!
Frank van der Meer

Helen Commandeur

Hallo,

Vandaag eindelijk weer een ritje door de NH-se rimboe gemaakt.

Bij een rotonde vlak bij het Zaanse politieburo bivakkeren nu ca. 10 Grauwe ganzen met 35 kleintjes

Het valt me op dat de ouders hun hoofd fier omhoog houden, als of ze willen zeggen: "Kijk eens wat een prachtige kindjes ik heb geproduceerd".
De kleintjes steken als eerste het fietspad over


Ik was lekker aan het fotograferen totdat er twee vrouwen van middelbare leeftijd met allebei een hond aan kwamen lopen (ik ook, ha,ha, maar zonder hond).
Terwijl ik dacht: So ....... op, verdween de hele familie GG het water weer in.



Ca. 5 km. verderop: een kraai op het landweggetje.
Vloog direct weg toen ik dichterbij kwam en ik vroeg me meteen af waar ie mee bezig was.


Shippel, wat erg  :( , zou ik het hebben kunnen redden?
De eierschaal, die wegwaaide door de wind, was ongeveer zo groot als een kippenei. Vanwege de donkere kleur van de veertjes van de foetus vraag ik me af wat het was.

Kilometers verder zag ik mijn eerste meerkoetjong


Heb veel broedende meerkoeten gezien en ook enkele broedende zwanen, maar het geroofde ei blijft maar door mijn hoofd spoken.

Greetzzz,
Helen
 
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Ted van der Knaap

..ik had vanmiddag mijn eerste pijltjes van 2008, 11 stuks..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Helen Commandeur

Hallo,

In Noorwegen is, als ik het goed zie, één zeearend geboren
http://www.smp.no/templates/scripts/orneredet_live.php

Op dit moment geen ouder te zien.

"Mijn" eksters vliegen regelmatig naar hun nest; ze broeden (nog) niet en ik kan helaas niet zien of er al eieren gelegd zijn. Hier hebben ze gelukkig geen last van kraaien.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

JanF

CiteerHallo,

In Noorwegen is, als ik het goed zie, één zeearend geboren
http://www.smp.no/templates/scripts/orneredet_live.php

Op dit moment geen ouder te zien.
Toevallig vanmorgen gekeken en zeker 2 jongen waargenomen.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Johannes Ruben

CiteerHallo,

In Noorwegen is, als ik het goed zie, één zeearend geboren
http://www.smp.no/templates/scripts/orneredet_live.php

Op dit moment geen ouder te zien.

"Mijn" eksters vliegen regelmatig naar hun nest; ze broeden (nog) niet en ik kan helaas niet zien of er al eieren gelegd zijn. Hier hebben ze gelukkig geen last van kraaien.

Greetzzz,
Helen
"Mijn" eksters vliegen regelmatig naar hun nest; ze broeden (nog) niet en ik kan helaas niet zien of er al eieren gelegd zijn. Hier hebben ze gelukkig geen last van kraaien.

Greetzzz,
Helen


Fijn om te horen dat het met " Kwik en Flupke " wél goed gaat: op een goede afloop!
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Helen Commandeur

Hallo Jan,

Dat is nog veel beter :D nieuws. Ik zag zo gauw geen berichten over het uitkomen van de eieren op de site, met mijn beperkte kennis van het Noords .....
Heb morgen helaas geen tijd om te kijken.
Hoop dat ik zaterdag ook meer koppies zie en zou het onwijs leuk vinden om jouw waarnemingen over dit nest te lezen.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

JanF

Citeer
Heb morgen helaas geen tijd om te kijken.
Hoop dat ik zaterdag ook meer koppies zie en zou het onwijs leuk vinden om jouw waarnemingen over dit nest te lezen.
Nou, van mijn waarnemingen zul je het ook niet bepaald moeten hebben, Helen. :D
'k Werk eerder 60 dan 50 u/wk  dus ik zit niet de hele week naar dit nest te kijken  ;)
Maar de beelden op deze cam zullen het hopelijk tzt vanzelf laten zien.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Zonnekoning

Begin vorig jaar hebben we een stellage gebouwd om bezoekers te laten zien welke nestkasten we verkopen.
Nu zit er een paartje ringmussen in een mussenkast te broeden, een paartje spreeuwen hebben jongen in een spechtenkast er vlak naast en een winterkoning heeft een speel(?)nest gemaakt. En dit vlak bij het kooihuis/bezoekerscentum! :lol:
Vorig jaar zat er zelfs een grauwe vlieg te broeden in een torenvalkkast in de boom er vlak naast, maar die is helaas door vermoedelijk een marterachtige gesneuveld. <_<
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

J&L

De Reigers zijn alweer aan hun tweede nest.

wimtegels

Oeps Jacob.................................
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

J&L

Hoi Wim,

Ja ik weet het één legsel.
Ik heb er niet bij stil gestaan dat misschien een ander paartje dit nest nu in gebruik hebben.
Maar er zitten nu voor de tweede keer jongen in.

wimtegels

Bedoelde ik eigenlijk niet, ik zie een nest, ik zie een jong.......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kasper S

Bij ons in de tuin iig Turkse Tortels, Houtduiven en een Merel! !
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

evertdirks

#88
Uit de nestkast voor ons huis zijn zaterdag 24-05-2008 9 jongen koolmezen gekomen.
B) Toch wel leuk veel vind ik zelf.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

J&L

CiteerBedoelde ik eigenlijk niet, ik zie een nest, ik zie een jong.......
Hoi Wim,

Ja nu valt het kwartje!
Even uitleggen Reigers zitten op een eiland in een Stadspark.
Foto is genomen van 15-meer meter.