Getande Boomkorst?

Gestart door rupsje, december 10, 2018, 21:20:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

10-12-2018,De Hooge Lutte,De Lutte. Op berk. Betreft dit een Getande boomkorst? Bij voorbaat dank,

Herman Damman

rupsje

rupsje

Ik heb deze nog eens bekeken en gezocht. Bij nader inzien lijkt het mij meer een raspzwam spec.

Herman
rupsje

wimperzwam

Ben je bij jouw zoektocht ook de Bleke stekelkorstzwam ( Mycoacia aurea) tegengekomen?

Mvgr.,
Henk Huijser.

rupsje

Die staat niet in mijn boeken. Dus niet tegengekomen. Lijkt er wel op. En komt volgens de verspreidingsatlas in ieder geval in die buurt wel voor. Is er een conclusie te trekken of kan ik deze beter op paddenstoel onbekend zetten? Zelf zie ik het verschil tussen die en de raspzwam niet (maar dat kan heel goed aan mij liggen). In ieder geval bedankt en groet,

Herman Damman
rupsje

bruggeman

Volgens mij kun je hiet zonder microscoop niets met zekerheid over zeggen, maar ik zou zeker ook onze oude vriend Schizopora niet durven uit sluiten als mogelijkheid
groet,
Ida

wimperzwam

Ida, heb natuurlijk naast raspzwammen ook tandzwammen overwogen en het blijft inderdaad allemaal wat onzeker. Waarom ik beide minder waarschijnlijk vind? Bij raspzwammen, zeker bij oudere vruchtlichamen is aan de randen meestal iets van "hoedvorming" te zien, schizopora met zulke tanden staat niet in mijn geheugen. Maar helemaal eens ik zou zo'n vondst altijd onder de microscoop controleren. Getande boomkorst is wel uit te sluiten.

Mvgr.,
Henk Huijser.

bruggeman

Dag Henk, zoals gezegd zonder mic geen zekerheid, maar hier in de buurt staat een halfdood haakbeukje. Daarop zat een zwam die op deze lijkt. Het ding  intrigeerde me en toen was het toch weer alleen maar een Schizopora.
groet,
Ida

wimperzwam

Ook al wordt een mens 100 dan nog heeft hij waarschijnlijk bij veel soorten de diverse verschijnings vormen niet gezien.

Mvgr.,
Henk Huijser

rupsje

Ook m.b.t. deze wordt aangegeven dat slechts identificatie mogelijk is door middel van microscopisch onderzoek. Nu krijg ik volgend jaar meer tijd en overweeg de mogelijkheid om ook maar eens een microscoop aan te schaffen. Naar aanleiding daarvan het volgende:
- ik zie op internet voor ongeveer 150 euro allerlei "digitale" microscopen die aan de computer gekoppeld kunnen worden. Zijn dat bruikbare exemplaren en zo ja weet iemand wat goede zijn?
- als je een plaatje met de microscoop maakt, dien je dan vervolgens weer allerlei (meestal) incomplete boeken aan te schaffen om te vergelijken? Of is er een app o.i.d. die de unieke eigenschappen identificeert en de resultaten terugkoppelt? Vergelijk de planten-, vlinderapp etc.
- Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben of er pogingen zijn om via een monster het DNA vast te stellen en terug te koppelen welke soort het betreft.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Herman Damman
rupsje

rietvanoosten

Herman, hierbij wat info uit sub-board "Algemene informatie over paddenstoelen", pinned topic "microscoop"
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17219.0

Gebruik zelf een oude Olympus E microscoop uit de jaren 60,  regelmatig te koop aangeboden op Marktplaats voor 100 à 200 euro.
(Modernere versies vind je daar ook wel voor redelijke prijzen  :blink:)
Maar er komt inderdaad wel heel wat meer bij kijken.
Zie ook onder tabblad determineren op de site van de NMV
https://www.mycologen.nl/
met vriendelijke groet, Riet

rupsje

Bedankt Riet. Uit jouw reactie leid ik af dat de microscopische (unieke) plaatjes ook (nu)niet in een app ter identificatie kunnen worden ingevoerd. Bedankt voor je reactie en groet,

Herman
rupsje

Martine Verbiest

Geen getande boomkorst, die komt voor op eik. Ook heeft die de geur als ziekenhuisboomkorst. Wat extra info......
Een Schizopora flavipora kan er soms ook zo uit zien.

wimperzwam

Ik heb nog nooit een Sch. flavipora met zulke duidelijke "tanden" gezien, ook de kleur van dit vruchtlichaam dat niet meer als de jongste oogt, is voor oudere flavipora wat aan de lichte kant.

Mvgr.,
Henk Huijser.