Krekel?

Gestart door jeltje, maart 26, 2008, 20:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeltje

Hallo,
via het vroege vogels forum ben ik hier terecht gekomen. Sinds enkele dagen hoor ik 's avonds laat een geluid wat op dat van een krekel lijkt, vanachter de koelkast in de keuken komen. Eerst kon ik het niet thuisbrengen, maar daarna herinnerde ik me dat een huisgenote deze winter een 'raar beest' verdronken in haar gieter vond (zie foto). Voor zover ik begrijp is dit waarschijnlijk een "Dierentuinkrekel" (Gryllodes sigillatus).

Ik ben benieuwd of het geluid wat ik hoor van hetzelfde dier is; en vooral, hoe deze in de keuken terecht komt (ik woon op 8 hoog)? Iemand opperde al dat een andere bewoner wellicht een terrarium heeft...

Voor een geluidsfragment (zelf opgenomen, het klinkt steeds luider omdat ik dichter naar de geluidsbron toe loop):
http://w5.media-convert.com/omzetten/?xid=...n/?xid=vscfqvkx
(Enkele seconden wachten en dan klikken op 'Download').
Vorige avonden klonk het echter niet zo snel achter elkaar, met ong. 1 seconde tussen de 'tjilpen'.

Alvast bedankt,
mvg, jeltje

Mark van Veen

#1
Zo te zien en te horen een huiskrekel (Acheta domesticus). Kenmerkend is iig de zwarte lijn van oog tot oog op het voorhoofd. De foto laat een jong dier zien, het zingende mannetje is uiteraard volwassen.
groet,

Mark van Veen

Zonnekoning

:lol:
Waarom een huiskrekel?
De alternatieve naam is bandkrekel en ik zie duidelijk 2 banden. En een huiskrekel op 8 hoog lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Hier het volledige draadje en ik ben geen expert, vandaar de verwijzing naar dit forum. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Mark van Veen

Vraag is dus wat het doorslaggevende verschil tussen huiskrekel en dierentuinkrekel is. Zoeken we op.
groet,

Mark van Veen

jeltje

#4
Helpt het (voor de banden op de kop) als ik deze foto toevoeg? (Deze is helaas wel wat onscherp...)

(oeps, en een beetje groot geworden; excuses, ik weet niet goed hoe ik dat aan moet passen)

Zonnekoning

#5
:duim:
Ik ben benieuwd.

Mooie foto! :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Mark van Veen

#6
Moeilijk te vinden beest die Gryllodes, ik vond kenmerken tov Acheta in een Amerikaanse tabel (J.R. Helfer, How to know the grasshoppers, crickets, cockroaches and their allies, 1987).

Gryllodes sigillatus
- Achtervleugels niet ontwikkeld, zeer kort
- voorvleugels van vrouwtje zeer kort
- afstand tussen de antennebasissen gelijk aan breedte 1e antennelid

Acheta domesticus
- achtervleugels ontwikkeld en lang
- voorvleugels van vrouwtje lang
- afstand tussen antennebasissen minstens twee keer de breedte van het 1e antennelid

Het is een onvolwassen beest (een vrouw, maar nog korte legboor), dus op vleugels valt niets te controleren. Blijft de antennebasis-afstand, waarvoor de tweede foto handig is. Daar lijkt de afstand ongeveer de breedte van het eerste (dikke) antennelid.

Ergo: Gryllodes.

Overigens
- Acheta heeft ook een dubbele zwarte dwarsstreep op de kop;
- Acheta haalt verdieping 8 makkelijk.
groet,

Mark van Veen

Zonnekoning

Dus wel een grappige escape en de moeite waard van het invoeren.


Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jeltje

Heel hartelijk bedankt voor alle moeite!
Tot nu toe hebben pogingen om het beest vanachter de koelkast vandaan te halen niks opgeleverd. (Mocht ik het te pakken krijgen, dan laat ik dat uiteraard weten).
Nog een vraagje dan; waarom tjilpt het beest nu? Licht of donker lijkt niks uit te maken, het tijdstip wel (altijd 's avonds). Is het omdat de keuken "'s zomerse temperaturen" heeft?

Zonnekoning

CiteerNog een vraagje dan; waarom tjilpt het beest nu? Licht of donker lijkt niks uit te maken, het tijdstip wel (altijd 's avonds). Is het omdat de keuken "'s zomerse temperaturen" heeft?
Dat komt omdat het om een volwassen exemplaar gaat en dus "hitsig" is. Daglicht is heel anders dan kunstlicht en daar zal het wel aan liggen.
Het simpelste wat je kunt doen, is wachten tot het stil wordt en kijken of je iets achter de koelkast kunt vinden (gaat vanzelf dood).
Een plaag zal het wel nooit worden, maar de bron is wel interessant.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tekenaar

Ik ben niet zeker of het geen plaag wordt. Huiskrekels worden dat soms wel, en ik zou niet weten waarom bandkrekels dat niet zouden kunnen worden. In de gaten houden, bij 1 enkel exemplaar (of bij 2) lijkt mij dat er geen reden is om in te grijpen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een plaag wordt veroorzaakt door voedseldieren die bij een terrariumhouder zijn ontsnapt (ik ben zelf terrariumhouder, afkloppen dus maar dat het mij niet overkomt...).

Een of andere infectieziekte heeft de kweekbestanden van huiskrekels landelijk verminderd, waarna veel kwekers zijn overgestapt op andere krekelsoorten. Bandkrekens springen sneller en verder dan huiskrekels, wat de ontsnappingskans groter maakt.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeltje

#11
CiteerIk ben niet zeker of het geen plaag wordt. Huiskrekels worden dat soms wel, en ik zou niet weten waarom bandkrekels dat niet zouden kunnen worden. In de gaten houden, bij 1 enkel exemplaar (of bij 2) lijkt mij dat er geen reden is om in te grijpen.
(...) Bandkrekens springen sneller en verder dan huiskrekels, wat de ontsnappingskans groter maakt.
Was ik (of beter gezegd: m'n huisgenoten) net gerustgesteld dat het beestje vanzelf dood gaat, en dan hoor ik dat het wél een plaag kan worden!  ;)
Maar het is er tot nu toe echt maar één; de ander die ik gevonden had (op de foto), was al een paar maand geleden.
En nog steeds het beestje zelf niet te pakken kunnen krijgen...

jeltje

Een update: Het is ons gelukt vanavond de krekel te vangen! Het liep in een hoekje, en was (na enige moeite) met glas en papiertje te vangen; daarna een uitgebreide fotoshoot genomen.
Dit is zeker een adult (grote vleugels), is het inderdaad een Dierentuinkrekel (Gryllodes sigillatus), zoals het eerder gevonden exemplaar?

We hebben 'm op het moment in een bakje gestopt, mocht het morgen nog niet overleden zijn, dan zullen we het een eind weg in het bos vrijlaten...

Zonnekoning

#13
Jeltje,

Gefeliciteerd!
Misschien een rare tip, maar doe hem in een afsluitbaar doosje o.i.d. en stop hem in de vriezer.
Dat heb ik eens met een wesp gedaan om "haar" te determineren en het is een vrij humane manier om een insect te doden.
Het is dan ook veel makkelijker om er goede (macro)foto's van te maken. :)

Een exoot moet je nooit vrij laten!
In dit geval kan het geen kwaad omdat het "maar" om één mannetje gaat...
Er zijn andere gevallen bekend (en dan heb ik het over exoten in het algemeen) waarbij het niet zo onschuldig was. B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jeltje

Goede tip, we zullen 'm meteen in de diepvries doen (in een afsluibaar bakje hadden we al). Dan kan ik 'm inderderdaad zelf bewaren in plaats van in de natuur vrijlaten, met risico op een plaag  ;)  

tekenaar

#15
Dit laatste exemplaar is een volwassen mannetje huiskrekel, een andere soort dus. Ik zou eens rond vragen of er in de buurt (flatgebouw?) een terrarumhouder is die slordig met voedseldieren omspringt. Twee soorten die beiden worden verkocht/gekweekt als voer voor terrariumdieren (en insectenetende vogels) lijkt me geen toeval en wel een reden om eens te klagen bij de "bron". Huiskrekels staan bekend als een potentiele plaagsoort in gebouwen.

Buiten in het bos is het te koud voor deze (van oorsprong tropische) soort. Daar gaat hij dus dood, als hij niet een mogelijkheid vindt om elders een huis binnen te kruipen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeltje

Bedankt voor de informatie, tekenaar! Dus toch de andere soort... Ik zal zeker eens gaan rondvragen hier in de flat; voor even is het wel leuk, maar na een tijd wordt je toch wel gek van dat luide getjilp!
Het beestje heeft nu zo'n 24u in de diepvries gezeten, dus zal onderhand wel dood zijn, dacht ik zo..
 

Mark van Veen

CiteerEen update: Het is ons gelukt vanavond de krekel te vangen! Het liep in een hoekje, en was (na enige moeite) met glas en papiertje te vangen; daarna een uitgebreide fotoshoot genomen.
Dit is zeker een adult (grote vleugels), is het inderdaad een Dierentuinkrekel (Gryllodes sigillatus), zoals het eerder gevonden exemplaar?

We hebben 'm op het moment in een bakje gestopt, mocht het morgen nog niet overleden zijn, dan zullen we het een eind weg in het bos vrijlaten...
Kijk ook even naar de determinatiekenmerken in mij post hierboven. Dan zie je dat Huiskrekels lange achtervleugels hebben en Dierentuinkrekels niet. Bij deze man zie je duidelijk de (opgerolde) achtervleugels. Ook de antennebasis zit verder uit elkaar.
groet,

Mark van Veen