Braamsluiper in tuin

Gestart door wolter203, december 13, 2018, 20:21:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

wolter203

Mijn dochter ontdekte 1 december deze braamsluiper in de hortensia in onze tuin.
Leek me vrij ongebruikelijk, dus ik vroeg me af of het nog een speciale ondersoort was.
Kwam er zelf al vergelijkend (boeken/online) niet uit.

OlivierO

Dag "wolter203",

Zou je in de toekomst de waarneming eerst willen ingeven in waarneming.nl of waarnemingen.be? Of als het in het buitenland is dan eventueel in observation.org. Eens je dat gedaan hebt kan je in het scherm van de waarneming zelf rechts kiezen voor "determineren via het forum". Op die manier komt het mee in de database en hebben we er als organisatie ook iets aan. Nadien invoeren heeft als lastige bijkomstigheid dat het allemaal meer ruimte inneemt op de server en die ruimte kost geld. Vele kleintjes ...

Als je twijfelt over de soort kan je ook gewoon "vogel onbekend" ingeven en nadien wijzigen. Of je kan je waarneming op onzeker zetten.

Graag ook je posts met je eigen naam ondertekenen, dat communiceert eens zo makkelijk en aangenaam.

Dank je wel!


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

#2
De vogel lijkt mij overigens, inderdaad ongebruikelijk in deze periode, een Braamsluiper Sylvia curruca.

Edit: ik zie dat je de waarneming wel hebt ingegeven. Je mag dan volgende keer gewoon de link meersturen als je wil, dan komt de foto niet dubbel op de server.

https://waarneming.nl/observation/165011735/

Edit 2: hier zie je de statistieken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Oscar Balm

Citaat van: OlivierO op december 14, 2018, 12:28:53 PM
Eens je dat gedaan hebt kan je in het scherm van de waarneming zelf rechts kiezen voor "determineren via het forum".

Dat werkt alleen op de 'oude site'
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Robertmeer

Tot nu toe zijn alle winterse braamsluipers waarvan DNA is afgenomen, Siberische gebleken. Voor zover ik me kan herinneren, is er nog geen enkel geval van 'onze' Braamsluiper in de winter. Deze vogel zal dus ook waarschijnlijk wel een Siberische Braamsluiper zijn, alleen zonder DNA zullen we het nooit zeker weten aangezien ze op kleedkenmerken nog niet met zekerheid uit elkaar te houden zijn.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

OlivierO

Citaat van: Oscar Balm op december 15, 2018, 12:02:57 PM
Citaat van: OlivierO op december 14, 2018, 12:28:53 PM
Eens je dat gedaan hebt kan je in het scherm van de waarneming zelf rechts kiezen voor "determineren via het forum".

Dat werkt alleen op de 'oude site'

Dat is inderdaad helaas zo. Ik zal een nieuwe tekst moeten verzinnen. :-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

wolter203

Robert, Oscar en Olivier, bedankt voor jullie input. Ben weer wat wijzer. Had het wezentje, tot ik de nieuwe site ontdekte, ondergebracht onder 'Help identificeren' als vogel onbekend. Zag dat er nog vogels op stonden van augustus jl, dus dacht dat de service i.v.m. de nieuwe site gestopt was.
Een mooi nieuw vogeljaar 2019 gewenst allen en nogmaals mijn dank!
Groet, Wolter