Sparappelboorder? --> Donkere sparappelboorder

Gestart door karinl, december 17, 2018, 15:39:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/158476787
Sparappelboorder - Dioryctria abietella gezien op 2018-06-12 Steenwijk - Landgoed de Eese
Foto's:




bij voorbaat dank Karin Lenten

Kwartel59

Dit is de egale sparappelboorder, Dioryctria sylvestrella. Dat is te zien aan de onderste witte dwarslijn. Bij abietella zit er een grote tand in het midden.

Wim Vermeulen, Bakel, Brabant
Gebruiker Telmee

karinl

Lastig, ik zie een grote tand in het midden, maar die bedoel jij niet...blijkbaar.
Ik maak er een Egale van en hoop dat ik het een keer ga zien...

Ik heb veel foto's van sparappelboorders, dus nog oefenmateriaal genoeg.
Groetjes.
Karin.

Elachista

Voor mij is dit D. schuetzeella. Het lijkt mij onbetrouwbaar om uitsluitend af te gaan op de denkbeeldige tand in de buitenste dwarsband. Die zie ik bij alle soorten. Bij D. sylvestrella is deze band alleen minder gezaagd, dat zie ik hier niet terug.

De eerste foto is an sich best duidelijk: het dier is beduidend klein (vergeleken met de nogal forse D. abietella en D. sylvestrella) en dat past goed voor schuetzeella. Wat over het algemeen ook opvalt, is de hoeveelheid zwarte schubben tussen de beide dwarsbanden (waardoor een donker vlak ontstaat waar de witte middenstip weer middenin ligt). De witte bestuiving tussen beide banden is bij de andere soorten dominanter. De binnenste dwarsband is gebruikelijk ook sterk W-vormig getand.
Groet,
Tymo

karinl

Hoi Tymo.
Ik kan me er wel in vinden, ik heb 'm ergens in het traject ook voor Donkere gehouden.
(Blij dat de Groene eikenbladroller dwars ligt, dan hebben we een idee van de verhouding).
Ik maak er een Donkere sparappelboorder van, een nieuwe soort op onze lijst.
Bedankt.
Groetjes.
Karin.