Ectobius cf sylvestris

Gestart door jan cuppen, december 06, 2018, 23:20:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan cuppen


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/165436856
onzeker Boskakkerlak - Ectobius sylvestris gezien op 2018-05-26 Meijendel - Ganzenhoek
Foto's:




bij voorbaat dank Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Het is een mannelijke nimf, laatste stadium. Normaal zou je bij een dergelijk donker achterlijf inderdaad meteen aan sylvestris denken, maar zelfs daarvoor is'ie erg zwart ... lijkt een extreem melanisme te zijn. Van lapponicus ken ik dergelijk melanisme in de nimfen ook (iets minder extreem maar dat is een glijdende schaal), punt is dat die nimfen normaal een licht achterlijf hebben, maar dus ook heeeel erg donker kunnen worden.

En het halsschild doet me meer aan lapponicus denken, maar is wat lastig inschatten zo. Is het zwart naar de achterhoeken toe echte kleur op het halsschild of zijn het de schouders die zwart doorschijnen?

Verder zou ik even moeten kijken of ik referentiemateriaal voor het in ontwikkeling zijnde genitaal van mannetje lapponicus en sylvestris heb. Kun je grotere platen van het eindsegment van ventraal leveren?

Anyway, voor mij dus eerder cf. lapponicus dan cf. sylvestris, zonder het meteen vast te willen timmeren ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Hoi Arp,

De zijranden van pro-, meso- en metanotum zijn helemaal geelbruin en niet donker of zwart, kwestie van lichtinval. Op het achterlijf is nog niets te zien van de aanleg van een reukgroef.

Met vriendelijke groeten, Jan

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Geurgroef (of gebrek daaraan) snap ik, maar ik kan misschien iets met de vorm/symetrie van de laatste sternieten en de aanhangsels daaraan (maar moet daar even mee puzzelen eerst).

Het halsschild van sylvestris heeft een zwarte schijf waarvan de zwarte tekening naar de achterhoeken toe wat uitgetrokken is ("klokvormig") en de zwarte tekening is zeker langs de zijranden vaak duidelijk scherp begrensd, meestal zelfs met een wittig randje. Bij lapponicus is de schijf centraal ovaalvormig bruin (dus niet naar de hoeken uitgetrokken) en onduidelijk begrensd en zeker geen wittig randje. Ik meen dat laatste te zien, maar kan niet helemaal beoordelen of de achterhoeken zwart zijn uitgetrokken of dat er wat donkers onder doorschijnt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Even voor het idee, een donker nimfje lapponicus (een jonger stadium, maar toch) waarbij je in de linker achterhoek ziet hoe de tekening op het halsschild loopt maar rechts wordt je misschien op het verkeerde been gezet door iets donkers eronder
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Plaatje van bovenrand kop kan eventueel ook helpen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Hoi Arp,

Met alle plezier stuur ik de kakkerlak op. Ik heb bij mijn weten echter geen adres van je.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Het is toch sylvestris en bovendien een vrouwelijke nimf - lekker bezig Arp  :rolleye:  :-X

Wat het lastig maakt(e) is dat het beestje kennelijk aan het begin van de laatste vervelling gesneuveld is. Ik had eroverheen gekeken maar in jouw foto's zie je ook dat de thorax dorsaal al is opengebarsten. Het oude exosceletje van halsschild etc zit al los en daarom zie je het witte randje dat je normaal bij sylvestris om de donkere schijf heen ziet niet. Ik wist dat ook niet, maar dat wordt dus kennelijk veroorzaakt doordat een deel van het onderhuidse weefsel van het pronotum naast de schijf doorschijnt en dat is wittig. Aan de kop was niet veel te zien want die was ook al volledig opengebarsten en het huidje helemaal effen zwart verkleurd, maar het kleurpatroon op de schijf van het halsschild en van de abdomensegmenten is duidelijk van een sylvestris nimf - met goed licht onder binoc toch beter te beoordelen :)

Wat ik als onder het eindsegment uitstekende asymetrische stylus van een mannetje meende te herkennen, is één kant van de vrouwelijke, terwijl de andere kant kennelijk al wat naar binnen was getrokken ...  :rolleyes:

Leefde deze nog toen ze gevangen werd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Hoi Arp,

Bedankt voor je uitleg. De nimf leefde nog toen ik hem verzameld heb. Ik weet niet of die er toen al zo uitzag als op mijn foto's. Ik heb er wel snel na de vangst ethylacetaat aan toegevoegd.

Jan
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Okay, dank voor die info Jan en voor het opsturen natuurlijk :duim:  Al met al een leerzaam gevalletje! :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)