Cribraria piriformis

Gestart door Jan P, december 08, 2018, 16:57:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan P

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/165474396
onzeker Cribraria piriformis gezien op 2018-12-08 Oostkapelle - Oranjezon midden
Foto's:






Op 14 september vond ik op naaldhout onrijpe slijmzwammetjes. Ik heb er wat van mee genomen en thuis verder laten rijpen in een kweekbakje. Gisteren heb ik ze maar eens op de foto gezet en dat was een heel avontuur, maar met een stack van 90 foto's staan ze er toch wel helder op. Het is wel duidelijk dat ze tot het geslacht Cribraria horen. De grote dictyne korrels en de grote verdikte knopen van het peridium vallen onder de M erg op. De sporen zijn 5,89-6,97mu, maar ik zie geen kleine wratjes. Dus ik ben er niet helemaal zeker van of het Cribraria piriformis. Willen jullie mij helpen met de determinatie ?

bij voorbaat dank Jan Plaisier

jokeb

Hoi Jan,

Ik probeer met je mee te kijken maar mis informatie. Welke literatuur heb je gebruikt? Wanneer ik in de Franse boeken kijk heb ik om te zien in welke groep ik moet zoeken in ieder geval al de lengte van het vruchtlichaam en de doorsnede nodig.
Misschien kijkt Marian mee, die weet het waarschijnlijk beter.
groet,
Joke

Marian Jagers

Mooie stackfoto Jan.

Wat je vondst betreft. Je hebt bij 1000 x vergroting geen wratjes op de sporen gezien? Die zouden zo te zien van tekening in het Franse boek duidelijk zichtbaar aanwezig moeten zijn.
Zoals Joke al aangeeft missen er voor ons gegevens (ook het formaat van de korrels) om mee te kunnen sleutelen en mee te kunnen beoordelen. C. piriformis? maar ook C. persoonii? (zie opm. Nannenga blz. 103 voor de verschillen).
Als C. piriformis toch de beste keus is, dan zou het zo te zien op de Verspreidingsatlas de tweede vondst van Ned. zijn. Dan stel ik toch voor dat je het materiaal ter controle ook opstuurt. Je kunt je materiaal na controle altijd terugkrijgen of het wordt in herbarium opgeborgen zoals is voorgeschreven bij zo'n vondst.
Ik ben benieuwd.
Groeten Marian

Jan P

Dag Joke en Marian,
Bedankt voor jullie reacties.
Bij de determinatie gebruik ik het boek van Nanninga en de drie Duitse boeken (Die Myxomyceten). De Franse boeken heb ik niet (de taal vind ik erg lastig).
Maar intussen ben ik toch weer wat verder. Gisteren lukte het me niet om een scherp beeld bij 1000x met olie-immersie te krijgen. Dat lukt nu wel omdat ik eerst de glaasjes goed schoongemaakt heb! Bij 1000x zag ik nu ook de wratjes ! De sporenmaat is nu 6,15-6,45mu. Ook de dictyne-korrels heb ik opgemeten : 1,77-2,66mu.
Nanninga schrijft bij C.persoonii dat de dictyne-korrels klein en ca.1 mu zijn. Daarom ga ik toch steeds meer aan C.piriformis denken. De nieuwe foto's zal ik bij de waarneming voegen. Ik weet niet of het me lukt om ze bij dit berichtje in te voegen. Ook zal ik Hans vragen of hij deze vondst wil determineren.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Groet, Jan





Jan P



Marian Jagers

Fijn dat je het materiaal opstuurt, Jan.
Het lijkt mij inderdaad ook die kant op te gaan maar het blijven slijmzwammen ........... ;)

Je hoeft geen Frans te kunnen lezen voor Les Myxomycetes. Het bevat een even zo uitgebreide Engelse sleutel.
De Duitse serie heb ik overigens ook.
Groeten Marian

Jan P

Mooi dat er ook een Engelse sleutel in het boek zit, dan heb ik toch wat aan ! Bedankt voor de tip. (heb trouwens nog een aardige stack gemaakt )
Groet, Jan


jokeb

wat een mooie foto Jan! Ben benieuwd of Hans je bevindingen kan bevestigen. Leuk altijd wanneer je het goed hebt.  ;D
groet,
Joke

Jan P

Dag Marian en Joke,

Vandaag kreeg ik bericht van Hans : " ik heb hem meteen microscopisch bekeken en vergeleken met Cribraria piriformis van een eerdere vondst uit Nederland. Die van jouw komt goed overeen en je hebt hem goed gedetermineerd. Proficiat met de tweede vondst voor Nederland voor zover ik weet. Het is nog mooi materiaal ook en deze gaat in mijn herbarium onder Hooff 12918. De grote dictydinekorrels en de zwarte verdikte knopen zijn goede kenmerken ". Ik heb hem trouwens ook in mijn herbarium opgeborgen.

Groet, Jan

jokeb

Dag Jan,

Gefeliciteerd! Leuk dat je hem vond, dat komt al niet zo vaak voor dus maar nog leuker dat je hem goed gedetermineerd had. Goed hoor  ;D
groet,
Joke

Marian Jagers

Proficiat Jan, mooie vondst en hele mooie foto's  :duim:
Groeten Marian

rmorsink

Mooie vondst Jan en geweldige foto's!

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

Jan P

Bedankt voor jullie reacties ! Het is altijd leuk om een zeldzame myxo te vinden.

Groet, Jan

tjerk

Bijzondere vondst, prachtige  foto's en juiste determinatie. Leuk, Jan!!
Vriendelijke groet,
Tjerk