Purperschaaltje met wolluis, een Oogjesoort of nog iets anders?

Gestart door Theo M Kiewiet, december 07, 2018, 20:12:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/165435933
onzeker--- gezien op 2018-12-06 Ameland - Vleijenplasjes
Foto's:




bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

Pluijm

Dit zou wellicht de var. soralifera van Purperschaaltje kunnen zijn. Het heeft geen status schijnt, maar is wel apart.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Theo M Kiewiet

Citaat van: Pluijm op december 08, 2018, 09:28:29 AM
Dit zou wellicht de var. soralifera van Purperschaaltje kunnen zijn. Het heeft geen status schijnt, maar is wel apart.
Dankjewel Arno,
dit helpt zeker.  :duim:
Dan zou deze er wellicht ook onder kunnen vallen:
https://ameland.waarneming.nl/waarneming/view/165434459

L. elaeochroma var soralifera?
Met vr groet, Theo.

Pluijm

Misschien geen slecht idee om het taxon aan te maken, ook al is het wellicht slechts een vorm. Het is erg opvallend en herkenbaar. Ik heb het zelf nu ook een keer gevonden.
Als het een ander verspreidingspatroon heeft dan var. elaeochroma is dat toch interessant.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Theo M Kiewiet

Misschien dat Laurens Sparrius en Henk-Jan vd Kolk er ook iets van vinden? :angel:
Met vr groet, Theo.

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Over het aanmaken van andere groeivormen gesproken: Ik zou het ook wel nuttig vinden als ik Flavoplaca citrina op bomen apart kan invoeren om de verspreiding van de boomcitroenkorst-associatie in kaart kan brengen... Wat vinden jullie daarvan?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guido Berger

Lukas, je kan op/in invoeren bij waarneming. Dat op/in dient dan een soort te zijn. Ik weet echter niet of je dit achteraf dan ook weer kunt selecteren.

Om het iets breder te trekken: om bij korstmossen een invoervak te creëren voor het substraat, dat lijkt mij wel wat.
Vorig jaar heb ik regelmatig op de Flevodijken gekeken. Daar heb je graniet - basalt - stortsteen. Dat heb ik er nu maar in het tekstvak bijgezet. Maar het lijkt mij idealer om hiervoor een apart invoervak te hebben waarbij je ook achteraf kunt selecteren op substraat.

Voorbeeld: ik heb Dijkschotelkorst, Lecanora rupicola, voornamelijk op basalt gevonden, nauwelijks op het graniet. De veldgids zegt echter onder ecologie: alleen op graniet.
Dat het ook (meer?) op basalt voorkomt gaat nu verloren in waarneming.nl

En natuurlijk moet dan eea ontwikkeld worden op het invoerscherm in waarneming.nl en staat men daar waarschijnlijk niet om te springen bij zo'n kleine groep als korstmossen.
Maar m.i. zeker de moeite waard om eens aan te zwengelen.

lukasverboom

Citaat van: Guido Berger op december 10, 2018, 16:25:30 PM
En natuurlijk moet dan eea ontwikkeld worden op het invoerscherm in waarneming.nl en staat men daar waarschijnlijk niet om te springen bij zo'n kleine groep als korstmossen.
Maar m.i. zeker de moeite waard om eens aan te zwengelen.

Ja, ik weet dat het waarschijnlijk veel moeite gaat kosten om op een overzichtelijke manier alle substrata van korstmossen te kunnen inzien... Idealiter komt er wat mij betreft bij op/in (waar nu alle soorten uit alle soortgroepen staan) een aparte, niet in te voeren "soortgroep" bij waarop dingen als zand, dood hout, steensoorten, daken etc. te selecteren zijn. Maar laten we eerst maar wachten tot de nieuwe website af is.

Maar aangezien de boomcitroenkorst vroeger (en wellicht ooit weer?) als aparte soort werd gezien en een eigen associatie kenmerkt leek het toevoegen van die vorm me wel een goede oplossing.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Citaat van: lukasverboom op december 10, 2018, 14:40:01 PM
Over het aanmaken van andere groeivormen gesproken: Ik zou het ook wel nuttig vinden als ik Flavoplaca citrina op bomen apart kan invoeren om de verspreiding van de boomcitroenkorst-associatie in kaart kan brengen... Wat vinden jullie daarvan?
Ik neem aan dat je hiermee var. phlogina van Flavoplaca citrina bedoelt?
Die wil ik best aanmaken, maar misschien kunnen andere admins hier ook iets over zeggen?
In het buitenland wordt het soms ook wel als een aparte soort beschouwd. In Nederland wordt het slechts als een standplaatsvorm gezien? Ik heb niet veel ervaring met dit taxon.
Hoe dan ook, iets op een fijnere schaal vastleggen dan in een checklist is vastgelegd, kan nooit kwaad lijkt me. Checklisten veranderen soms ook, wanneer inzichten veranderen. Soms kan een verspreidingspatroon van een variëteit ook interessant blijken te zijn. Overigens, variëteiten tellen wat mij betreft niet mee voor een levenslijst  :blink:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Theo M Kiewiet

Met vr groet, Theo.

Guido Berger

Tis niet te geleuven ... maar met de nieuwe opzet van de waarnemingsite kan ik behoorlijk wat soorten steen als substraat invoeren!!

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html