Onbekende plant Franse alpen

Gestart door M.Vullings, december 24, 2018, 19:51:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Heb deze per ongeluk op het verkeerde subforum gezet, sorry.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is, staat tussen de keien van een puinhelling.
We zien hem al een aantal jaren en maar één keer in bloei in juni, heb nog niet kunnen vinden wat dit kan zijn.
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/165876138
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-06-20 France - Bonneval-sur-Arc
Foto's:










bij voorbaat dank MenG Vullings
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

e.kneepkens

Het is in ieder geval een Thalictrum. Twee soorten komen in aanmerking T.minus(1) en T.foetidum(2).
De kenmerken zijn moeilijk te zien. (1) heeft een niet echt opvallende gegroefde stengel en (2) is glad.
(1) is nogal variabel en kan ook klierharen hebben, terwijl (2) klierharen moethebben, bij beschadiging/aanraking vd klierharen stinkt die soort.
(De vorm vd de klierharen is verschillend, met een loupe is dat te zien)
Gelukkig verschilt ook de grootte van de deelblaadjes: 5-30 mm voor (1) en 2-4(5) mm voor (2)
Uitgaande de wat grotere bladeren zou ik kiezen voor (1)
Misschien kun je nog een detail van de stengels in foto 3 uitvergroten om eventuele groeven te zien, dan wordt de determinatie betrouwbaarder.
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

Van die soorten ken ik niets maar wat mijn opvalt zijn de roze petalen en dat de bladeren heel mat zijn, bijna viltig. Misschien door heel korte en dichte beharing.

M.Vullings

Bedankt samen, dat is het inderdaad, buiten akeleiruit heb ik Thalictrum nergens anders gezien in deze omgeving.
De blaadjes waren volgens mij zo'n 10mm maximaal, ik dacht aan iets varenachtigs, totdat ik de bloemetjes zag.
De stengels lijken me gegroefd, zou dan i.d.d. T. minus zijn.
https://www.florealpes.com/comparaison.php?compar_code_1=thalictrumfoetitum&compar_code_2=thalictrumminus&nouveau=1
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

e.kneepkens

Duidelijk gegroefd. Thalictrum minus.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik ben niet zo happy met de uitslag...
Ik ken Minus uit deze omgeving maar absoluut niet als zo zachtharig.... Is zo kaal als [de neten?]
Ook zijn diens deelblaadjes bijna nooit zo veeltandig als hier..
En dan blijkt Foetidum óok gegroefd te kunnen zijn :
https://www.actaplantarum.org/galleria_flora/albums_new.php?p1=2&p2=0&p4=-1&p5=0&sf=1&p6=2&p3=T

Eveneens is Minus nooit zo roodachtig qua uitstraling-meer gelig...
Als laatste: deze deelblaadjes líjken iets groter, maar als je de Habitus-foto bekijkt dan tonen ze erg klein.

Ik zou liever voor Foetidum opteren [en dan heb ik me nog niet verdiept in Alpinum,want die mag daar ook voorkomen..]          http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Hahnenfuss/thalictrum_haengend.htm#6
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.Vullings

#6
Volgens Florealpes staat T. alpinum vochtig en dat was het daar beslist niet tussen de keien op de hete puinhelling, voor mij valt die af om die reden.
Welke van de twee andere laat ik aan kenners over, of komend jaar gaan ruiken ;D
Heb nog een wazige foto met bloemetjes van tijm, voor de grootte van de blaadjes.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rien Ondersteijn

Idd-zoals ik vermoedde: die deelblaadjes zijn toch wel erg klein...
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

#8
 Het liefst werk ik met flora's van het betrokken land. Soms kan dat niet en dan komen andere flora's en/of afb. in aanmerking. Maak er ook frequent gebruik van om alles extra te checken. Die flora's/afb. kunnen altijd extra inzicht opleveren maar het kan ook zijn dat ze toegespitst zijn op de (sub)soorten aldaar aanwezig, aangepast aan die omgeving. Dit even terzijde.
We moeten het hier proberen te doen met de foto's 20.06.2017 Bonneval en met  Flora Gallica. Daar staat op p.959 duidelijk, stengel glad tot zwak gestreept+sterke beharing(klierharen) over de gehele plant (De streping bij T.foet. komt voor in de onderste deel van de plant) >T.foetidum
of de stengel gegroefd. Volgens de detailfoto's is de groef duidelijk te zien over de gehele lengte>T.minus
.Gezien de beharing van de plant denk ik dat we hier te maken hebben met T.minus ssp.saxatile
De deelblaadjes lijken me zeker groter dan 5 mm. De exacte grootte is, ondanks de detailfoto vd Thijm, moeilijk te schatten. Er zijn nog meer verschillen tussen T.foet. en T.minus maar dat alles is niet met de gegeven foto's te onderbouwen.
met vriendelijke groet, Emanuel

M.Vullings

Bedankt voor alle moeite, voor mij komt het niet aan op de laatste komma, al fijn dat ik nu weet dat het een ruit is, dat had ik zelf niet gevonden.
Hopelijk komen we er komend jaar weer daar en zal ik de plant in de gaten houden en goede detail foto's met meetlat maken, als dat lukt kom ik er hier op terug.

Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.