Hoofdmenu

opgave van maat

Gestart door gbeersma, december 21, 2018, 17:22:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbeersma

Ik heb er al eens eerder naar gevraagd, maar nu er een nieuwe site in ontwikkeling is stel ik de vraag nog maar eens:

Kan er een veldje aangemaakt worden waarin gegevens over de maat kunnen worden opgenomen? Heel belangrijk bij kevers, bij een aantal wantsen, bij spinnen en ongetwijfeld bij veel meer groepen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

SlechtValk

Citaat van: gbeersma op december 21, 2018, 17:22:20 PM
Ik heb er al eens eerder naar gevraagd, maar nu er een nieuwe site in ontwikkeling is stel ik de vraag nog maar eens:

Kan er een veldje aangemaakt worden waarin gegevens over de maat kunnen worden opgenomen? Heel belangrijk bij kevers, bij een aantal wantsen, bij spinnen en ongetwijfeld bij veel meer groepen.

In welk opzicht voldoet het algemene commentaarvak hier niet voor?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Frank van de Putte

Het formaat kan inderdaad wel nuttig zijn, maar erg betrouwbare info zal het niet opleveren, omdat;

- de meeste mensen/waarnemers niet precies weten wat wel en niet wordt meegerekend (poten, antennen, legboren, vleugels)
- de meeste mensen zullen slechts een schatting geven, geen meting, en veel mensen zijn daar niet erg goed in.

Extra grote beesten worden vaak overschat, een Hoornaar wordt al snel een "centimeter of 5" genoemd, een grote loopkever 4cm, etc.
En kleine beestjes vaak onderschat, bv een klein LHB'thje wordt dan 2mm genoemd, terwijl de werkelijke maat dan 3-4mm is.
Groetjes,

Frank van de Putte

gbeersma

Citaat van: SlechtValk op december 21, 2018, 20:54:28 PM
Citaat van: gbeersma op december 21, 2018, 17:22:20 PM
Ik heb er al eens eerder naar gevraagd, maar nu er een nieuwe site in ontwikkeling is stel ik de vraag nog maar eens:

Kan er een veldje aangemaakt worden waarin gegevens over de maat kunnen worden opgenomen? Heel belangrijk bij kevers, bij een aantal wantsen, bij spinnen en ongetwijfeld bij veel meer groepen.

In welk opzicht voldoet het algemene commentaarvak hier niet voor?

Natuurlijk kan dat, maar het betekent dan meteen dat er geen enkele waarde aan de informatie gehecht wordt. Immers, alles kan ik dat vak gezet worden, dus alle andere vakken zijn dan niet meer nodig.  :blink:  Doordat het vak ontbreekt denken waarnemers (ikzelf incluis) er niet aan om iets over de maat te zeggen. Als er veel later in het forum vragen gesteld worden over de maat is het niet meer mogelijk hier iets nuttigs over te zeggen. Zo was er afgelopen dagen op het forum nog de vraag of een wants een berkenkielwants of een meidoornkielwants zou kunnen zijn, de een is toch ongeveer 2x zo groot als de ander. Als deze persoon bij het invoeren het vak 'maat' tegen was gekomen was er waarschijnlijk minstens een schatting gekomen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gbeersma

Citaat van: Frank van de Putte op december 22, 2018, 10:26:34 AM
Het formaat kan inderdaad wel nuttig zijn, maar erg betrouwbare info zal het niet opleveren, omdat;

- de meeste mensen/waarnemers niet precies weten wat wel en niet wordt meegerekend (poten, antennen, legboren, vleugels)
- de meeste mensen zullen slechts een schatting geven, geen meting, en veel mensen zijn daar niet erg goed in.

Extra grote beesten worden vaak overschat, een Hoornaar wordt al snel een "centimeter of 5" genoemd, een grote loopkever 4cm, etc.
En kleine beestjes vaak onderschat, bv een klein LHB'thje wordt dan 2mm genoemd, terwijl de werkelijke maat dan 3-4mm is.

Bedankt voor je reactie. Dat mensen niet weten wat en hoe ze moeten meten is toch vooral een kwestie van informatievoorziening, waar veel waarnemers dan weer van kunnen leren.
En of het een meting of een schatting is, dat kan dan toch aangeklikt worden net zoals nu gedaan wordt met aantallen? Door elke keer het vak 'maat' tegen te komen gaan waarnemers van groepen waarbij dit van belang is vanzelf vaker en beter meten.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Frank van de Putte

Ik denk gewoon dat het in de praktijk niet veel zal toevoegen Gerard, omdat 99% een slechte of onnauwkeurige schatting zal opleveren.
Bij loopkevers bijvoorbeeld kan het formaat van belang zijn, maar dan heb je meestal nog niet veel aan een schatting van 10-15mm.

Ik vul het zelf alleen in bij verzamelde beestjes, en zet ik erbij dat het formaat gemeten is.
Ideaal zou zijn als iedereen kleine beestjes op mm papier zou fotograferen, maar dat is ook niet echt praktisch haalbaar...
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#6
CiteerIdeaal zou zijn als iedereen kleine beestjes op mm papier zou fotograferen, maar dat is ook niet echt praktisch haalbaar...

Valt wel mee Frank. Ik heb mm papier afgedrukt vanaf een website (wel even de maat controleren) Voor kleine lieveheersbeestjes en b.v. kortschilden gebruik ik het regelmatig. Rond laten lopen en klikken maar. Gebruik het niet voor grotere soorten.
Bijvoorbeeld  hier was het belangrijk.
Bij deze beestjes standaard een maat opgeven, waarna een admin je op je blauwe ogen moet geloven, heeft volgens mij niet veel zin. Het gaat soms om halve milimeters. Je zult een bewijs moeten leveren. Bij grotere soorten met een meetlint erachter bijvoorbeeld.

Bij wantsen, lieveheersbeestjes, spinnen... staat in de soortbeschrijving aangegeven als de afmeting doorslaggevend, handig kan zijn. Dat is wel belangrijk. Dan moet je een ijverige admin/tekstschrijver bij de soortgroep hebben.
Voorbeeld:
CiteerSpintetend puntkapoentje - Stethorus punctillum (Weise, 1891)
Soortgroep: Kevers   Familie: Coccinellidae
Herkenning – 1 – 1,5 mm. Naast Scymnus ater enige lieveheersbeestje van 1,5 mm of kleiner met een geheel zwart halsschild en dekschild.

gbeersma

Als ik met mijn meest gebruikte lens (100 mm. + tussenring) volledig inzoom heb ik precies 16 mm. in beeld. Koud kunstje om dan achteraf en behoorlijk precies in Photoshop de maat te nemen, vooropgesteld dat ik minstens 1 foto van het beestje maak waarbij ik volledig inzoom. Dat de admins mij dan op mijn inderdaad blauwe ogen moeten geloven zij dan zo. Ik denk als ik bij een kever opgeef dat het beestje 3,2 mm. was, de admin er niet vanuit zal gaan dat het een grove schatting achteraf was.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Frank van de Putte

Ik zou er bij jou geen moment aan twijfelen Gerard! ;) En er zijn er nog wel een paar die dat soms zo (kunnen) uitrekenen, Weia bijvoorbeeld.
Maar het gros van de waarnemers zal dat niet doen, en/of niet kunnen, met mijn superzoomcamera lukt dat bijvoorbeeld ook niet.
Groetjes,

Frank van de Putte

gbeersma

Frank, dit heeft niets met de camera te maken, alleen met een klein beetje wiskunde. Als je met jouw camera 1x volledig inzoomt (als je met zo'n camera niet kunt inzoomen is het helemaal makkelijk) en dan een foto maakt van een liniaal die precies recht in beeld ligt kun je op je beeldscherm uittellen hoeveel mm. lengte je gefotografeerd hebt. Laten we als voorbeeld zeggen 26,5 mm. Later fotografeer je (weer volledig ingezoomd) een beestje. Op je beeldscherm meet je de fotolengte (ik doe het met Photoshop, maar je kunt ook een liniaal pakken), bijv. 300 mm. en je meet het beestje, bijv. 72 mm. De werkelijke maat van het beestje is dan 72 maal 26,5 gedeeld door 300 is 6,36 mm. Probeer het maar eens uit  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Frank van de Putte

Ik zal het nog eens proberen, ik heb een Panasonic DMC-FZ300, met een Raynox 250 voorzetlensje, 24 optische zoom, voor kleine beestjes.
Maar als ik daarmee volledig (24x) inzoom dan houd ik een "beeldveld" over van minder dan 1cm breed, wat simpelweg niet scherp is te krijgen..

Dus dat doe ik ook nooit, in het veld heb ik daar niks aan, dat werkt denk ik alleen met een statief, in een soort "studio" omgeving.

(ik ben een "klik-klak" camera-leek B) )
Groetjes,

Frank van de Putte

gbeersma

Ik ken jouw spullen niet, maar een foto moet natuurlijk wel scherp worden. En als je helemaal uitzoomt? Of komt er dan zo'n groot stuk op de foto dat je je liniaal niet kunt meten of je beestje onooglijk wordt? Mocht uitzoomen een mooie maat opleveren dan kun je dat net zo goed gebruiken natuurlijk. Alleen in mijn uitleg even het woord inzoomen vervangen door uitzoomen. Uiteraard heb je maar 1 zo'n foto nodig, de rest van je foto's zoom je gewoon net zo ver in dat je fraaie foto's krijgt.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Frank van de Putte

Dit is ook een manier om het formaat in het veld vast te leggen, op foto, leg er een muntje naast. :blink:
Al is dat bij 2 graden boven nul wel een stuk makkelijker dan bij +20, dan zijn de beestjes meestal niet te houden..

Groetjes,

Frank van de Putte