Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Plaats voor bloemenmengsels in Gemeenten  (gelezen 150 keer)

rmorsink

• Member
    • rmnatuurfotografie.nl
Plaats voor bloemenmengsels in Gemeenten
« Gepost op: december 22, 2018, 21:12:21 pm »

Goedendag,
Wat me de laatste jaren opvalt is dat de gemeenten vaak stukken inzaaien met bloemenmengsels.
Dit is natuurlijk een goede zaak. Echter de plekken waar ze dat doen vind ik soms totaal niet goed gekozen.

Ik neem bijvoorbeeld de Gemeente Oldenzaal en Enschede (OV). Hier hebben ze bloemenmengel gezaaid in de middenberm van een dubbele rijbaan waar men 50 km/h mag rijden. Het is een zeer drukke weg. Dus aan beide zijden van de strook met bloemenmengsel zijn rijbanen. Terwijl er in de wegbermen ernaast  meer dan genoeg ruimte is om ze daar aan te leggen. Naast deze wegbermen heb je bos, Wellicht dat je hier minder zon hebt, maar de vluchtmogelijkheden voor de insecten is daar zeer goed.  De insecten moeten dus een rijbaan overstreken voordat ze bij een bloem zijn. Eenmaal vol met nectar moeten ze nog een keer de weg oversteken alvorens ze veilig zijn!

Ik heb sterk de indruk dat de Gemeenten kiezen voor bloemenmengsels met het idee de burger meer te laten genieten dan te kiezen voor de insecten. Op deze manier zien meer mensen dat je bezig bent voor de inzet van de insecten en het staat ook nog mooi. Voor de insecten waar het uiteindelijk omgaat zijn er betere plekken in dezelfde omgeving met minder risico.
Het zal op veel plekken misschien wel anders zijn, maar dit zijn enkele voorbeelden die ik dagelijks tegenkom.
Hoe zit dat in jullie Gemeenten?

Vriendelijke groet,
Ronald.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2018, 10:07:30 am door rmorsink »
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

tekenaar

• Admins
  • Admingroep: Amfibieen, Reptielen & Zoetwatervissen
    • Nature in Colour
Re: Plaats voor bloemenmengsels in Gemeenten
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2019, 21:45:23 pm »

bloemenmengsels:

burgers het idee geven dat het goed gaat met de natuur, want er bloeien overal zoveel planten

exoten verspreiden, autochtone populaties hybridiseren met materiaal van elders

noodzaak van natuurbescerming ondermijnen: mis je de bloemetjes, dan zaai je ze toch gewoon in? veel goedkoper joh!

Is het echt zo'n goede zaak?
Paul Veenvliet

Natuurreizen naar SloveniŽ
http://www.natureincolour.eu

Mosmanneke

• Member
Re: Plaats voor bloemenmengsels in Gemeenten
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2019, 09:44:04 am »

De waterschappen kunnen er ook wat van. Tussen Oudenbosch en Bosschenhoofd liggen 4 grote waterbergingvijvers. De dijken ertussen worden over de volle breedte gemaaid, ook in het bloei- en broedseizoen. Moeilijk te bevatten waarom ze geen rekening houden met de natuur.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 19 queries.