Welke groefbij

Gestart door JohanvantBosch, december 10, 2018, 22:00:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Is deze groefbij op naam te brengen? Gefotografeerd op 12 mei 2018 in  Meijendel, Zuid-Holland.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://hollandseduinen.waarneming.nl/waarneming/view/156442403
onzeker Groefbij (Lasioglossum) onbekend - Lasioglossum spec. gezien op 2018-05-12 Meijendel - Vlakte van Waalsdorp
Foto's:












bij voorbaat dank Johan van 't Bosch

wilde

Ja, als jij het al niet weet, wie dan wel?
Het is een vrouwtje (12 antennesegmenten) met op de basis van de tergieten 2, 3 en 4 duidelijk strakke wiite vlekken (of bandering). Op T5 is er een dunne band aanwezig.
Ik kan niet zien of het zijvlekken of volle banden zijn. Met zo'n strakke bandering zou je denken aan sexstrigatum of misschien nog meer aan sexnotatum.
Sexstrigatum lijkt het mij niet, want die heeft dunnere banden. Sexnotatum heeft op T3 en T4 geen banden maar zijvlekken en dan meer driehoekig dan hier op de foto's.
Iets anders kan ik voor Nederland niet bedenken, maar ik ken niet alle soorten. Afwachten wat Frank van der Meer ervan vindt.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

JohanvantBosch

Citaat van: wilde op december 11, 2018, 13:40:54 PM
Ja, als jij het al niet weet, wie dan wel?
Hahaha.... nou, dankjewel Albert voor dit vertrouwen, maar ik heb wat minder vertrouwen in mezelf.
En Groefbijen vind ik toch vaak een stel laspakken.
In dit geval was ik wel een beetje gemakzuchtig. Ik had in het veld aan quadrinotatulum gedacht. Die komt hier wel in de duinen voor. Maar bij het bekijken van de foto's leek me het borststuk niet glanzend genoeg. Maar ik twijfel ook of dat wel goed te zien is op deze foto's. Heb geen gelukte foto's echt van boven (ik worstel met het fotograferen in de hand, de combi met mijn macrolens is net niet handig). Toen heb ik o.a. ook bij sexnotatum gekeken, maar kwam er daar ok niet helemaal uit. Toen tijdelijk de handdoek in de ring gegooid en hem hier op het forum gezet.
Ik ga mede met jouw input nog even verder studeren en hoop ook op Frank.  O0


Citaat van: wilde op december 11, 2018, 13:40:54 PM
Het is een vrouwtje (12 antennesegmenten) met op de basis van de tergieten 2, 3 en 4 duidelijk strakke wiite vlekken (of bandering). Op T5 is er een dunne band aanwezig.
Ik kan niet zien of het zijvlekken of volle banden zijn. Met zo'n strakke bandering zou je denken aan sexstrigatum of misschien nog meer aan sexnotatum.
Sexstrigatum lijkt het mij niet, want die heeft dunnere banden. Sexnotatum heeft op T3 en T4 geen banden maar zijvlekken en dan meer driehoekig dan hier op de foto's.
Iets anders kan ik voor Nederland niet bedenken, maar ik ken niet alle soorten. Afwachten wat Frank van der Meer ervan vindt.

Menno Reemer

Lijkt mij L. quadrinotatulum.

JohanvantBosch

Citaat van: Menno Reemer op januari 04, 2019, 13:55:54 PM
Lijkt mij L. quadrinotatulum.
Dankjewel, Menno. Dan zet ik hem toch weer op quadrinotatulum.