Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 49   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 55766 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #690 Gepost op: maart 11, 2019, 11:00:37 am »

maar dat ontken ik ook niet, komt zeker ook in de nieuwe versie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Merijn van den Hoogenhoff

• Admins
  • Admingroep: Muizen (Nederland & Europa)
  • Beheerder Nat. Bez. Centr. en zoogdier coordinator
    • Hoekschewaards Landschap
« Reactie #691 Gepost op: maart 11, 2019, 15:30:12 pm »

Hisko,

Om braakbalgegevens in te voeren heb ik in de afgelopen jaren een lijst gemaakt met co÷rdinaten (RDS) Amersfoortco÷rdinaten. Bij de nieuwe versie alleen Breedtegraad en Lengtegraad Daar kan ik niks mee. Kost me vele uren om alle adressen weer op te zoeken en om te vormen. Ik wil de RDS er weer graag bij
Bedankt

Merijn
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #692 Gepost op: maart 11, 2019, 15:34:39 pm »

waarbij Merijn ? RDS is gewoon zichtbaar in het invoerscherm en invulbaar (wel zonder komma werken) als je 'Details' aanvinkt

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

• Admins
  • Admingroep: Muizen (Nederland & Europa)
  • Beheerder Nat. Bez. Centr. en zoogdier coordinator
    • Hoekschewaards Landschap
« Reactie #693 Gepost op: maart 11, 2019, 15:36:37 pm »

waarbij Merijn ? RDS is gewoon zichtbaar in het invoerscherm en invulbaar (wel zonder komma werken) als je 'Details' aanvinkt
Inderdaad. Niets gezegd ;D :rolleye: Mijn fout. En bedankt weer.

Merijn :duim:
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

marijn

• Member
    • test
« Reactie #694 Gepost op: maart 11, 2019, 17:40:27 pm »

Geen fout van jou, Merijn; het is niet logisch dat deze optie pas tevoorschijn komt bij 'details' aanvinken, want RD-co÷rdinaten geven niet meer detail dan lat/long (en zijn bovendien in NL voor de hand liggender). Dus m.i. een valide wens om ze standaard te tonen.
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #695 Gepost op: maart 11, 2019, 17:42:43 pm »

Geen fout van jou, Merijn; het is niet logisch dat deze optie pas tevoorschijn komt bij 'details' aanvinken, want RD-co÷rdinaten geven niet meer detail dan lat/long (en zijn bovendien in NL voor de hand liggender). Dus m.i. een valide wens om ze standaard te tonen.
ik denk dat de gemiddelde waarnemer geen idee heeft waar je het over hebt.

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
« Reactie #696 Gepost op: maart 12, 2019, 23:15:48 pm »

Een wens: Ik zou graag onder een foto naast de Nederlandse naam ook de wetenschappelijke naam zien. Voor veel mensen die veel met een soortgroep bezig zijn zeggen de Nederlandse namen niet zoveel.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #697 Gepost op: maart 13, 2019, 08:26:47 am »

Een wens: Ik zou graag onder een foto naast de Nederlandse naam ook de wetenschappelijke naam zien. Voor veel mensen die veel met een soortgroep bezig zijn zeggen de Nederlandse namen niet zoveel.
ja dat zou mooi zijn. maar in veel gevallen zal deze niet passen en dus afgekort worden.

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #698 Gepost op: maart 13, 2019, 15:50:46 pm »

In het profiel van een waarnemer (waaronder jezelf): Lid sinds: Lang geleden.... (zie bijgevoegde afbeelding)
Ik zou in de tooltip graag erbij zien wanneer er dan wel begonnen is om het bij te houden... dan heb je tenminste een indicatie van voor welke datum dat dan moet zijn geweest... (m.a.w. wat is de vroegste datum waarop hier niet "lang geleden" komt te staan?)

Bovendien: valt er o.b.v. andere gegevens (die misschien wel bijgehouden zijn?) te achterhalen wanneer er eerste activiteit geweest is bijv.?
Datum waarop de eerste waarneming ingevoerd is bijv...? (dus niet de datum dat die waarneming gedaan is, maar dat hij ingevoerd is?... geen idee of dat wel bijgehouden is?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #699 Gepost op: maart 13, 2019, 16:00:22 pm »

mijn idee bij 'lang geleden' hele item weglaten

Marleen

• Member
« Reactie #700 Gepost op: maart 13, 2019, 16:01:38 pm »

Ik vind het juist zo leuk. Mag het blijven alsjeblieft?
Ik heb (volgens mij) bijna jubileum. September 2009 ben ik volgens mij begonnen.
Dus bijna 10 jaar.
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #701 Gepost op: maart 13, 2019, 16:10:45 pm »

Persoonlijk zou ik dat ook wel jammer vinden... het geeft namelijk wel aan dat je al heel lang lid bent, zelfs van voordat het bijgehouden werd...
Maar zonder daar een specifieke datum neer te zetten waarop dat dan daadwerkelijk begonnen is... zegt het niet zo veel...

EDIT: zo te zien is de oudste datum 2008-05-20... je zou erbij kunnen zetten dat je op die datum bent begonnen met bijhouden... en gebruikers dus in elk geval voor die datum aangemeld hebben.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2019, 16:30:37 pm door SlechtValk »

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #702 Gepost op: maart 13, 2019, 18:20:43 pm »

Grote wens ook van mij...en dan nˇg iets over die foto's : als ik de fotolijst langsloop dan zijn ßlle staande foto's zˇnder de naam v/d waarnemer zichtbaar..Ligt dat aan mijn scherm ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

marcel234

• Member
« Reactie #703 Gepost op: maart 17, 2019, 20:17:48 pm »

De mogelijkheid om alle velden te bewerken op de mobiele versie.
Zelfde aantal transecten getoond wordt als in de oude versie en niet minder..
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2019, 20:58:25 pm door marcel234 »

Datura

• Observado Admin
  • *
    • Crossbill guides
« Reactie #704 Gepost op: maart 17, 2019, 20:41:24 pm »

Deze:

Bij deze de wens om in het overzicht met je eigen foto's (dit scherm in mijn geval: https://waarneming.nl/users/8740/photos/?), bij soorten niet 'exact' een soort te hoeven selecteren, maar ook met een deel van de soortnaam te kunnen werken (evt met Wildcards). Dus als ik in het soortvakje 'Trifolium' typ, dat ik dan al mijn foto's van klaversoorten van het genus trifolium te zien krijg.

Zie ik nog niet in het wensenlijstje terug, en ik zou ook graag met wildcard willen zoeken in dit scherm: https://waarneming.nl/users/8740/observations/? (Handig als je bijvoorbeeld in het veld een onzekere Plagiothecium hebt ingevoerd, maar je weet later niet meer als welke soort Plagiothecium. Is natuurlijk wel achter te komen, maar zoeken met een wild card is het snelste).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #705 Gepost op: maart 17, 2019, 21:02:51 pm »

De mogelijkheid om alle velden te bewerken op de mobiele versie.
Zelfde aantal transecten getoond wordt als in de oude versie en niet minder..

Misschien is het handig om iets duidelijker aan te geven waar je op doelt...
Op welke pagina probeer je velden te bewerken en welke werken niet naar behoren?

Als het aantal transecten verschilt lijkt me dat een bug... (tenzij er een duidelijke reden voor is)...

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #706 Gepost op: maart 18, 2019, 07:21:19 am »

Deze:

Bij deze de wens om in het overzicht met je eigen foto's (dit scherm in mijn geval: https://waarneming.nl/users/8740/photos/?), bij soorten niet 'exact' een soort te hoeven selecteren, maar ook met een deel van de soortnaam te kunnen werken (evt met Wildcards). Dus als ik in het soortvakje 'Trifolium' typ, dat ik dan al mijn foto's van klaversoorten van het genus trifolium te zien krijg.

Zie ik nog niet in het wensenlijstje terug, en ik zou ook graag met wildcard willen zoeken in dit scherm: https://waarneming.nl/users/8740/observations/? (Handig als je bijvoorbeeld in het veld een onzekere Plagiothecium hebt ingevoerd, maar je weet later niet meer als welke soort Plagiothecium. Is natuurlijk wel achter te komen, maar zoeken met een wild card is het snelste).
Helemaal mee eens. De plek waar je nu een soort kan selecteren zou vervangen moeten worden door een zoek optie die binnen de taxonomie, opmerkingen en geografie zoekt

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #707 Gepost op: maart 18, 2019, 20:28:48 pm »

Kunnen a.u.b. de twee items "Foto's" en "Geluiden" ook in het menu van de waarnemer geplaatst worden? (zie bijgevoegde afbeelding)

Het is erg raar dat alle tabbladen ook in dat menu te vinden zijn, behalve deze twee (en geavanceerd, maar daarvan kan ik me voorstellen dat je die er niet in plaatst).

Datura

• Observado Admin
  • *
    • Crossbill guides
« Reactie #708 Gepost op: maart 18, 2019, 21:06:52 pm »

Deze:

Helemaal mee eens. De plek waar je nu een soort kan selecteren zou vervangen moeten worden door een zoek optie die binnen de taxonomie, opmerkingen en geografie zoekt
Vind ik een goed idee, maar vooralsnog ben ik tevreden met alleen de soorten (functionaliteit die immers ook al in de oude versie zat).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #709 Gepost op: maart 19, 2019, 07:22:54 am »

Kunnen a.u.b. de twee items "Foto's" en "Geluiden" ook in het menu van de waarnemer geplaatst worden? (zie bijgevoegde afbeelding)

Het is erg raar dat alle tabbladen ook in dat menu te vinden zijn, behalve deze twee (en geavanceerd, maar daarvan kan ik me voorstellen dat je die er niet in plaatst).
dat valt onder less is more.

Marleen

• Member
« Reactie #710 Gepost op: maart 19, 2019, 07:27:02 am »

Minder links in het menu is meer werk voor de gebruiker, bedoel je?  ;)

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #711 Gepost op: maart 19, 2019, 07:28:25 am »

minder links is minder verwarring volgens het uitgangspunt (over een jaar zullen we dat nog wel eens opnieuw bekijken hoeveel daar dan staan ::) )
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2019, 07:32:31 am door hiskodevries »

Marleen

• Member
« Reactie #712 Gepost op: maart 19, 2019, 07:29:01 am »

minder links is minder verwarring volgens het uitgangspunt (over een jaar zullen we dat nog wel eens opnieuw bekijken hoeveel daar dan staan ::)

:duim:

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #713 Gepost op: maart 19, 2019, 12:04:40 pm »

Ik heb een oude waarneming (uit 2007) ingevoerd waar ik de exacte vindplaats niet meer van weet. Ik kan nu zelf niet de nauwkeurigheid wijzigen / instellen en ik kan ook niet een gebied aanduiden als vindplaats. Ik zou dat graag wel willen kunnen.  Al was het maar om andere waarnemers niet op een verkeerd spoor te zetten.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #714 Gepost op: maart 19, 2019, 12:20:33 pm »

Ik heb een oude waarneming (uit 2007) ingevoerd waar ik de exacte vindplaats niet meer van weet. Ik kan nu zelf niet de nauwkeurigheid wijzigen / instellen en ik kan ook niet een gebied aanduiden als vindplaats. Ik zou dat graag wel willen kunnen.  Al was het maar om andere waarnemers niet op een verkeerd spoor te zetten.
tsja buiten dat het niet kan kun je je ook afvragen wat het nut is ?

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #715 Gepost op: maart 19, 2019, 16:28:08 pm »

Nou dan kan "wijzig wachtwoord" ook wel uit dit menu verwijderd worden (en onder "instellingen") geplaatst worden... En zelfs dit menu "instellingen"... vanuit het profiel ook te bereiken en eigenlijk vanuit daar (mijns inziens) logischer.
Die link is vele malen minder nuttig dan de door mij genoemde twee links...

EDIT: Overigens raar dat in het gebruikersmenu (rechts bovenin) de instellingen-pagina "Instellingen" heet en binnen het profiel ineens "(Wijzig) Voorkeuren"... zou logischer zijn om ze overal hetzelfde te noemen.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2019, 16:33:14 pm door SlechtValk »

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #716 Gepost op: maart 19, 2019, 17:27:12 pm »

tsja buiten dat het niet kan kun je je ook afvragen wat het nut is ?

Hisko : ik begrijp je antwoord niet....het moet toch mogelijk zijn om een ouwe waarneming van plek te wijzigen ?  ? Of beter aan te duiden ?
En dan ook nog vrij precies ? Ik heb er net Úentje geprobeerd : die heeft nu een precisie van 59 meter....Dat wordt een heel leger sturen om die te vinden....
Misschien was een of andere waarnemer destijds geografisch minder onderlegd ,had ie een borreltje op of vergistte zich gewoon....! ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #717 Gepost op: maart 19, 2019, 17:30:41 pm »

Rien, volgens mij heb je het geval van Rutger niet goed gelezen, hij wil een oude waarneming niet preciezer wijzigen, integendeel.

Deborah

• Member
« Reactie #718 Gepost op: maart 19, 2019, 18:32:56 pm »

Nu dat ik een tijdje met waarneming.nl heb gewerkt merk ik dat ik het fijn zou vinden als ik een concept-waarneming zou in kunnen voeren. Ik gebruik de smartphone-app voor mijn locatie en mijn fotocamera voor de foto's. Als ik via de app mijn waarnemingen invoeg komen ze al 'live' te staan voordat ik mijn foto's, juiste benaming en details kan toevoegen.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #719 Gepost op: maart 19, 2019, 19:38:21 pm »

Rien, volgens mij heb je het geval van Rutger niet goed gelezen, hij wil een oude waarneming niet preciezer wijzigen, integendeel.
Dat klopt. Je vroeg naar het nut. Dat kan ik uitleggen.

Er zijn heel wat waarnemers die oudere waarnemingen alsnog invoeren. Die kunnen van henzelf zijn, maar ook van anderen. Bijvoorbeeld als iemand is overleden of het zelf niet kan of liever aan anderen overlaat.  Veel van die waarnemingen hebben geen exacte co÷rdinaten.  Het kan een waarneming zijn voorzien van straatnaam, plaatsnaam, gebiedsnaam, hoknaam etc.  Die wil je dan dus groffer aanduiden dan nu kan, want je kent de exacte plaats niet (ook niet met 60 meter onzekerheid).

In mijn  geval heb ik in mijn foto-archief waarschijnlijk een nieuwe smeerwortelsoort voor Nederland gevonden. Een verwilderde soort weliswaar, maar ik vond het wel leuk om die waarneming uit 2007 te delen.  Ik weet de plaats helaas niet meer exact en als anderen gaan zoeken wil ik duidelijk zijn daarover. De huidige invoermethode geeft me geen mogelijkheid om de plaats met een grotere onzekerheid dan 60 meter in te geven. Ik weet haast zeker dat ze nu fout staat aangeduid, maar beter kan ik niet gokken. Liever gaf ik de waarneming in met 200 meter onzekerheid of per gebied. Toevallig is er een gebied in waarneming.nl waar de soort zeker in stond.

Ik weet dat ik dan bij de waarneming kan zetten: "Plaats niet exact", maar dat is natuurlijk geen oplossing voor wat in den beginne gewoon fout is aangeduid op de kaart. Het is namelijk in ieder geval niet 60 meter exact. Als ik honderden waarnemingen zou ingeven is zo'n toe te voegen tekst natuurlijk ook niet erg handig of zinvol.

Je kunt, als je kritisch wilt zijn, ook stellen dat oude waarnemingen niet zinvol zijn, maar dat lijkt me niet zo'n zinvolle stelling. Ook dat wil ik je best uitleggen, maar ik hoop dat je dat toch ook zinvol vindt. Ander kan je alles dat ouder is dan zeg 10 jaar ook steevast wegkieperen.
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 49   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 20 queries.