Anthomyiidae in uitwerpselen - Drents-Friese Wold - december 2018

Gestart door Yeronimo, december 19, 2018, 11:55:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Wellicht komen we toch nog verder in dit traject, al denk ik zelf dat het heel lastig gaat worden (Google leert me dat). We hebben begin december uitwerpselen gevonden van waarschijnlijk wolf in het Drents-Friese Wold, deel wordt waarschijnlijk opgestuurd voor DNA analyse voor bevestiging. Zelf hebben we met studenten gekeken naar de prooiresten, waarin we eigenlijk alleen gevogelte aantroffen. Daarnaast vonden we een aantal larven en cocoons van vliegen, wat op het oog allemaal van dezelfde soort was. Deze heb ik opgekweekt en vond gisteren de eerste adulte vliegen (mannetjes en vrouwtjes) van een Anthomyiidae (dankzij determinatiewerk Pjotr). Kan deze nog verder op genus gebracht worden, met ecologie in het achterhoofd? Ik vind eigenlijk geen nadere determinatiewerken. Heb de individuen nog in bezit uiteraard.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/165743162
Bloemvlieg onbekend - Anthomyiidae indet. gezien op 2018-12-02 Drents-Friese Wold - Prinsenbos
Foto's:










Toelichting:
Via determinatiewerk van Pjotr op Anthomyiidae uitgekomen (Ptilinale sutuur aanwezig, thoracale schubje krachtig ontwikkeld, grote mondholte, meron zonder borstel/haren en scutellum met groepje dunne lichte haren aan onderkant)

bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

javanerkelens

Interessant.....je mag de vliegen naar mij opsturen, dan zal ik de genitaliƫn prepareren.
Stuur mij maar even een pm, mijn emailadres staat in mijn profielgegevens
Groet,
Joke (van Erkelens)

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden