Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 27   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 22259 keer)

Diederick Meinen

• Member
    • Natuuravonturen
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #450 Gepost op: januari 13, 2019, 15:45:39 pm »

Op de mobiele weergave van de nieuwe site moet je nu telkens naar rechts swipen om de locatie van de betreffende waarneming te zien. Dat is erg onhandig. Graag de kolom Locatie naar links verplaatsen zodat je weer direct de locatie kunt zien. Ik zag dit nog niet tussen de wensen staan maar misschien zie ik het over het hoofd.

Heb je het kantelen van je telefoon al geprobeerd?

Gek,het ziet er nu beter uit, ik zag gisteren nog extra kolommen zoals Levensstadium en Methode, nu niet meer.

JKimstra

• Member
  • It's me, deal with it.
« Reactie #451 Gepost op: januari 14, 2019, 16:39:01 pm »

Op de mobiele weergave van de nieuwe site moet je nu telkens naar rechts swipen om de locatie van de betreffende waarneming te zien. Dat is erg onhandig. Graag de kolom Locatie naar links verplaatsen zodat je weer direct de locatie kunt zien. Ik zag dit nog niet tussen de wensen staan maar misschien zie ik het over het hoofd.

Heb je het kantelen van je telefoon al geprobeerd?

Gek,het ziet er nu beter uit, ik zag gisteren nog extra kolommen zoals Levensstadium en Methode, nu niet meer.

Het past nog niet helemaal lekker, maar ziet er goed uit.
Groetjes, en nu lekker naar buiten!

Chris Eikens

• Member
« Reactie #452 Gepost op: januari 15, 2019, 12:27:38 pm »

De afgelopen weken de nieuwe site eens goed aangezien voordat ik besloot te reageren.
Ik moet zeggen het ziet er allemaal heel verzorgd en overzichtelijk uit ten opzichte van de oude site. Blijft natuurlijk altijd even wennen als je het oude gewend bent, maar het ziet er allemaal heel gelikt uit.

Nu mis ik (misschien heel persoonelijk) ook nog een aantal opties die ik in de oude versie wel had. Eerlijk gezegd heb ik niet alle 16 pagina's terug gelezen heb of het al eerder genoemd is in het wensenlijstje, maar hierbij de opties die ik nog mis en waarvan die hopelijk ook terug komen in de nieuwe versie:

--> Levenslijst vergelijken met bevriende users.
--> Rode kleur voor zeldzame soorten.
--> Zoekfunctie voor soorten per provincie.
--> Twitcherlijst.
--> Soortenlijst per gebied en eventueel ook per datum.
--> Eigen waarnemingen staan nu niet in op chronologische volgorde (op tijd) van waarneming.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #453 Gepost op: januari 15, 2019, 12:29:00 pm »

Chris lees de eerste post eens door
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

marijn

• Member
    • test
« Reactie #454 Gepost op: januari 15, 2019, 14:42:55 pm »

Citaat
--> Rode kleur voor zeldzame soorten.

@Hisko: dit is al door zeker 4 personen in dit topic gewenst, maar niet in de eerste post dan wel het doc Wensen w opgenomen.
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #455 Gepost op: januari 15, 2019, 14:45:30 pm »

dat gaat zeker niet gebeuren, over die ikonen is maanden vergaderd, hebben grafisch ontwerpers nachten van wakker gelegen, hebben drie besturen uren over geborreld
(ik heb ook liever rood,roder)

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

marijn

• Member
    • test
« Reactie #456 Gepost op: januari 15, 2019, 16:48:32 pm »

(hou er anders voor de grap eens een poll over.. ;)
On a serious note: ik ben, zoals bij zo veel van de veranderingen, wel werkelijk benieuwd naar de motivatie ervoor, die tot nu toe maar zelden gegeven wordt.)

Citaat
dat gaat zeker niet gebeuren
Tip: neem afgekeurde wensen dan ook op in 1e post/doc, dan weet iedereen waar ie aan toe is, en anders blijven ze natuurlijk terugkomen.
Marijn Prins

FrankR

• Member
« Reactie #457 Gepost op: januari 15, 2019, 17:00:50 pm »

(hou er anders voor de grap eens een poll over.. ;)
On a serious note: ik ben, zoals bij zo veel van de veranderingen, wel werkelijk benieuwd naar de motivatie ervoor, die tot nu toe maar zelden gegeven wordt.)
+1 Wat zit er voor bijzonders "onder de motorkap" bijv.? En dat beeld van de focus op logo's e.d. (door besturen bijv.) komt me uit mijn eigen praktijk wel bekend voor. Maar je overdrijft he, Hisko?  ;)
-=O=-

Frank Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #458 Gepost op: januari 15, 2019, 17:17:06 pm »

Nee, ik overdrijf niet. Het is echt waar.

FrankR

• Member
« Reactie #459 Gepost op: januari 15, 2019, 17:49:06 pm »

Nee, ik overdrijf niet. Het is echt waar.
Dus de subsidie van het Prins Bernhard Cultuurfonds (ik heb even het jaarverslag van de Stichting Observation 2017 gelezen) is voor een belangrijk deel gaan zitten in logo's/icoontjes? Ik zie in dat jaarverslag overigens, dat men verwacht dat de "remake" in 2018 zou zijn afgerond. Nou, dat is dan net gelukt ... (maar een beetje naïef).
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2019, 18:09:21 pm door FrankR »
-=O=-

Frank Roos

thijsdegraaf

• Member
    • http://www.tuin-thijs.com/
« Reactie #460 Gepost op: januari 15, 2019, 20:45:32 pm »

Citaat
is voor een belangrijk deel gaan zitten in logo's/icoontjes?
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit flauw. Een nieuw programma schrijven gaat niet alleen over logo's/Icoontjes. Uiteraard is dat goed besproken, maar ze zullen wel over meer dingen wakker hebben gelegen. Je zou het ook raar vinden als Hisko had gezegd, dat men daar geen tijd in gestopt had. Zo doe je het nooit goed.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2019, 20:52:33 pm door thijsdegraaf »

FrankR

• Member
« Reactie #461 Gepost op: januari 15, 2019, 22:28:00 pm »

Citaat
is voor een belangrijk deel gaan zitten in logo's/icoontjes?
Je zou het ook raar vinden als Hisko had gezegd, dat men daar geen tijd in gestopt had. Zo doe je het nooit goed.
Geenszins. En verder zie boven voor de volledige context.
-=O=-

Frank Roos

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #462 Gepost op: januari 16, 2019, 00:41:41 am »

dat gaat zeker niet gebeuren, over die ikonen is maanden vergaderd, hebben grafisch ontwerpers nachten van wakker gelegen, hebben drie besturen uren over geborreld
(ik heb ook liever rood,roder)

Kan je dan misschien wel aangeven wie dit uiteindelijke besluit heeft genomen, en waarom?

...

In het algemeen zal ik ook maar eens wat gaan zeggen, want ook ik heb het eens een tijdje zonder al te veel klagen aangekeken, maar we zijn nu wat weken verder en ik zie nog steeds geen vooruitgang. Uiteraard niks persoonlijk, maar het komt érg op mij over dat:
- Er een nieuwe site "moest" komen volgens mensen/instanties/besturen (en nu heb ik het niet over onder de motorkap, dat is logisch);
- Deze mij onbekende mensen allerlei dingen hebben besloten om mij (ons?) onbekende redenen, zoals het zeldzaamheidsicoontje ipv rood;
- "De nieuwe site" gereleased MOEST worden in 2018 (om te kunnen voldoen aan de voorwaarden van een subsidie? of andere redenen?);
- De site toen duidelijk nog niet af was;
- Het geld nu vrijwel op is waardoor het afmaken ook nog enige tijd kan duren.

Dat ik nu opmerkingen lees over drie besturen en grafisch ontwerpers die uren bezig zijn om een suf icoontje te ontwikkelen gaat me werkelijk de pet te boven, iets met laatste druppels. Wie denken ze dat ze zijn? ANDERS IS NIET BETER

Er is nu een enorme waslijst met missende functies, of met functies die niet naar behoren (zoals ik het zie) werken. Ik heb hier een hele stapel waarnemingen naast mij liggen die ik in de kerstdagen wilde invoeren: niet gebeurd, want de huidige site is wat mij betreft voor het grootste gedeelte onwerkbaar. Ja, je kan een foto invoeren en dan pakt ie leuk het tijdstip erbij, en geeft misschien zelfs een suggestie voor een soort die ik al lang zelf bedacht had. Hoera, twee keer 5 tekens typen bezuinigd. Wat niet kan is een hele serie waarnemingen in één keer invoeren, of snel een scherm hebben met foto's met de juiste informatie, en zo nog een heleboel meer. Ja, je kan terug naar de oude site, wat er vervolgens érg lelijk uitziet en op een mobiel niet goed werkt, fijn. En waarom dit allemaal nodig was, is me nog steeds niet duidelijk.

Ik was vandaag met enkele collega's in gesprek, allemaal veldecologen die écht veelvuldig gebruik maken van waarneming.nl, zowel om waarnemingen in te voeren, om informatie te vinden over soorten, als determinatiehulp en om gebiedsinformatie op te zoeken, en ik heb GEEN ENKELE positieve opmerking over de nieuwe site gehoord, en alleen maar negatieve. De enige positieve opmerking die ik heb gehoord buiten "het wereldje" is van mijn vader, die één keer per jaar eens een doodgereden steenmarter invoert. "Ziet er wel leuker uit". Zijn dat de waarnemers die je aan wil trekken, en zijn de mensen (professionals en experts, al dan niet betaald) die in het seizoen 12 uur per dag buiten rondlopen de waarnemers die je liever aan andere apps hebt (direct naar de NDFF, telmee, collector, direct naar terreinbeheerders, of zelfs waarnemingen in eigen huis houden)? Want ik zal je vertellen: de eersten die interesse hebben in natuur waren er al, en van de tweede groep is minstens een redelijk deel dat serieus aan het overwegen. Ik wel in ieder geval.

Dit is het wensentopic, dus hier wensen:

Zorg dat de oude site weer volledig en goed werkt, ook op mobiele devices.
Release een nieuwe site pas als ie ECHT af is, en alle functies erop zitten. Bugs kan gebeuren, onaf slaat nergens op. Je koopt toch ook geen nieuwe auto, om op de afhaaldatum erachter te komen dat er nog geen sloten op de deuren, achterbank, mistlichten en dak opzitten?
Maak de mensen hoger op duidelijk dat het belangrijkste deel van waarneming.nl de gebruikers zijn. Die moeten er mee werken, die gebruiken functies en die zijn over het algemeen heel goed in staat om aan te geven wat werkt en wat niet. Zijn geen comissies en besturen voor nodig.

Hisko: nogmaals, niet persoonlijk. Ik besef me dat jij ontzettend veel tijd, energie en gemoedsrust in die nieuwe site stopt en hebt gestopt, en ik waardeer het zeer hoe jij hier blijft reageren en gaatjes probeert te stoppen. Dankje daarvoor.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2019, 04:27:27 am door Douwe van der Ploeg »
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #463 Gepost op: januari 16, 2019, 00:49:14 am »

En toch nog wat wensen die ik meerdere keren in opmerkingen heb langs zien komen, maar blijkbaar nog niet éénduidig in dit topic was geformuleerd (of ik heb er overheen gelezen):

- Zorg dat in overzichten, als je wilt filteren op levensstadia, gedrag, methode alleen de opties getoond worden die horen bij de soortgroep die is geselecteerd. Dus als ik kevers kies, ik niet de optie "rups" zie en al helemaal niet meerdere keren de optie "dood".

- Maak een knopje Forum dat weer duidelijk in de menubalk zit, als zelfstandig item. Daar zit je kennis, daar communiceer je, dat is misschien de 2e belangrijkste optie van de hele site. Die moet je niet verstoppen in een menu'tje.
Douwe van der Ploeg

gbeersma

• Member
« Reactie #464 Gepost op: januari 16, 2019, 10:39:38 am »

- Zorg dat in overzichten, als je wilt filteren op levensstadia, gedrag, methode alleen de opties getoond worden die horen bij de soortgroep die is geselecteerd.

Mee eens, maar ook het omgekeerde: als ik nu een zoetwaterslak vang kan ik aangeven dat dat met een schepnet gebeurt, maar vang ik in hetzelfde net een bloedzuiger dan kan het opeens niet.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

Henk Soepenberg

• Member
« Reactie #465 Gepost op: januari 17, 2019, 10:52:40 am »

Opgavemogelijkheid waardplant/voedselplant/gastheer staat nog niet in de wensenlijst. Of komt het vak op/in niet terug?
Vriendelijke groeten,
Henk Soepenberg

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #466 Gepost op: januari 17, 2019, 10:56:13 am »

Opgavemogelijkheid waardplant/voedselplant/gastheer staat nog niet in de wensenlijst. Of komt het vak op/in niet terug?
2.7 in het docje

Henk Soepenberg

• Member
« Reactie #467 Gepost op: januari 17, 2019, 11:10:17 am »

:duim:
Vriendelijke groeten,
Henk Soepenberg

marcel234

• Member
« Reactie #468 Gepost op: januari 17, 2019, 19:27:28 pm »

- Maak een knopje Forum dat weer duidelijk in de menubalk zit, als zelfstandig item. Daar zit je kennis, daar communiceer je, dat is misschien de 2e belangrijkste optie van de hele site. Die moet je niet verstoppen in een menu'tje.
Als je op het logo van het forum klikt kom je op de website uit en vroeger kon je door op het logo van de website te klikken terug naar het forum. Dat laatste werkt niet meer. Als je een eenvoudig menu wilt zou je dat menu item weer terug kunnen verhuizen naar het logo.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #469 Gepost op: januari 18, 2019, 09:08:01 am »

Citaat
vroeger kon je door op het logo van de website te klikken terug naar het forum.
dat moet dan wel in 2005 geweest zijn oid

marcel234

• Member
« Reactie #470 Gepost op: januari 18, 2019, 11:09:38 am »

Citaat
Ik denk dat ik het in december 2018 voor het laatst gebruikt heb. Op de eerste dag van Waarneming.nl V3 werkte het iig niet meer.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #471 Gepost op: januari 18, 2019, 11:18:46 am »

Citaat
Ik denk dat ik het in december 2018 voor het laatst gebruikt heb. Op de eerste dag van Waarneming.nl V3 werkte het iig niet meer.
ik weet zeker van niet

FrankR

• Member
« Reactie #472 Gepost op: januari 18, 2019, 12:03:00 pm »

Nieuwe site, "het docje".
Ad 4.1 waardering foto's => wens: mogelijkheid om dit uit te zetten (als bij oude site)
Ad 5.1 waardering geluiden => wens: mogelijkheid om dit uit te zetten
-=O=-

Frank Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #473 Gepost op: januari 18, 2019, 12:07:37 pm »

De uitzonderingen zijn altijd het duurst. dus als mensen de functionaliteit niet willen dan kan die beter niet gemaakt worden of ze conformeren zich aan de meerderheid.

FrankR

• Member
« Reactie #474 Gepost op: januari 18, 2019, 12:21:34 pm »

De uitzonderingen zijn altijd het duurst. dus als mensen de functionaliteit niet willen dan kan die beter niet gemaakt worden of ze conformeren zich aan de meerderheid.
Van mij hoeft allebei niet, maar de meerderheid zal wel anders willen. En duur in dit geval? De programmacode voor de procedure is er al. Alleen het aanvinken voor geluiden nog niet.
-=O=-

Frank Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #475 Gepost op: januari 18, 2019, 12:25:54 pm »

nee die is niet aanwezig. je kunt op de site nergens foto`s / geluiden waarderen laat staan dat de uitzonderingen daarop bestaan.
zie ook mijn gedachten over de tijd bij waarnemingen overzichten in https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=444614.msg2296811#msg2296811
tonen tijd staat in de ontwikkelomgeving overal al aan, maar de procedure om de uitzonderingen te maken is nog niet ontwikkeld, want vrij complex.

FrankR

• Member
« Reactie #476 Gepost op: januari 18, 2019, 12:31:19 pm »

nee die is niet aanwezig. je kunt op de site nergens foto`s / geluiden waarderen laat staan dat de uitzonderingen daarop bestaan.
In de oude site toch? Is de nieuwe site zoveel anders onder de motorkap? De procedure ligt er (oude site).
-=O=-

Frank Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #477 Gepost op: januari 18, 2019, 12:33:48 pm »

Frank, dan heb je niet helemaal goed meegelezen. het idee achter de nieuwe site is dat deze compleet opnieuw gebouwd wordt in django/python
komende vanuit php is geen enkele regel code herbruikbaar.

FrankR

• Member
« Reactie #478 Gepost op: januari 18, 2019, 12:36:11 pm »

Frank, dan heb je niet helemaal goed meegelezen. het idee achter de nieuwe site is dat deze compleet opnieuw gebouwd wordt in django/python
komende vanuit php is geen enkele regel code herbruikbaar.
He, he, het hoge woord is er uit: Django/Python. (Ik heb behoorlijk goed meegelezen, maar wat er onder de motorkap zit leek wel het best bewaarde geheim van de nieuwe site. Er is nu boven water wat de grote hobbel is/was van de hele migratie).
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2019, 16:06:09 pm door FrankR »
-=O=-

Frank Roos

Melchior van Tweel

• Admins
  • Admingroep: Paddenstoelen
    • www.melchiorvantweel.nl
« Reactie #479 Gepost op: januari 18, 2019, 14:00:47 pm »

Tjonge. Moet me toch even van het hart: Het duizelt me. Al die vragen voor het overnemen van functies en al die foutmeldingen. Ik heb sterk het gevoeld dat de nieuwe site te vroeg gelanceerd is en dat er eerst veel meer functies in hadden moeten worden gezet en veel meer moest worden getest voordat de site "in de lucht" ging. Maar dat ben ik hè.
Laat ik overigens ook eens wat positiefs zeggen: In vind de nieuwe site er mooi uitzien en ik vind het een prima idee om de waarneming.nl toekomstbestendig te maken. Maar had daar (flink) wat meer tijd voor genomen...
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 27   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 21 queries.