Pootafdrukken van marterachtige?

Gestart door mslaats, december 16, 2018, 13:52:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

mslaats

Het gaat om deze waarneming:
https://waarneming.nl/observation/165672031/

In de sneeuw waren volop sporen te zien van een vos, maar tussen alle pootafdrukken van de vos stonden opeens 'afwijkende' sporen.
Op de foto's (allemaal van dezelfde sporen genomen) staan alle sporen die ik heb kunnen vinden. Het is aan de rand van een bosje, dichtbij een omgevallen boom op een wandelpad en op 10-15 meter ligt een vennetje.

Het lijkt zover ik had kunnen vinden op een marterachtige, maar jammer genoeg kom ik dan niet verder. Als ik goed kijk zijn het 5 tenen, dus dan zou je uitkomen bij bijvoorbeeld wezel, nerts of das.

Is het inderdaad een van deze drie soorten?

Rob Koelman

#1
Lijkt me viersprong van eekhoorn.

Overigens, er zijn wel wat meer 'marterachtigen' dan de drie die je noemt (wezel, nerts of das)...

Om onnodig doorklikken te door andere lezers te voorkomen, hieronder de eerste foto bij de waarneming:
Met vriendelijke groet, Rob

Bert van Rijsewijk

Is 4 cm. niet wat groot voor een eekhoorn?

Bert.

Rob Koelman

Citaat van: Bert van Rijsewijk op december 16, 2018, 16:28:45 PMIs 4 cm. niet wat groot voor een eekhoorn?

Indien de breedtemaat correct is dan inderdaad buiten de in de literatuur opgegeven afmetingen. Ik ga er in dit geval echter van uit dat de opgegeven maten te ruim zijn gemeten...

Afbeelding laat daarnaast volgens mij verder geen andere interpretatie toe. Ik herken er in ieder geval geen marter(achtige) in.
Met vriendelijke groet, Rob

mslaats

Dankjewel voor het meedenken!

De maten heb ik genomen door mijn hand op de foto te zetten bij gebrek aan iets anders qua maat. Thuis heb ik de maten van mijn handen opgemeten en op de foto gemeten in het aantal pixels.
Toen ik wist hoeveel pixels een bepaalde afstand in cm was heb ik dit berekend en getekend op de foto.

Hierbij ook nog de foto van de prenten incl mijn hand, om het een en ander te verduidelijken.

Ik sluit zelf ook geen eekhoorn uit, maar doordat de prenten toch zo breed zijn, zou het volgens mijn sporengids niet om eekhoorn kunnen gaan.
En eekhoorn is ook logischer doordat de sporen beperkt zijn in het aantal en het dus goed een afdruk kan zijn waar de eekhoorn uit de boom op de grond is geland. Zodoende vallen de prenten groter uit dan men normaal zou verwachten.

Rob Koelman

Ga er maar van uit dat omrekening van maten op deze manier redelijk grof is en dat de werkelijke afmetingen tenminste zo'n 15-20% kleiner zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

mslaats

Als ik kijk naar https://johandierckx.wordpress.com/2010/01/07/eekhoorn/ dan komen ze inderdaad overeen, alleen dan wat verder uit elkaar, maar qua verhoudingen etc lijkt het identiek. Dankjewel voor het meedenken!