Nieuwe versie waarnemingen.BE

Gestart door OlivierO, december 11, 2018, 10:29:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Beste Hisko,

is er een datum vastgelegd voor de overstap van waarnemingen.be naar de nieuwe layout? Of wordt de test eerst gemaakt bij .nl om de kinderziekten eruit te halen zodat je bij .be daar al niet meer tegenaan loopt?

Ik hoop alvast dat de beide layouts en vooral menu's uniformer gaan zijn dat bij de oude layout.


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Ik hoop dat er wel wat meer overleg is geweest dan dat je nu doet uitschijnen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

wvreusel

Er is zeker veel overleg. Maar er zit ook een complexe bestuur-structuur tussen momenteel.
Zeker de bedoeling om menu's zo homogeen mogelijk te houden.

Lancering in 1 land tegelijk was sowieso gepland.
Wij verwachten wel nog een aantal verbeteringen vooraleer te lanceren in België.

OlivierO

Citaat van: wvreusel op december 11, 2018, 11:43:22 AM
Er is zeker veel overleg. Maar er zit ook een complexe bestuur-structuur tussen momenteel.
Zeker de bedoeling om menu's zo homogeen mogelijk te houden.

Lancering in 1 land tegelijk was sowieso gepland.
Wij verwachten wel nog een aantal verbeteringen vooraleer te lanceren in België.

Dank je wel voor de verduidelijking Wouter!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

lfrum

Vandaag met de Beta versie gewerkt alles werkt zoals het moet.
Is wel eventjes wennen.
Mvg: Feys Luc.

hendrikD

Ik ben vandaag gestart met de nieuwe versie. Het is wat wennen, maar het lukt.
Alleen lijken de 10-km hokken verkeerd te liggen!  :angry: Wanneer ik vergelijk met een verspreidingsatlas die deze hokken gebruikt, dan liggen ze in de toepassing niet op dezelfde plaats. Neem bijvoorbeeld het zuidelijkste dorp van België (Torgny) op de kaart van Pomatias elegans (periode 2011-1019): in de slakkenatlas ligt het boven rechts in een 10km-hok, in de toepassing onderaan links. Kunnen jullie dit nakijken? 

W. Hendrix

Is het mogelijk om je maandenlijst te bekijken op de nieuwe versie ? Het lukt mij maar niet om het te vinden.

Mvg
Ward Hendrix
Mvg

Ward Hendrix

hendrikD

Ik zie ook de maandenlijst niet meer.
Maar ik heb die functie nooit gebruikt.

bastiaan.notebaert@gmail.

ik zoek statistieken per soort, en meer bepaald de handige diagrammen waarbij je kan zien wanneer een soort wordt waargenomen
die vind ik niet meer - kan iemand me helpen?

thijsdegraaf

Klik "Toon geavanceerd" aan. Zit rechts.

bastiaan.notebaert@gmail.

Thijs, bedankt voor de reactie maar ik vind het toch niet direct. Ik zoek specifiek de staafdiagrammen waarbij ik op de 'oude site' kon zien wanneer bvb de baluwborst het meest zingend werd gezien. Ik vind wel hoe ik de individuele waarnemingen kan filteren, maar de grafieken vind ik dus niet.

Henk Soepenberg

Citaat van: hendrikD op april 03, 2019, 11:50:16 AM
Ik ben vandaag gestart met de nieuwe versie. Het is wat wennen, maar het lukt.
Alleen lijken de 10-km hokken verkeerd te liggen!  :angry: Wanneer ik vergelijk met een verspreidingsatlas die deze hokken gebruikt, dan liggen ze in de toepassing niet op dezelfde plaats. Neem bijvoorbeeld het zuidelijkste dorp van België (Torgny) op de kaart van Pomatias elegans (periode 2011-1019): in de slakkenatlas ligt het boven rechts in een 10km-hok, in de toepassing onderaan links. Kunnen jullie dit nakijken?

Was mij bij Waarneming.nl ook al opgevallen dat de hokken anders liggen dan op oude site.
Vriendelijke groeten,
Henk

ruben vernieuwe

Hey,

Ik merk dat bij vervaagde soorten er geen informatie meer te zien is betreffende recente waarnemingen. Geen datums, geen foto's en geen 5 km hokken. Is dit een bewuste keuze voor de verdere bescherming van deze soorten of moet dit nog beschikbaar worden gesteld zoals op de oude site?

Alvast bedankt

wim veraghtert

Hoi Ruben,

daar wordt nog volop aan gewerkt. Het is de bedoeling dat dit terug zal zijn zoals op de oude site.

mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

OlivierO

#15
Komt er voor waarnemingen.be ook een topic om fouten/bugs en wensen te melden? Of zetten we dat in het wn.nl topic?

Ik heb alvast dit:

als ik op Hybride Tjiftjaf x Fitis - Phylloscopus collybita x Phylloscopus trochilus zoek krijg ik geen hits. Als ik op Hybride Tjiftjaf zoek, krijg ik nochtans exact dezelfde tekst als zoekresultaat, namelijk:

Hybride Tjiftjaf x Fitis - Phylloscopus collybita x Phylloscopus trochilus

Dat lijkt mij in dit geval niet zo'n probleem, er zal slechts zelden op die hele benaming gezocht worden, maar ik had de naam gekopieerd van wielewaal.waarnemingen.be en geplakt in het zoekveld.

Maar mogelijk is dat voor andere zoekopdrachten wél een probleem.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: OlivierO op april 07, 2019, 20:49:09 PM
Komt er voor waarnemingen.be ook een topic om fouten/bugs en wensen te melden? Of zetten we dat in het wn.nl topic?

Ik heb alvast dit:

als ik op Hybride Tjiftjaf x Fitis - Phylloscopus collybita x Phylloscopus trochilus zoek krijg ik geen hits. Als ik op Hybride Tjiftjaf zoek, krijg ik nochtans exact dezelfde tekst als zoekresultaat, namelijk:

Hybride Tjiftjaf x Fitis - Phylloscopus collybita x Phylloscopus trochilus

Dat lijkt mij in dit geval niet zo'n probleem, er zal slechts zelden op die hele benaming gezocht worden, maar ik had de naam gekopieerd van wielewaal.waarnemingen.be en geplakt in het zoekveld.

Maar mogelijk is dat voor andere zoekopdrachten wél een probleem.

Dit zal natuurlijk komen omdat het een combinatie van twee verschillende dingen is: Een Nederlandse naam en de wetenschappelijke naam. Felis kat werkt bijvoorbeeld ook niet: https://waarnemingen.be/search/?q=felis+huis

We gaan zien of Hisko het een bug of een wens vindt :D Ik heb zo'n vermoeden ;)
Douwe van der Ploeg

OlivierO

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 08, 2019, 03:39:09 AM
Citaat van: OlivierO op april 07, 2019, 20:49:09 PM
Komt er voor waarnemingen.be ook een topic om fouten/bugs en wensen te melden? Of zetten we dat in het wn.nl topic?

Ik heb alvast dit:

als ik op Hybride Tjiftjaf x Fitis - Phylloscopus collybita x Phylloscopus trochilus zoek krijg ik geen hits. Als ik op Hybride Tjiftjaf zoek, krijg ik nochtans exact dezelfde tekst als zoekresultaat, namelijk:

Hybride Tjiftjaf x Fitis - Phylloscopus collybita x Phylloscopus trochilus

Dat lijkt mij in dit geval niet zo'n probleem, er zal slechts zelden op die hele benaming gezocht worden, maar ik had de naam gekopieerd van wielewaal.waarnemingen.be en geplakt in het zoekveld.

Maar mogelijk is dat voor andere zoekopdrachten wél een probleem.

Dit zal natuurlijk komen omdat het een combinatie van twee verschillende dingen is: Een Nederlandse naam en de wetenschappelijke naam. Felis kat werkt bijvoorbeeld ook niet: https://waarnemingen.be/search/?q=felis+huis

We gaan zien of Hisko het een bug of een wens vindt :D Ik heb zo'n vermoeden ;)

Dat Felix huis niet werkt, is logisch, omdat die opeenvolging van letters en spaties er ook niet is. Maar ik zou toch verwachten als je een zoekterm ingeeft die exact is wat je zoek, dat dat dan resultaat geeft.

Soit, even zien of het een bug of een wens is ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Xan

Knappe nieuwe website!

Er is mij iets niet duidelijk.

Ik zoek de waarnemingen van een Oehoe. Op https://waarnemingen.be/species/300/ onder het tabje Details staat dat er 4,383 waarnemingen van zijn, door 1,252 gebruikers met 1,292 foto's en 42 geluiden.

Als ik vervolgens op de tabje Waarnemingen klik https://waarnemingen.be/species/300/observations/? staat er "geen resultaten".

Ook wanneer ik de begindatum verzet naar bv 2010-03-12 https://waarnemingen.be/species/300/observations/?after_date=2010-03-12&before_date=2019-04-13&user=&location=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=, blijf ik "geen resultaten" krijgen.

Ook onder het tabje Foto's en Geluiden zijn er geen resultaten.

Wat is er aan de hand?

Xan.



hiskodevries

Xan, de oehoe wordt in België standaard verborgen. Dat is op dit moment heel erg streng ingesteld, maar zal in de loop van de tijd gevierd worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Xan