Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Voetspoor (vos?) in de sneeuw, langs/over de weg en in/uit het bos. Noorwegen  (gelezen 630 keer)

Marleen

• Member

Hallo allemaal,

Vanochtend ging ik even een rondje wandelen. Mijn vaste rondje. Het gaat deels langs de kant van de weg.
Het is net buiten een klein dorp. Er is dus wat auto verkeer, er wonen in de buurt (maar niet langs de weg) ook wat mensen.
Ik vond er een hondachtig spoor. En eerst dacht ik, zal wel van een bewoner zijn die er met de hond heeft gewandeld.
Maar ik zag geen sporen van schoenen. Eerst liep ik verder maar het begon toch een beetje te knagen.
Ik dacht ik moet dan toch wel iets zien van een mensenspoor.
Even later zag ik het spoor ook over van de weg af gaan, over de (van die kant naar beneden aflopend) open vlakte gaan.
Weer later ging het spoor ook het bos in.

Mijn vraag is uiteraard of dit van een ander dier dan (tamme/huis) hond kan zijn en zo ja, welk dier dan (eventueel).
Misschien is het niet te determineren omdat maten ontbreken, ik 'eis' geen naam, ik wil gewoon leren,
dus als we er niet uitkomen is niet erg, maar ik hoop toch van de waarneming te leren waar op te letten of waarom het wel/geen tamme/huishond kan zijn.

Wat ik verwacht bij sporen van een hond is
- Voetsporen (fietssporen, sleesporen, what-ever) van mens
- Dat het langs de kant van de weg loopt, niet midden op de weg, of over de weg naar de andere kant (zonder dan sporen van mens te zien)
- Dat je de hele tijd hetzelfde spoor ziet. Soms plekken waar dier stopt en wat rondloopt.
- Kan misschien het bos een stukje in gaan, maar niet ver, komt er dan ook weer uit en spoor gaat weer verder

Wat ik op de foto's zie is spoor van een hond?-achtige.
Wat soms het bos in gaat maar er niet uit komt. Of wat uit het bos komt.
Ik zie geen voetspoor van mensen.
Het spoor ziet er uit... Hoe leg ik dat uit.
Tamme hond wat meeloopt met baas, loopt dezelfde richting op, maar onnadenkend, volgend.
En dit spoor ziet er vastberaden uit, leidend, ook al gaat het alle kanten op.

Kan het van bijvoorbeeld een vos zijn?
Een vos heb ik aan het begin van dat deel van de route wel eens gezien.
Een jaar geleden ofzo, in de lente.

Ik had helaas geen centimeter of iets bij me. Maar ik kan terug gaan om het op te meten.

https://observation.org/waarneming/view/165828117
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2018-12-23 Norway - ōyer

1 t/m 5

6 t/m 10

11 t/m 15

16 t/m 20

21 t/m 25

26 t/m 30

De foto's zijn genummerd in volgorde waarvan ik de sporen zag, langs ongeveer 1km wandelen

Ik heb meer foto's maar dit zijn er al veel.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: december 23, 2018, 13:43:37 pm door Marleen »
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

tekenaar

• Admins
  • Admingroep: Amfibieen, Reptielen & Zoetwatervissen
    • Nature in Colour
Re: Voetspoor (vos?) in de sneeuw, langs/over de weg en in/uit het bos. Noorwegen
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2018, 21:31:40 pm »

vos kan heel goed, dat ziet eruit als een smalle voet van een kleinere huishond. Vossen volgen vaal langere tijd wegen: loopt makkelijker dan door de diepe sneeuw.

Er is een truukje, wat min of meer maar niet helemaal opgaat: bij vos is de afdruk zo smal dat de middentenen vrijwel voor de buitenste tenen staan. Je kan een grassprietje tussen de middentenen en de zijtenen in leggen. Bij hond staan de tenen meer op een gebogen lijn: het grassprietje past er niet tussenin maar valt over de afdrukken van de buitenste tenen. Is dit te volgen?
« Laatst bewerkt op: december 24, 2018, 22:42:15 pm door tekenaar »
Paul Veenvliet

Vintage vakantiewoning en natuurreizen in SloveniŽ
http://www.natureincolour.eu

Marleen

• Member
Re: Voetspoor (vos?) in de sneeuw, langs/over de weg en in/uit het bos. Noorwegen
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2018, 21:46:12 pm »

Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie. 

Ik ben nog erg lerende en oenfenende in het herkennen van sporen.

Ik had al meteen de indruk dat het van een hond-achtige zou zijn. dus vos/wolf en niet kat/lynx.
Al lopen hier ook bijv. dassen rond en ik heb gewoon nog niet in mijn hoofd hoe die sporen er uit zien en hoe te herkennen enz.

Het spoor ging inderdaad veel langs de weg. Af en toe ook het bos in (of uit).
Een buurman met natuurkennis hier zegt ook sporen van wilde dieren zijn vaak netjes en haast gericht ergens naartoe.
Terwijl een hond meer een beetje rondzwermt en daarom ook een "onrustiger" en minder net spoor heeft.

Zijn er tussen hond/vos/wolf kenmerken waaraan je onderscheid kunt maken bij voetsporen?
Ik neem aan dat dat zeer lastig is, of niet?

Ik verwacht wolf hier niet zo snel, maar ik weet dat er van de zomer in onze gemeente een heeft rondgelopen.
Dus ik wil er toch alert op zijn. Ze kunnen immers best een stuk lopen.

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2018, 21:51:38 pm »

Er is een truukje, wat min of meer maar niet helemaal opgaat: bij vos is de afdruk zo smal dat de middentene vrijwel voor de buitenste tenen staan. Je kan een grassprietje tussen de middentenen en de zijtenen in leggen. Bij hond staan de tenen meer op een gebogen lijn: het grassprietje past er niet tussenin maar valt over de afdrukken van de buitenste tenen. Is dit te volgen?

Ja! Met mijn Noorse sporenboek zie ik meteen wat je bedoelt!

Volgens mij bedoel je dat je als het ware tussen de teenkussens van regel 1 en de teenkussens op regel 2 een grassprietje kan leggen.
Terwijl bij honden heb je (even zwart/wit gezegd) teenkussens op regel 1 en regel 2 begint al op 0,5-1,5 als het ware.
Waardoor ze naast de voorste tenen staan en er geen sprietje (horizontaal) tussen past.
Begrijp je wat ik bedoel en klopt het?  ;D

Ah dat is interessant zeg, daar ga ik eens op letten!  :duim:

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: december 25, 2018, 06:11:27 am door Marleen »

tekenaar

• Admins
    • Nature in Colour
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2018, 22:39:34 pm »

ja, maar er zit erg veel variatie in honden.

Bij wolven is het (nog) lastiger om een grote hond uit te sluiten. Heel veel honden kan je door de afmeting en vorm wel uitsluiten, maar niet allemaal. Wat overblijft, is de twijfel. Is het nou wolf of niet? Meestal geeft de context doorslag maar geen 100% zekerheid. Je noemt de doelgerichtheid en het ontbreken van mensensporen. Maar soms lopen wolven ook vlak langs of door een dorp, vooral 's nachts als het rustig is. Mijn indruk is dat wolf iets gespierds en krachtigs heeft, zelfs in zijn afdrukken, maar dat is vreselijk subjectief en telt vast niet mee. Mocht je een keutel vinden: hondenkeutels hebben meestal een andere structuur door het fabrieksvoer (al is er een trend om honden te voeren met rauw vlees en botten). In wolvenkeutels zit vaak opvallend veel haar. Wolven poepen vaak middenop een rustige weg, terwijl honden dat nou juist vaak aan de rand doen, een stapje van de weg af (ook als je ze daar niet in begeleid; loslopende honden doen hetzelfde!), maar ik weet niet of dit voor iedere hond opgaat. Voor het laatste stukje zekerheid heb je toch DNA uit een verse keutel nodig, ben ik bang. En dan komen er nog incidenteel hondxwolf kruisingen voor, zowel bij gehouden dieren (o.a. de van zulke kruisingen afstammende wolfhonden) en in het wild.
Paul Veenvliet

Marleen

• Member
« Reactie #5 Gepost op: december 25, 2018, 08:53:35 am »

Het zal inderdaad een puzzal zijn met verschillende factoren die samen tot een 'waarschijnlijke' determinatie kunnen komen.

Wat betreft de wolf die in bewoond gebied loopt.
In de zomer zijn die voetsporen niet of nauwelijks te zien.
Maar nu ligt er sneeuw en dan kan het wel anders zijn.

De foto's van de vossensporen hierboven, zijn gemaakt in de ochtend.
Had had de avond ervoor gesneeuwd en er waren sneeuwwagens langs geweest.
Daardoor worden eigenlijk alle sporen die er waren gewist.
De vos (of wat er ook heeft gelopen) is daarna gaan rondlopen.
En ik was de eerste voetganger daar.
De meeste mensen verplaatsen zich hier in de auto, er zijn (in het dorp met maar 800 inwoners) hier net buiten het dorp niet heel veel voetgangers.
Zeker niet in de avond laat of in de ochtend vroeg die dan te voet langs de weg gaan.
Langs de weg lopen is hier wel normaal op zich, maar mensen doen dat dan toch meest overdag.
En laten hun hond ook niet zo slingeren over de weg van links naar rechts.
Er zijn veel bochten hier in de wegen en met de bomen en rotswanden is de weg vaak onoverzichtelijk.
Je neemt wel echt veel risico als je je hond dan met of zonder lijn zo over de weg laat gaan de hele tijd,
zoals bij bovenstaande sporen het geval was. Het kan, uiteraard.
Maar de combinatie, geen voetsporen, wel hond-achtige sporen die van links langs de weg naar rechts langs de weg en weer terug gaan....

Poep op het midden van de weg is een goede. Die schrijf ik ook even op.
Misschien een domme vraag, maar kunnen haren ook dna geven? Is dat ook iets om op te letten?
En wat met afstand tussen de sporen en patroon van de sporen? Ik bedoel, afstand tussen voor en achterpoten? Of afstand tussen de beide voorpoten bijvoorbeeld.
Of het loop- of rensporen zijn? Afdrukken van voor en achterpoten recht achter elkaar of schuin achter elkaar of in elkaar of?

Groetjes, Marleen

peterv

• Admins
« Reactie #6 Gepost op: december 25, 2018, 11:39:26 am »

Misschien een domme vraag, maar kunnen haren ook dna geven? Is dat ook iets om op te letten?
En wat met afstand tussen de sporen en patroon van de sporen? Ik bedoel, afstand tussen voor en achterpoten? Of afstand tussen de beide voorpoten bijvoorbeeld.
Of het loop- of rensporen zijn? Afdrukken van voor en achterpoten recht achter elkaar of schuin achter elkaar of in elkaar of?
Ja, er zit ook DNA in haren, maar alleen uit de haarzakjes. Je hebt dus alleen wat aan volledige haren waar de haarzakjes nog aan zitten. Overigens is DNA analyse vrij kostbaar. Voor wat betreft de sporen, ik voeg een foto bij van een vossenspoor dat ik vorige week vond. Het is een typische dwarsdraf, ik heb in de foto even aangegeven welke afdruk van welke poot is.
Peter Venema

Marleen

• Member
« Reactie #7 Gepost op: december 25, 2018, 12:12:58 pm »

Ja, DNA zal wel wat kosten ja om dat uit te laten zoeken. Die haren zijn ook niet zo makkelijk te vinden.
Maar als je een keer in een situatie bent waarbij je het sterk vermoed en je vindt haren,
dan weet je in elk geval dat het nut kan hebben om te verzamelen.

Dat is wel een mooi en duidelijk spoor ja.
Ik vind het ook erg lijken op de sporen op de eerste foto's van mijn waarneming.

Groetjes, Marleen

tekenaar

• Admins
    • Nature in Colour
« Reactie #8 Gepost op: december 25, 2018, 12:34:30 pm »

Vossen poepen vaak op opvallende plekken. Bovenop de stomp van een ongezaagd boompje. Op een volkomen platgereden overblijfsel van een dier langs de weg. Op een oud bot of ander skeletdeel. Op iets anders wat vies is en stinkt. Bovenop een molshoop.

Marters hebben hier ook een handje van.

Van honden ken ik dit nauwelijks. Wolven ook niet (afgezien van midden op de weg).
Paul Veenvliet

Marleen

• Member
« Reactie #9 Gepost op: december 25, 2018, 12:49:55 pm »

Het is mij eigenlijk nog nooit opgevallen.
Maar ik moet zeggen dat ik hier ook zelden/nooit botten zie van dode dieren, er zijn hier geen mollen,
afgezaagde boomstroken zijn hier wel, maar het is mij nooit opgevallen dat daar poep op lag.
Interessant punt ook om op te letten voor mij.

Weet je, met waarnemen is het ook, voor je begint zie je misschien weinig natuur.
Maar als je eenmaal een tijdje bezig bent zie je het overal. Je moet weten waar je op moet letten en er oog voor krijgen.
En dat probeer ik nu met sporen in de sneeuw.

tekenaar

• Admins
    • Nature in Colour
« Reactie #10 Gepost op: december 25, 2018, 18:32:41 pm »

sporen in de sneeuw volgen is een beproefde methode om het gedrag van roofdieren te onderzoeken hier in Slovenie. Onderzoekers gebruiken dat met name voor lynx en wolf. Ze lopen de sporen tegen de looprichting van het dier in langs (zodat ze niet per ongeluk het dier zelf verstoren) en proberen te bekijken en beredeneren wat hij gedaan heeft en hoe hij het terrein heeft gebuikt.
Paul Veenvliet

Marleen

• Member
« Reactie #11 Gepost op: december 25, 2018, 19:03:55 pm »

Ja dat kan ik mij goed voorstellen dat ze dat doen. Want sporen in de sneeuw kunnen je toch heel veel vertellen.
Heel veel dieren komen volgens mij wel heel dicht bij mensen, maar dat zien we zonder de sporen gewoon zelden tot nooit.
Die sporen kunnen je toch veel laten zien van hun territorium en waar ze verblijven/verbleven, actieradius, (schatting van de) hoeveelheid dieren enz.
Ook interessant om te weten waar ze ongeveer trekken. Zeker bijvoorbeeld in de omgeving van wegen. Dat je weet waar je extra op moet letten.

Mijn buurman doet veel met natuur en heeft ook een boek geschreven over de sporen van de vier grote roofdieren van Noorwegen.
Ik lees nu zijn boek over de dierensporen. Van wolf, bruine beer, veelvraat en lynx
Die vier zijn onderling van elkaar wel te onderscheiden.

Maar ik begin graag bij het begin om ook vos en hond en kat enz te herkennen. Als ik herken wat "normaal" is, dan herken ik makkelijker wat "afwijkend" is.
Dat is ook hoe ik bijvoorbeeld minder gewone vogels in de tuin detecteer.
Mijn gehoor registreert dagelijks het "normale" vogels-in-de-tuin-geluid. En zodra er een andere vogelsoort gaat zitten roepen hoor ik dat meteen.

Maar sowieso zie ik die sporen van hond, kat, vos, enz meer dicht bij huis.
En moet je voor de vier grote roofdieren dieper de natuur in. Waar ik zelf niet heel vaak kom.
De lynx schijnt overigens ook wel door onze buurt te lopen 's winters. Dus dan is het ook nuttig dat ik die sporen (her)ken.

Maar goed, behalve hond- en katachtigen zijn hier ook allerlei herten. Ree en eland in de straat en in de tuin.
Maar edelhert zou hier ook zijn, heb ik nog niet gezien. Rendieren. En er zijn allerlei marterachtigen, en de das die daar ook bij hoort.

Kortom, er zijn hier voor mij best wat sporen te leren. Die ik in Haarlem nooit zag. Omdat de dieren daar niet waren en/of omdat er geen sneeuw was.

Het valt mij op het moment op dat ik dit winterseizoen (de sneeuw kwam laat) nog helemaal geen elandsporen heb gezien. Wel ree, maar ook slechts enkele.
Maar al die sporen waarmee ik dit topic begon, als dat inderdaad vos is, dan zijn het wel veel sporen van 1 of misschien meerdere dieren.
Het wekt mij de indruk dat er een toename is van vos hier in de omgeving, maar dat is meer op gevoel dan op feiten.
Vos zien we hier wel eens, maar niet zo heel vaak. Andere jaren waren er veel ree sporen, ook in de tuin, maar nu nog niet.

Ik sta echt nog aan het begin van sporen herkennen en het is toch best een vak hoor.
Ik registreer nu met de sneeuw wat vaker sporen, waarvan ik gewoon geen idee heb van welke dieren het is.
Ik heb ook een wildcamera en toch wel af en toe wat in beeld. Maar niet altijd herkenbaar wat het is.
Maar er sluipt de laatste tijd wel van alles hier rond.

Groetjes, Marleen

tekenaar

• Admins
    • Nature in Colour
« Reactie #12 Gepost op: december 25, 2018, 20:30:47 pm »

ik zie hier in Slovenie ook wel berensporen in de sneeuw, ze slapen lang niet altijd de hele winter door en gaan er ook wel eens uit (hoge nood?). En die roofdieren komen best wel in de buurt van de bebouwing en lopen ook wel eens tussen de huizen door. Een paar weken geleden zag ik twee wolven overdag, op een meter of 50 van ons huis. Beren heb ik wel in de tuin gehad, te oordelen aan de sporen (= opengetrokken GFT bak). Reeen houden overigens van daglelieknoppen  :rolleyes:

Als de sneeuw aan het smelten is, worden sporen moeilijker te herkennen. Oude beren- en mensen sporen gaan dan erg op elkaar lijken. Een Sloveense collega vertelde me hoe je ze toch uit elkaar kan houden: ga zelf in de sporen lopen. Voel je na een tijdje je beenspieren, dan loop je op een berenspoor en niet op een mensenspoor  ;D
Paul Veenvliet

Marleen

• Member
« Reactie #13 Gepost op: december 25, 2018, 21:03:44 pm »

Hoe is de sfeer in Slovenie voor wat betreft de roofdieren? Is er veel jacht? Zijn er veel boeren die hun dieren te beschermen hebben?

Hier is best wel discussie over de grote roofdieren omdat er veel boeren zijn die schapen hebben.
Ook is er hier jacht. Ik moet dus wel uitkijken met wat ik waarneem en aan wie ik het wel/niet zeg.

Ik geloof zeker dat roofdieren ook tussen de huizen lopen. Zeker hier in heel rustig gebied met heel veel bos.
Ik ben echt aan het wachten op de dag dat er een keer wat leuks op de foto's van mijn wildcamera staat.
Of dat ik thuis aan het werk ben en wat leuks zo uit het bos onze tuin in zie komen lopen.
Er moet haast wel een dag komen waarop zoiets gebeurd...

Hier in de tuin is op zich niet echt veel en eigenlijk niks speciaals te eten. Maar onze tuin is wel erg geschikt met stenen waar allerlei kleine knaagdieren onder kruipen,
goede bomen voor de vogels en eekhoorns. Ree en eland eten ook van de bomen, verse takken. De tuin is grotendeels open, dus veel zonlicht op de bomen, waardoor het goed de kans heeft om te groeien. De tuin is ook een rommeltje dus insecten, kikkers, kunnen hier hun gang gaan. (Ik schrok me een keer helemaal de pleuris toen ik in het donker de wildcamera ging checken achter het huis en er opeens een kikker begon te springen - die had ik hier niet eerder gezien). Er zijn ook kleine struikjes en hier en daar een los kleiner boompje, niet zozeer om op te eten, maar wel voor allerlei dieren om te schuilen. Het is niet zo netjes en een beetje met heuveltjes. Ook is er veel nestgelegenheid voor allerlei dieren. In de heggen, onder de dakpannen, in de bomen, in de nestkastjes, enz. En zo ontstaat er haast een voedselketen in de tuin. De kat van de buren vangt muizen. De ekster of andere vogels eten de dode muizen soms wel op. Andere roofvogels jagen daar weer op. De vos jaagt weer achter de vogels aan. Enz. Nu in de winter is er ook wel zonnebloemzaad en vetbollen wat de vogels gevoerd wordt, daar komt natuurlijk ook wel het e.e.a op af. Er waren in de lente bomen gekapt, dus veel verse takken uit de bomen op de grond. Toen hadden we wel regelmatig ree en eland in de tuin, voor een lekker happie.

Het is alleen in deze tijd van het jaar natuurlijk hier grootste deel van de dag donker. Dus ik zie niet wat er buiten rond het huis sluipt.
Tenzij het voor de wildcamera langs loopt of wat mooie sporen achterlaat, maar dat zie ik pas de volgende dag overdag weer.

Als de sneeuw aan het smelten is, worden sporen moeilijker te herkennen. Oude beren- en mensen sporen gaan dan erg op elkaar lijken. Een Sloveense collega vertelde me hoe je ze toch uit elkaar kan houden: ga zelf in de sporen lopen. Voel je na een tijdje je beenspieren, dan loop je op een berenspoor en niet op een mensenspoor  ;D
;D :duim:

Ja als de sneeuw smelt kan je er niet zoveel meer mee. De winter is hier (helaas) nog nauwelijks begonnen. Pas sinds 2 weken een beetje sneeuw en temperaturen die schommelen voortdurend van -15 naar +5. Hopelijk wordt het na oud&nieuw een beetje fatsoenlijk winter. Vorig jaar hadden we wel heel veel sneeuw. Ik vond dat wel heel leuk. Maar voor het kijken naar sporen is dat best lastig. Want de dieren (en hun sporen) zakken zo diep weg in de sneeuw...

Het soort sneeuw maakt ook nog uit. In Nederland is het vaak vooral van die vochtige plaksneeuw. Terwijl we hier als het goed vriest hele droge sneeuw hebben. Het is net zand. Het wordt hier ook wel 'melis', poedersuiker genoemd. Het waait weg als je blaast, het blijft niet aan je schep plakken, het zijn gewoon droge vlokjes. Als er weinig sneeuw is of een dun laagje zie je ook andere sporen dan wanneer de dieren in de diepere sneeuw wegzakken met hun buik/lijf. Vorige winter hadden we meer dan een meter sneeuw. Zelfs de elanden stonden toen tot hun oksels in de sneeuw.  ;D Dat geeft toch een heel ander spoor dan alleen de pootafdrukken.

https://observation.org/waarneming/view/148847165

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: december 25, 2018, 21:08:18 pm door Marleen »

tekenaar

• Admins
    • Nature in Colour
« Reactie #14 Gepost op: december 25, 2018, 21:23:00 pm »

we gaan wel of-topic zo.

Lynx staat op het punt van uitsterven en er is gepland volgend jaar aanvullende onverwante lynxen los te laten.

Wolf neemt ietsje toe: er is een regulatie/jacht quotum van een paar exemplaren wat nu voor de derde keer is aangevochten bij het gerecht (de afgelopen twee keer met succes)

Beer doet het prima: er zijn er nu 800, terwijl gestreefd wordt naar een aantal van 600: dat betekent dat de populatie met 200 teruggebracht wordt (= verkeersslachtoffers+beren voor herintroductie elders+afgeschoten beren die veel in dorpen komen+afschot verdeeld over de populatie).

Jakhals neemt ook iets toe, af en toe sneuvelt er eentje "per ongeluk" (voor een wolf aangezien en verkeersslachtoffers) maar officieel mag er niet op worden geschoten.

Een waarneming meer of minder op waarneming.nl levert hier wel meer inzicht op (met name voor lynx) maar geen verandering wat betreft afschot. Geen enkel probleem hier als ik iets vertel, ook niet tegen jagers, want die hebben toch al meer info en waarnemingen dan ik.

Natuurlijk is er discussie: voor links zie de topics onder "natuurbeheer".

p.s. eland is hier al minstens 500 jaar uitgestorven, net als wisent en oerrund.
Paul Veenvliet

Marleen

• Member
« Reactie #15 Gepost op: december 25, 2018, 21:38:05 pm »

we gaan wel of-topic zo.
Nou op zich valt het mee. Het gaat nog steeds over sporen, roofdieren en waar ze te vinden.
Ik heb er geen problemen mee in elk geval.

Ah interessant. Men is er dus best mee bezig op allerlei manieren. Ik weet eigenlijk niets van Slovenie, wel leuk om te lezen.

Ik heb niet zo paraat hoe het er hier voor staat, maar wat ik in het boek van de 4 grote roofdieren las, zijn er geen grote aantallen van die vier in elk geval.
Eland en ree zijn er wel in grotere aantallen, maar die worden ook wel meer geschoten.
Al lijkt het mij best lastig om te bepalen hoeveel dieren er zijn in Noorwegen.
Het land is zo ontzettend groot en zoveel onbewoond gebied waar niemand komt, waar veel bos is.

In de meeste gevallen zal ik niet degene zijn die de eerste waarneming van een roofdier doet.
Maar er zijn hier wel mensen die echt fel tegen bijv wolf zijn, dat ze er dan alles aan doen om te zorgen dat er jacht op gang komt naar dat dier.
(Zie ook eerder genoemde artikel).

Ik hoop morgen weer een rondje te wandelen. Ik zal mijn centimeter vast in de tas doen.
En met wat nieuw opgedane kennis van hier hoop ik weer wat leuke waarnemingen te doen.
Al weet ik niet zeker of er goede sporen zullen zijn. Temperatuur gaat weer richting 0 graden.
Morgen komt er wat verse sneeuw, maar het kan zomaar ook regen worden, vrees ik.

Groetjes, Marleen
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.023 seconden met 20 queries.