weidevogels en predatie

Gestart door hdeheer, maart 25, 2008, 18:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Met nu al weer 50 jaar ervaring met weidevogels en gemiddeld 100 tot 400 ha. zorggebied heb ik een vraag.
Bij de Boerennatuurveniging lees ik wel eens kieviten dit jaar 80 % predatie, maar we gaan stevig door met het vangen en schieten van kraaien en het doden van reintje de vos.
Als het waar is dat een kievit tot 5 legsels eieren kan produceren, wat is dan de predatienorm?
Het gaat toch om een bepaald cijfer over aantal jongen grootgebracht.
Hoe zit dat nu precies, wat doet Landschapsbeheer en Alterra met de vrijwilligersgegevens? Als de kievit 4 jongen groot brengt van het vijfde legsel is dan de predatie 80 % of NUL %?

carel

Als de andere 4 nesten gepredeerd zijn is het 80 %
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

vuurvlinder

Misschien een domme opmerking, maar als het eerste legsel wordt grootgebracht komen er toch niet nog 4 legsels achteraan. De uitkomst is dan uiteindelijk toch hetzelfde?  :wacko:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Sjoerd v Wierst

Volgens mij willen ze, wanneer het eerste legsel gelijk succesvol verloopt nogwelis een tweede legsel doen.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

hdeheer

CiteerMisschien een domme opmerking, maar als het eerste legsel wordt grootgebracht komen er toch niet nog 4 legsels achteraan. De uitkomst is dan uiteindelijk toch hetzelfde?  :wacko:
Ja, Astrid of Wasko? dat klopt wel een beetje a la  de vrouw van Willem Alexander,  Maxima, want na een eerste succesvol legsel volgen er geen andere/meerdere legsels.
Herman

hdeheer

CiteerVolgens mij willen ze, wanneer het eerste legsel gelijk succesvol verloopt nogwelis een tweede legsel doen.
Als kieviten na een succesvol legsel nog een legsel kunnen grootbrengen en dat ook doen, dan wordt het predatiecijfer nog ingewikkelder als je het kuikensucces als uitgangspunt neemt.
Herman.

hdeheer

CiteerAls de andere 4 nesten gepredeerd zijn is het 80 %
Dat vind jij maar wat hanteren SOVON, Alterrra en BNVereningingen?
Herman.

logico

#7
Misschien moet je die organisaties zelf benaderen om duidelijkheid te krijgen :)

Als je al zo lang aan weidevogelbescherming doet.. zit je dan niet bij één of andere vereniging die daar dan wel meer over moet weten?

Met vriendelijke groet,
Patrick

hdeheer

CiteerAls de andere 4 nesten gepredeerd zijn is het 80 %
Misschien moeten we toch de ingewikkelde formules van Beintema gaan hanteren en onderscheid gaan maken tussen predatiecijfers en broedsucces.
En de eerste niet alleen telkens noemen.
Herman

logico

Mwhaa.. Er zijn meer redenen waarom een legsel niet succesvol is wat weidevogels betreft  
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Ik vind het predatiecijfer wel belangrijk. Maar nog belangrijker is het reproductiecijfer na predatie.

Met andere woorden: Hoeveel jongen worden er gemiddeld per ouder paar vlieg vlug? Is dit voldoende om de populatie in stand te houden?

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Ok.. Zit wat in.. Maar predatie is niet de enige oorzaak waarom vogels niet volwassen zullen worden.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Piter Anjema

#12
CiteerIk vind het predatiecijfer wel belangrijk. Maar nog belangrijker is het reproductiecijfer na predatie.

Met andere woorden: Hoeveel jongen worden er gemiddeld per ouder paar vlieg vlug? Is dit voldoende om de populatie in stand te houden?
Ik weet even niet meer waar ik het vandaan heb maar zo als ik het nu weet is dat een Kieviten paartje per jaar maar 0,4 jongen hoeft groot te brengen om de populatie in stand te houden. Bij de Grutto is dit 0,6 jongen per paar.

Pffff waar heb ik dit ook alweer vandaan?

Dat dit tegenwoordig niet meer lukt is al duidelijk. Ook de redenen zijn helder.
Nu de acties nog om het weer te herstellen.

Het tegegaan predatie is vroeger mede een oorzaak geweest dat er een grote groei van weidevogels heeft plaats gevonden.






carel

CiteerQUOTE (carel @ Mar 25 2008, 17:39 PM)
Als de andere 4 nesten gepredeerd zijn is het 80 %


Dat vind jij maar wat hanteren SOVON, Alterrra en BNVereningingen?
Herman


Brabants landschap neemt alle gepredeerde nesten op in hun overzicht
dit zou ook te gek zijn als dit niet zo is
je weet namelijk ook nooit of het he 1e,2e of verdere legsel is van een vogel

wanneer je alleen de succesvolle nesten laat meetellen krijgen we mooie cijfers

Citeer
Dat vind jij ?

ik vind niks
Het is gewoon zo
gewoon een kwestie van rekenen

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

wimtegels

De reproductie is van belang voor het voortbestaan van de soort.

Bij kikkers is de predatie meer dan 99%. Klinkt rampzalig, maar is het niet.

Ook vogels maken onderdeel uit van het voedselweb. Als predator en als prooi.

Het predatiecijfer is dus belangrijk. Geeft boeiende informatie. Maar het predatiecijfer alleen zegt niets over de relatie predatie versus toe- of afname van de soort.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

CiteerAls de andere 4 nesten gepredeerd zijn is het 80 %
In Friesland zitten ze dus sowieso op 50% predatie.  :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

carel

Predatie is maar een klein deel van de verliesoorzaken
de meeste nesten gaan nog verloren door bewerking
maaien van het gras 6x per seizoen is funest voor de eieren maar zeker voor de pullen

vele boeren nemen het niet zo nauw met bescherming
er zijn er gelukkig ook vele die het seriuus aanpakken en waar bijna geen neste verloren gaan, maar deze zijn zeldzaam
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

vuurvlinder

Citeer

vele boeren nemen het niet zo nauw met bescherming
er zijn er gelukkig ook vele die het seriuus aanpakken en waar bijna geen neste verloren gaan, maar deze zijn zeldzaam
Das zeker waar. Neem de subsidies voor de uitgestelde maaidata. Wanneer er weer gemaaid mag worden, wordt dat vaak direct gedaan. Midden in de nacht! Pech voor de vogeltjes en reekalfjes die dan toevallig in dat weiland liggen! :angry:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Piter Anjema

#18
Vervroeging van de maaidata cq bewerkingsdata (tegewoordig rond eind april begin mei, 20 jaar geleden eind mei, 40 jaar geleden half juni)

Drooglegging van de grond (grondwaterpeil)

Monocultuur van de graslanden (minder insecten)

Andere manier van bemesting (minder insecten)

Toename van predatoren (Zwarte kraai, Vos, Egel, etc.)

Gras wat veel te snel groeit, grutto's die vroegtijdig het legsel verlaten of halve legsels die uitkomen (verstikking van het legsel)

Medicatie komt terecht in mest (minder insecten)

Geen vee meer buiten (minder insecten)

Minder Nazorg (minder bescherming)

En nog veel meer.


wimtegels

Citeer
Bij de Boerennatuurveniging lees ik wel eens kieviten dit jaar 80 % predatie, maar we gaan stevig door met het vangen en schieten van kraaien en het doden van reintje de vos.
Lees al de factoren die van invloed zijn op het succes. En alleen kraai en Reintje krijgen de doodstraf.

Niet dat ik voor de doodstraf van ook maar iemand wil pleiten. Maar wordt het niet eens tijd wat realistischer naar predatie te kijken?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

CiteerLees al de factoren die van invloed zijn op het succes. En alleen kraai en Reintje krijgen de doodstraf.

Niet dat ik voor de doodstraf van ook maar iemand wil pleiten. Maar wordt het niet eens tijd wat realistischer naar predatie te kijken?
Ja, want kraai en Reintje zijn er altijd al geweest.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Justin Jansen

Denk dat de landschapverandering, monocultuur, een van de belangrijkste oorzaak is voor de predatie.  
M.v.g., Justin Jansen


vuurvlinder

#22
CiteerDenk dat de landschapverandering, monocultuur, een van de belangrijkste oorzaak is voor de predatie.

Ik denk ook dat de landschapsverandering, monocultuur, de belangrijkste factoren zijn voor de afname van de weidevogels. (ik neem aan dat je dat bedoelde) Niet de predatie, want predatoren zij er altijd al geweest.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Limosa

CiteerDenk dat de landschapverandering, monocultuur, een van de belangrijkste oorzaak is voor de predatie.
Hmmm... ik denk juist het tegenovergestelde. Vroeger waren grote delen van Noord-Nederland uitgestrekte groene vlakten waarbij de boeren er voor zorgden dat er geen enkel ruig stukje voorkwam en het landschap open bleef. Tegenwoordig (de laatste 10-20 jaar) kwam er de trend van houtwallen plaatsen, meer bomengroepen op laten komen, door schaalvergroting meer ruige plekken met opslag die ideaal zijn voor het herbergen van predatoren.

Ik denk dat de enige oplossing  voor het probleem van predatie en almaar minder wordende uitkomstsucces is, om een paar honderd hectare weidevogelland aan te wijzen en daar alle predatoren (inclusief blauwe reiger, egel, kat) het leven erg zuur te maken, alle opslag en andere potentiele schuilplaatsen verwijderen en het gebied primair op weidevogels te richten.
Groeten,

Joachim

vuurvlinder

Citeer
Ik denk dat de enige oplossing  voor het probleem van predatie en almaar minder wordende uitkomstsucces is, om een paar honderd hectare weidevogelland aan te wijzen en daar alle predatoren (inclusief blauwe reiger, egel, kat) het leven erg zuur te maken, alle opslag en andere potentiele schuilplaatsen verwijderen en het gebied primair op weidevogels te richten.
Grutto,

dit is tuinieren en heeft niks te maken met natuur!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

hdeheer

Citeer
CiteerDenk dat de landschapverandering, monocultuur, een van de belangrijkste oorzaak is voor de predatie.
Hmmm... ik denk juist het tegenovergestelde. Vroeger waren grote delen van Noord-Nederland uitgestrekte groene vlakten waarbij de boeren er voor zorgden dat er geen enkel ruig stukje voorkwam en het landschap open bleef. Tegenwoordig (de laatste 10-20 jaar) kwam er de trend van houtwallen plaatsen, meer bomengroepen op laten komen, door schaalvergroting meer ruige plekken met opslag die ideaal zijn voor het herbergen van predatoren.

Ik denk dat de enige oplossing  voor het probleem van predatie en almaar minder wordende uitkomstsucces is, om een paar honderd hectare weidevogelland aan te wijzen en daar alle predatoren (inclusief blauwe reiger, egel, kat) het leven erg zuur te maken, alle opslag en andere potentiele schuilplaatsen verwijderen en het gebied primair op weidevogels te richten.
Ik kom net uit een vergadering met Bruno Ens over onderzoek naar de teruggang van de scholekster en ik vind dat we deze biologen/ecologen meer moeten raadplegen.
Als het om ons zieleheil, onze gezondheid of onze portemonnee gaat (zie ook de veehouder met sterk gewijzigde lwetenschappelijke andbouwmethoden),  lopen we naar wetenschappers, als het over weidevogels predatoren en natuur gaat,  heeft iedereen er verstand van. Het lijkt wel voetballen. Ieder mag zijn zegje doe. Ter illustratie: hartaanval-cardioloog, veeboer-landbouwingenieur/gebruik melkrobots, zieleheil-dominee enz.
! ding is zeker het landjepik, ruimtebeslag voor industrie en wegenbouw naast de gewijzigde landbouwmethoden (dus de mens) zijn hoofdoorzaak van de algemene teruggang van deze vogels. Meestal al gedurende 1000 jaar zijn er ook de vele predatoren zoals de zichtjagers kraai, ekster, blauwe reiger, mantel- en zilvermeeuw, ooievaar, buizerd, zilverreiger, kiekendief enz. actief en ook de geurjagerslijst is lang: vos, steenmarter, bunzing, hermelijn, egel, wezel, wilde kat, loslopende hond enz.
Echter die gewijzigde landbouwmethoden zijn wel erg drastisch en snel verlopen; ik noem alleen maar mestinjectie, jaarrondvoedering, vaak en vroeg maaien, niet met de zeis maar met 12 meter brede maaibalken, peilverlaging, engels raaigrasvlakten, kunstmestgiften, bodemverdichting waardoor de weidevogels geen tijd meer hebben voor legsel en kuikenfase. Daarbij leggen die paar boompjes of picknickplaatsen niet veel gewicht in de schaal.
Herman.  

logico

Ik hoor veel mensen zeggen dat predatoren zoals de vos er altijd zijn geweest maar dan ken je de geschiedenis van de natuur niet goed.

Vroeger. En dan praat ik over vele jaren terug waren er in veel mindere mate vossen in nederland. Dus wat dat betreft moet ik helaas bepaalde mensen tegen spreken.

Predatie was zeker minder dan nu.

Maar dat wil echter niet zeggen dat predatie de enige oorzaak is.

Het is een combinatie van allerlei factoren en het heeft vooral met de biotoop te maken. Dat heeft dus te maken met de landbouw en veehouderij.  

Met vriendelijke groet,
Patrick

logico

Ik ben het zeker met je eens.

Biotoop verandering zou al veel doen voor weidevogels. Maar helaas zit dit er niet in. Niet op hele grote schaal in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Patrick

harderbroek

CiteerDe mens zou de weidevogels eens moeten (terug)geven wat ze nodig hebben en ze hierna meer rust gunnen. Het zou zomaar eens kunnen dat de populatie zich dan langzaam maar zeker hersteld.
Daar sla je de spijker op z'n kop!
Maar eh...weidevogels doen het praktisch alleen heel goed in weiden/cultuurlandschap. [/quote]
Ik hoop maar van Herman dat ik mag meepraten.

1. Terug geven wat???

Wat we gecreeerd hebben dankt de weidevogel haar bestaan als broedvogel in Nederland
weilanden in Nederland.

2. "Weide vogels doen het praktisch alleen goed in weiden en cultuurgebieden".

De oorspronkelijk door ons nota bene genoemd weidevogels verdeeld in 2 cat. secundair en primair kunnen we beter toendra of steppe vogels noemen.
Daar ligt hun oorpsrong toch??

Maar laat laten de wetenschappers hun verhaal doen en we horen wel.
Kan me ooit heugen in mijn landbouwschool tijd (jaren 70) dat het ook de wetenschappers waren die injecteren van mestoffen een vondst vonden. Tja daar werd al over gespoken. Terwijl wetende dat stikstof nu eenmaal een vluchtig middeltje was en met injecteren dus meer hoeveelheden in de bodem kwam.
En nu blijkt dat het toch niet zo goed idee was hebben we weer nieuwe wetenschappers die dat gaan ontdekken of ontdekt hebben.
Kwestie van de wereld draait (door)en wij vragen, ook wetenschappers.


groet
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

#29
Citeer
Citeer2. "Weide vogels doen het praktisch alleen goed in weiden en cultuurgebieden".

De oorspronkelijk door ons nota bene genoemd weidevogels verdeeld in 2 cat. secundair en primair kunnen we beter toendra of steppe vogels noemen.
Daar ligt hun oorpsrong toch??

Ik bedoelde in Nederland. Excuses voor de onduidelijkheid.
Hallo Joram,

Je excuus is goed bedoeld maar is onnodig.
Ik begreep precies wat je bedoelde.
Gaat me meer om het z.g. belletje te laten rinkelen bij sommigen dat weidevogels het goed doen of deden in Nederland, komt door het landschap wat we als mens ooit ontwikkeld hebben. n.l. weiland of akkers hoe je het noemen wilt.
Als we dat niet hadden zaten de weidevogels waarschijnlijk ergens anders.

De gote populatie weidevogels is denk ik daaraan te danken als b.v. ooit de 80 % broedvogelpopulatie grutto,s (halen we volgens mij niet meer anno 2008)

Dit geldt niet alleen voor weidevogels maar voor meer soorten waarvan we merken dat deze in aantallen achteruitgaan op landelijk gebied door het verdwijnen van gunstige biotopen.
groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland