Terrasjeskommazweefvlieg ?

Gestart door Marcel Mutsaers, december 26, 2018, 00:10:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel Mutsaers

Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/159263004
Terrasjeskommazweefvlieg - Eupeodes corollae gezien op 2018-06-27 Tilburg - Oud Noord
Foto's:






bij voorbaat dank Marcel Mutsaers

LakeSide

Ik zou hier Eupeodes latifasciatus van maken

Marcel Mutsaers

Dank je! Kop van het vrouwtje zonder stofvlekjes en banden van het mannetje die de zijnaad niet raken denk ik inderdaad te zien in de foto's. Ik ga het aanpassen!

Marcel Mutsaers

Bij de waarneming kreeg ik de volgende reactie: "Toch corollae, maar lastig uit te leggen waarom. Vrouwtje latifasciatus heeft brede gele banden in de vorm van een skibril op het achterlijf en op het voorhoofd is de grens tussen het geel en zart veel scherper dan bij corollae en vaak is de geelkleur dieper geel en niet geelwit. Mannetjes corollae hebben vaak verbonden vlekkenparen." En volgens deze toelichting zouden het dan toch Terrasjeskommazweefvliegen zijn.

LakeSide

Citaat van: Marcel Mutsaers op januari 04, 2019, 00:26:02 AM
Bij de waarneming kreeg ik de volgende reactie: "Toch corollae, maar lastig uit te leggen waarom. Vrouwtje latifasciatus heeft brede gele banden in de vorm van een skibril op het achterlijf en op het voorhoofd is de grens tussen het geel en zart veel scherper dan bij corollae en vaak is de geelkleur dieper geel en niet geelwit. Mannetjes corollae hebben vaak verbonden vlekkenparen." En volgens deze toelichting zouden het dan toch Terrasjeskommazweefvliegen zijn.

Dan zou ik voor de expert zijn waardering gaan :)