weidevogels en predatie

Gestart door hdeheer, maart 25, 2008, 18:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Dit brengt mij op een nieuw idee. We halen gewoon al die nesten leeg en stoppen de eieren in een broedmachine.  :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Er zijn wel meer  onzinnige zaken uitgevoerd in natuurbeheer.

De vraag is of we echt tot de kern van de vraag door willen dringen of dat we met lapmiddelen onze al dan niet relevante streefbeelden na gaan jagen.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Moet ik daaruit concluderen dat je niet veel heil ziet in "grote" natuurgebieden?

Dat mag natuurlijk. Ieder zijn eigen visie! Volgens mij impliceert dat echter dat je de natuur opgeeft.

Centraal staat hierbij de vraag of we al dan niet geloven in natuur in ons land.
Als we daar niet in geloven blijven we in alle gebieden tuinieren.

Ik geloof wel in "echte natuur". Ik stoei wel voortdurend met de vraag welke consequenties echte natuur zal hebben voor populaties van soorten die nu in Nederland leven.

Met name de weidevogels roepen daarbij bij mij grote vragen op. Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat deze groep op het moment sterker vertegenwoordigd is dan het geval zou zijn bij een volstrekt natuurlijke situatie.

Meer fundamenteel is de vraag: Hoe groot moet de populatie weidevogels zijn om te voorkomen dat de soort in gevaar komt. Kan dat aantal in een natuurlijk Europa leven?
Moet een populatie zo groot mogelijk zijn, of zijn andere aantalsverhoudingen tussen verschillende diersoorten te accepteren c.q. wenselijk.

Ik ben geen tegenstander van beheer gericht op cultuurhistorie. Natuurbeheer is voor mij een heel andere zaak.  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Hier blijven we van mening verschillen.
En een en ander is sterk afhankelijk van de definitie die je aan een natuurgebied geeft. Ik zie met name naast rivieren veel nieuwe natuur ontstaan. En de OVP is voor mij ook natuur. Van belang is dat er zich zelf regulerende processen bestaan.

Maar we moeten hier niet al te ver op deze materie in gaan. Dan raken we te ver oif topic.

In het forum Natuurwaarde is al behoorlijk over dit onderwerp gediscussieerd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik geloof ook in levensruimte voor akker en weidevogels in natuurlijke gebieden.

Leuk dat je er bent, maar even niet hier leidt tot bijna complete oorlogen tussen liefhebbers en ecologen. Beide zitten overigens in beide fronten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerGrutto's kunnen ook met succes op akkers broeden!
Het kost wel wat moeite maar als je een grutto nest leeghaalt en dat in het nest van een kievit legt op aan nabij gelegen akker broed de kievit het uit. als de kievit 3 eieren heeft haal je er 1 weg en leg je er 2 grutto eieren bij, je verdeelt dan het nest over 2 nesten. de grutto eieren zijn meestal verder ontwiikeld en komen dus iets eerder uit. door dit enkel jaren te doen zal een deel avn de grutto's langzaam tussen de kievitten gaan broeden. Ik heb zo al verschillende grutto nesten gezien op akkers. Ja, je verliest inderdaad 2 kievit eieren, maar is dit erg? In het geval bij mij absoluut niet met meer dan 80 nesten per jaar op 1 akker. (3 tot 4 legsels)
Is dit een grap?  :wacko:
Nee, Mja ik heb eigenlijk niet het gehel verhaal verteld, we hadden een grasboer waar we maar met een paar man op mochten en we wel nesten mochten zoeken maar hij beschermde ze alleen als het hem uitkwam, er naast lag een akkerboer die fanatiek meewerkte. De keus was dus of de grutto's laten verwijnen of een deel van de populatie van kieviten inruilen voor grutto, aangezien dit een van de weinig nog broedgebieden voor grutto is voor het 2e gekozen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

#66
Tja.. je kunt je laten leiden door 1 reactie of je kunt de hele discussie en dus alle reacties door lezen..

Als je de hele discussie had gelezen of in ieder geval zo had gereageerd dan had je gezien ( en je reactie daarop afgestemd) dat de mensen het er over het algemeen over eens zijn dat:

De afname van weidevogels veroorzaakt wordt door een combinatie van dingen. Niet door alleen de buizerd, alleen de trekker van de boer, verandering van de biotoop enz enz enz..

Reacties dat het alleen door een buizerd, of alleen door een vos, een marterachtige of een boer komt moet je eigenlijk gewoon negeren. We weten tenslotte wel beter?????????!!

Het landschap is te veel veranderd om de situatie zoals het vroeger was, terug te krijgen. Daarom moeten bepaalde gebieden, waarvan nu bekend is dat het goede weidevogelgebieden zijn, gespaard worden. De biotoop moet veiliggesteld worden.

Wat betreft predatoren.. Tja, oneindige discussie.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

#67
Ik ben ook niet geheel voor om door eieren te verleggen een populatie in stand te houden. Ik zie het liever zoals als staatsbos doet. Gewoon weilanden aankopen en zo gaan beheren dat ze als "weidevogelreservaat" kunnen dienen. Helaas is het alng neit altijd mogelijk en ik vind het een redelijke oplossing om van de 80 nesten van de kieviet er bij 8 tot 10 2 grutto eireren bij te leggen.

Mja het is mijn mijn mening, en daar kan inderdaad neit iedereen het mee eens zijn.

En het verhaal van predatoren schieten vind ik echt te ver gaan.
Men zegt dat kraaien nesten plunderen door naar de  stokken te kijken. Kraaien zouden zo extra prederen en daarom ook extra opgeruimd mogen worden. Dan kunnen denk ik betere methode's ontwikkeld worden, bijv met GPS werken en nesten op kaart in tekenen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

Tja.. Het omhakken of uithalen van roofvogelnesten is niet meer van deze tijd.

Maar goed. Wat is wel van deze tijd?

Wie haalt er vandaag de dag nog een kraaiennest uit? Terwijl dat vroeger de normaalste zaak van de wereld was op het platteland.
Nu ben je een moordenaar.. Verdien je de zwaarste gevangenis straf volgens sommigen.. Ik vind het nogal overdreven allemaal.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

Citeer

Maar goed. Wat is wel van deze tijd?

Nou in ieder geval ben je niet van deze Eeuw als je probeert vol te houden dat de vos geen belangrijk rol speelt bij weidevogel predatie.
Een aantal reacties terug werd gesproken over waterland in Noord-Holland die cijfer van de agrarische natuurvereniging heb ik gezien. (wilde ze afdrukken maar kon ze niet 123 vinden) Daar is de predatie na een jaar vossen beheer gezakt van ± 50% naar 10%.

Als je het Natuurgebied de Wieden in Friesland bekijkt zie je een zeer direct verband tussen vossenbeheer en het broedsucces van weidevogels. Volgens mij heeft onderzoeker daar Bruinsma en hij heeft e.e.a. opgetekend.

Verder in een mooie redelijk afgesloten polder in het Gooi was het broedsucces erg goed. Plotseling liep dat rap terug in een periode van een week. De week daar op is er een vos uit het gebied gehaald en het broedsucces was direct hersteld.

Dit soort voorbeelden komen er nu zo veel dat je daar volgens mij niet meer om heen kan.
Weidevogels beschermers (vaak boeren) zijn dus in toenemende mate bijzonder succesvol aan het worden en ik hoop dat ze daar een dikke boterham mee kunnen verdienen. (zodat ze nog later kunnen maaien :):)   )


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

CiteerSBB is niet zo heel goed in weidebeheer en op een aantal plaatsen geven ze het, onder voorwaarden, uit handen. Dat heeft meer succes.
Ik heb er stage gelopen en ben anders van mening in De Groote Peel.
Daar zou de grootste broedpopulatie van Grutto's en Wulpen zitten van Limburg bijvoorbeeld.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

carel

CiteerQUOTE (veldman @ Mar 30 2008, 18:59 PM)
SBB is niet zo heel goed in weidebeheer en op een aantal plaatsen geven ze het, onder voorwaarden, uit handen. Dat heeft meer succes.



Ik heb er stage gelopen en ben anders van mening in De Groote Peel.
Daar zou de grootste broedpopulatie van Grutto's en Wulpen zitten van Limburg bijvoorbeeld.

Ligt meer aan het biotoop dan aan SBB

de peel is er zeer geschikt voor het zuiden van limburg totaal niet door zijn heuvelachtig karakter
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

CiteerIk ben ook niet geheel voor om door eieren te verleggen een populatie in stand te houden. Ik zie het liever zoals als staatsbos doet. Gewoon weilanden aankopen en zo gaan beheren dat ze als "weidevogelreservaat" kunnen dienen. Helaas is het alng neit altijd mogelijk en ik vind het een redelijke oplossing om van de 80 nesten van de kieviet er bij 8 tot 10 2 grutto eireren bij te leggen.

Mja het is mijn mijn mening, en daar kan inderdaad neit iedereen het mee eens zijn.

Maar Jeroen zeg nou eens eerlijk Heb je dit geprobeerd of is het jou mening ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Het verplaatsten is gebeurd, ik ben er bij ingetreden en na 2 jaar ben ik gestopt met weidevogelbescherming wegens tijdgebrek. Ik heb zelf ook grutto nesten op die akker gevonden. en ben ook enkele malen bij het verplaatsen van eiren geweest.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com