Hoofdmenu

Onbekende rups

Gestart door erwee, december 15, 2018, 17:59:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

erwee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/165652778
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2018-05-20 Duiven - Loowaard
Foto's:


Toelichting:
Op heksenmelk
bij voorbaat dank R & N Wijma
Groet, R. Wijma

caliprobola

#1
Volgens mij was niet heksenmelk de waardplant maar die andere plant die je er tussen ziet, iets bijvoet-achtig?
De rups is een distelvlinder, trouwens. Heksenmelk is daar geen gekende waardplant van maar allerhande planten met iet of wat viltige bladeren wel (duizendblad, bijvoet, droogbloem spec,...) en allerhande distels natuurlijk.

Oja, de datum is zeker correct? Als ik naar de waarnemingen van imago's kijk in Nederland dan zijn de eerste waarnemingen in 2018 pas op 9 mei (maar dan wel meteen een duidelijke aankomst van migranten) en dan is 20 mei wel snel om al een rups van die grootte te krijgen.

erwee

Ok bedankt! :duim: Niet aan dagvlinders gedacht ;D

De waardplant zal dan niet kloppen. We zullen deze dan weghalen bij de waarneming omdat dat dan niets toevoegt.
De datum is wel juist, o.a. wolfsmelkwespvlinders op zelfde bosje heksenmelk gezien die dag maar dit was slechts "bijvangst"

Er zijn rond die tijd nog een aantal andere grotere rupsen gezien, onmogelijk lijkt het niet:
https://waarneming.nl/foto/view/16927255
Groet, R. Wijma

caliprobola

 :duim:
Distelvlinder is natuurlijk een soort met een nomadische levenswijze en dan heeft een snelle ontwikkeling van de rupsen zo zijn voordelen  ;)

Bert van Rijsewijk

Wij hadden op 7 mei al rupsen in de Baronie Cranendonck, Noord Brabant.

Bert.


Bert van Rijsewijk

Sorry, niet goed naar de datum gekeken het was 5 juli i.p.v. 7 mei.
Ik heb toen 4 rupsen genoteerd, het is een plek waar veel speerdistel stond.

Bert.

Rayan Majoor

Citaat van: caliprobola op december 16, 2018, 09:53:38 AM
Rupsen? Ik vind de soort bij ons eerder zelden in aantal?
Vorig jaar juni heb ik wel in een tuin lange tijd een distelvlinder bezig gezien met eitjes leggen... echt flink groot aantal eitjes op een klein gebied. Waarschijnlijk overleven de meeste rupsen het niet, maar zullen toch wel een paar het overleven
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

erwee

De warmte dit jaar heeft ongetwijfeld erg meegeholpen bij deze soort  :angel:
Groet, R. Wijma

caliprobola

Ik had overigens zelf niet goed genoeg naar de data gekeken  :rolleyes:. Er waren al legio distelvlinderwaarnemingen in april dus ook op 7 mei had je al rupsen kunnen vinden.
We zullen het maar op de nieuwe website steken  ;) ;D