Ero spec.? => Vierspitsspinneneter

Gestart door Rayan Majoor, december 14, 2018, 14:31:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/165614660
Spinneneter onbekend - Ero spec. gezien op 2018-05-07 Barneveld - Centrum
Foto's:












bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Frank van de Putte

Ja dit lijkt me een Vierspitsspinneneter (Ero aphana); 4 knobbeltjes op het achterlijf, en de tekening op het carapax klopt ook.
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Bedankt! Ik had inderdaad de vier knobbeltjes gezien maar dan bleven er nog twee soorten over. Ik pas de waarneming aan :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Frank van de Putte

#3
De andere met 4 knobbels is Ero tuberculata, de "Grote" Spinneneter (het formaat valt nogal tegen, die is misschien een halve millimeter groter dan de andere soorten..)

Dat is de zeldzaamste van de 4 soorten, en komt o.a. voor in heidegebieden. Volwassen exemplaren hebben zeer grote voorste knobbels op het achterlijf, en achter deze knobbels is het achterlijf meestal veel lichter dan aan de voorkant; https://waarneming.nl/soort/info/23947

De Vierspitsspinneneter (E.aphana) is een stuk algemener, en ook veel in tuinen te vinden.
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Citaat van: Frank van de Putte op december 14, 2018, 22:13:31 PM
het formaat valt nogal tegen, die is misschien een halve millimeter groter dan de andere soorten..)
Ach joh, makkelijk te zien toch? :rolleye:

Inderdaad als volwassen beestjes vrij duidelijk uit elkaar te houden. Ik weet alleen nooit echt hoe je kan zien of een spin volwassen is... en jonge spinnetjes willen er nog wel eens vrij anders uit zien. Maar in ieder geval weet ik dan nu waar ik op moet letten bij de Ero's (tenminste de vierknobbellige)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl