Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

De foto's op het startscherm lijken willekeurig gekozen. Dit is enerzijds leuk, maar anderzijds levert het wel heel veel matige foto's die de site niet echt aantrekkelijker maken.

Kun je hier niet beter foto's met de hoogste waarderingen opnemen of foto's die als determinerend zijn aangemerkt? 
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Citaat van: Erik van Dijk op december 20, 2018, 08:53:48 AM
Ik keek heel vaak naar de overzichten welke waarnemingen er van een soortgroep in NL of het regioscherm gezien waren. Gewoon zo van wat is er vandaag gezien. Een soort weerbericht.

Voor zo ver ik kan zien kun je nu alleen door pagina's waarnemingen scrollen en zwoegend tussen de buizerds en grote zilverreigers op zoek naar de leukere soorten die niet perse zeldzaam(rood) zijn. Onbegonnen werk.

Komen deze dagoverzichten nog terug?
die staat op de hoogste plaats (stond alleen nog niet in het docje)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gbeersma

Bij het determineren van soorten waar ik niet onmiddellijk uitkom maar mogelijk op het forum wel eens iets over gelezen heb zoek ik vaak op dat forum, en in heel veel gevallen levert dat goede resultaten op. Als de oude site vervangen wordt door de nieuwe, in hoeverre blijven de mogelijkheden tot het terugzoeken van gegevens dan beschikbaar?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

hiskodevries

Citaat van: gbeersma op december 20, 2018, 11:17:43 AM
Bij het determineren van soorten waar ik niet onmiddellijk uitkom maar mogelijk op het forum wel eens iets over gelezen heb zoek ik vaak op dat forum, en in heel veel gevallen levert dat goede resultaten op. Als de oude site vervangen wordt door de nieuwe, in hoeverre blijven de mogelijkheden tot het terugzoeken van gegevens dan beschikbaar?
De vraag is of het forum blijft ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#244
CiteerDe foto's op het startscherm lijken willekeurig gekozen. Dit is enerzijds leuk, maar anderzijds levert het wel heel veel matige foto's die de site niet echt aantrekkelijker maken.
Kun je hier niet beter foto's met de hoogste waarderingen opnemen of foto's die als determinerend zijn aangemerkt?
Eens... ik kijk op een groot scherm, dan zijn de foto's wat minder bepalend. Maar het viel mij ook op. Misschien minder snel rouleren met uitgezochte foto's?

SlechtValk

Citaat van: thijsdegraaf op december 20, 2018, 12:40:09 PM
CiteerDe foto's op het startscherm lijken willekeurig gekozen. Dit is enerzijds leuk, maar anderzijds levert het wel heel veel matige foto's die de site niet echt aantrekkelijker maken.
Kun je hier niet beter foto's met de hoogste waarderingen opnemen of foto's die als determinerend zijn aangemerkt?
Eens... ik kijk op een groot scherm, dan zijn de foto's wat minder bepalend. Maar het viel mij ook op. Misschien minder snel rouleren met uitgezochte foto's?

Volgens mij zijn ze allereerst niet willekeurig gekozen... Ik zie daarvoor veel te vaak foto's herhaald worden. Ik had de indruk dat foto's (door admins) gemarkeerd konden worden als "geschikt voor de homepage" en dat daaruit (semi-)willekeurig gekozen wordt... maar kan dit mis hebben.

Maar belangrijker, de kwaliteit van de verkleining is beroerd... vaak als je de foto's aanklikt zijn ze vele malen scherper en mooier (zelfs als ze nauwelijks groter zijn).
Volgens mij zou de wens moeten zijn dat deze kwaliteit een behoorlijk stuk omhoog geschroefd wordt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

CiteerIk zie daarvoor veel te vaak foto's herhaald worden. Ik had de indruk dat foto's (door admins) gemarkeerd konden worden als "geschikt voor de homepage" en dat daaruit (semi-)willekeurig gekozen wordt... maar kan dit mis hebben.
dat is het zeker niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

overigens is op het net nog wel ergens een versie van waarneming.nl te vinden die eruit ziet als degene voor 12-12, de goed nadenkende gebruiker kan de link wel raden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Citaat van: hiskodevries op december 20, 2018, 15:07:31 PM
overigens is op het net nog wel ergens een versie van waarneming.nl te vinden die eruit ziet als degene voor 12-12, de goed nadenkende gebruiker kan de link wel raden
Gevonden! ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Ted van der Knaap

Citaat van: hiskodevries op december 20, 2018, 12:08:58 PM
De vraag is of het forum blijft ?

Dan word wel een beetje de "ziel" uit Waarneming.nl gehaald.
Een platform waar je van elkaar kunt leren en kennis op kunt doen.

Jammer dat Waarneming.nl mee gaat in de "robotisering" (gedwongen door de betalende sponsors?) van alleen kille data verzamelen.

Ook nieuwe waarnemers/invoerders worden niet gestimuleerd om zelf na te denken en moeite te doen om zich in de natuur/flora en fauna te verdiepen.
Je upload een foto en er word al verteld aan je wat het is.

Het hart gaat zo uit Wn.nl en het hard komt erin, gebruikers verworden zo tot "data-slaven"......!

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

thijsdegraaf

#250
CiteerDe vraag is of het forum blijft ?
CiteerDan word wel een beetje de "ziel" uit Waarneming.nl gehaald.
Ben ik helemaal eens, maar Hisko vroeg zich alleen af, wat de vraag nu precies was. Of de vraag van Gerard was of het forum blijft? Niet dat het weggaat.
Voorlopig hebben ze het druk genoeg denk ik om het andere deel van Waarneming te moderniseren.
CiteerAls de oude site vervangen wordt door de nieuwe, in hoeverre blijven de mogelijkheden tot het terugzoeken van gegevens dan beschikbaar?
Ik begrijp vraag van Gerard ook niet. Ik denk van inhoeverre, de linken dan nog werken naar de gegevens, die dan in de nieuwe site staan.
CiteerOok nieuwe waarnemers/invoerders worden niet gestimuleerd om zelf na te denken en moeite te doen om zich in de natuur/flora en fauna te verdiepen.
Je upload een foto en er word al verteld aan je wat het is.
Ik heb een mobiel voor de wegenwacht en andere problemen. Ik doe alles ouderwets met mijn computer en fototoestel. Maar ik merk wel dat enkele niet zo geïnteresseerde mensen nu per telefoon foto's maken, de naam opzoeken en naar elkaar doorappen. Je bereikt er dus ook een andere groep mee. Maar het forum moet wel blijven.

gbeersma

Sorry als ik niet duidelijk ben geweest. :-[   Ik ben er vanuit gegaan dat het forum in elk geval blijft. Ook ik werk ouderwets met computer en camera. Mijn vraag was: als de site overgezet is, kan ik dan nog bij alle informatie die op dit moment in het forum opgeslagen ligt door middel van tal van links die in de vele topics aan te klikken zijn, of werken die links dan opeens niet meer en gaat er zo heel veel nuttige informatie verloren?   
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

thijsdegraaf


jck

#253
Als dit niet eerder gesignaleerd is:

Als ik bij mijn waarnemingen Alle Methodes aanklik, krijg ik een menu met allerlei opties - daarin staat "Microscopisch Onderzocht" twee keer. Het lijkt me ook handig als je deze opties in alfabetische volgorde aanbiedt - ik zie geen logica in de huidige volgorde.

James

PS Ik zie nu ook bij Alle Activiteiten dat je kunt kiezen tussen Dood en Vondst Dood :rolleye:

OlivierO

Citaat van: FrankR op december 20, 2018, 18:37:20 PM
Ad 13) 'Docje'
De bladspiegel is niet zo mooi strak. De door CSS gedefinieerde vakken en kolommen stroken niet met de (?) bladspiegel. Zie rode cirkels in bijlage. Vgl. verder met de DB-site: https://www.dutchbirding.nl/

Dat had ik al gemeld, maar er wordt niet op gereageerd.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

colossus

Citaat van: thijsdegraaf op december 20, 2018, 17:52:51 PM
CiteerAls de oude site vervangen wordt door de nieuwe, in hoeverre blijven de mogelijkheden tot het terugzoeken van gegevens dan beschikbaar?
Ik begrijp vraag van Gerard ook niet. Ik denk van inhoeverre, de linken dan nog werken naar de gegevens, die dan in de nieuwe site staan.

Het punt van Gerard is precies wat ik hier bedoelde:

Een voorbeeld:
Neem deze forumvraag: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=444237.0
De link op de derde regel (http://waarneming.nl/waarneming/view/158584791) verandert in een foutmelding.
Maar ook de twee foto's eronder, want die worden ook van de oude site gehaald met behulp van een link.
Heel vaak is dat gebeurd door de optie "determineren via het forum" op de oude site.

Het grootste deel van alle forumkennis gaat dus teniet als nu de oude site uit de ether gaat.
Immers, wat heb je aan de antwoorden als je de foto's bij de vraag niet meer kunt vinden ...

Hisko, ik onderschrijf wat de heren zeggen over de essentie van het forum. Het moet blijven natuurlijk!
Maar bedoel jij soms dat het forum in een andere vorm zou kunnen worden opgezet?
Hoe zie je dat dan voor je, en blijft het wel mogelijk om op trefwoord info over een soort/geslacht/familie op te zoeken?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

marcel234

#256
Citaat van: colossus op december 20, 2018, 21:24:53 PM
Hoe zie je dat dan voor je, en blijft het wel mogelijk om op trefwoord info over een soort/geslacht/familie op te zoeken?


Geslacht Creobroter  en scrol naar beneden.
Overzicht
Je zou bijvoorbeeld het forum kunnen integreren in waarneming.nl zelf. In bovenstaand voorbeeld komen de vragen, suggesties en toelichting dan onder de waarneming zelf te staan.

hiskodevries

#257
Natuurlijk blijft het forum. In principe kun je alle links aanklikken zonder een foutmelding te krijgen als je uitvoert wat hier staat : https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443993.0
( per apparaat per browser, want wordt bewaard in een cookie)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: FrankR op december 21, 2018, 11:52:49 AM
Citaat van: FrankR op december 20, 2018, 18:37:20 PM
Ad 13) 'Docje'
De bladspiegel is niet zo mooi strak. De door CSS gedefinieerde vakken en kolommen stroken niet met de (?) bladspiegel. Zie rode cirkels in bijlage. Vgl. verder met de DB-site: https://www.dutchbirding.nl/
Ik zie nu, dat na ingelogd te zijn, de startpagina wel strak is en bovenstaande niet vertoont.
opgenomen bij bugs
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hein Nouwens

Ik zou graag een donatie willen geven om de oude versie van waarneming.nl te behouden.  :-X
Groet, Hein Nouwens

hiskodevries

iedereen die 100 euro doneert krijgt van mij een link naar het oude waarneming.nl zonder humbug.
stuur een email naar mij of info@waarneming.nl met het bewijs van je storting

U kunt uw bijdrage overmaken naar:

Stichting Natuurinformatie te Groningen
Rekeningnummer NL58 INGB 000 938 8091
o.v.v. "steun de nieuwbouw"
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stan.

Die tien centimeter loze witte ruimte aan de linkerkant van het scherm mag van mij wel weggehaald worden. Heeft geen enkele functie, zorgt er alleen voor dat er minder informatie en foto's in overzichten passen.
Groeten,
Stan van Remmerden

hiskodevries

dat wordt wel heel 'precies', maar daar komt het wel op neer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#264
Observation International te Amsterdam: NL10TRIO0254704689
Observation international heeft een anbi status https://www.observation-international.org/nl/anbi

De stichting observation international heeft de nieuwbouw bekostigd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op december 21, 2018, 15:18:09 PM
Observation International te Amsterdam: NL10TRIO0254704689
Observation international heeft een anbi status https://www.observation-international.org/nl/anbi

Geld(t) dat ook voor Belgische stortingen? Of kan dat anders via Natuurpunt ofzo?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

colossus

Citaat van: marcel234 op december 20, 2018, 21:41:10 PM
Citaat van: colossus op december 20, 2018, 21:24:53 PM
Hoe zie je dat dan voor je, en blijft het wel mogelijk om op trefwoord info over een soort/geslacht/familie op te zoeken?

Geslacht Creobroter  en scrol naar beneden.
Overzicht
Je zou bijvoorbeeld het forum kunnen integreren in waarneming.nl zelf. In bovenstaand voorbeeld komen de vragen, suggesties en toelichting dan onder de waarneming zelf te staan.

Zoiets is inderdaad best logisch. De bespreking bij de waarneming ín de waarneming. En je kunt toch op trefwoorden zoeken. Dank voor deze info Marcel!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

colossus

Citaat van: hiskodevries op december 21, 2018, 08:28:38 AM
Natuurlijk blijft het forum. In principe kun je alle links aanklikken zonder een foutmelding te krijgen als je uitvoert wat hier staat : https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443993.0
( per apparaat per browser, want wordt bewaard in een cookie)

Oef, gelukkig dat het forum blijft Hisko! Er staat jaren kennis op, inclusief vele prachtige overzichtstekeningen. Je hebt me net erg blij gemaakt! :lol:
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Arp

In het verleden heb ik dit al eerder naar voren gebracht. Nieuwe versie, nieuwe kans:

Bij een waarneming hoort onlosmakelijk zichtbaar te zijn:

1) wie de determinatie verricht heeft en wanneer
2) wie, wanneer de waarneming gevalideerd heeft

Strikt genomen zou je hier zelfs een historisch overzicht van moeten kunnen zien, indien de determinatie/validatie (een aantal keren) gewijzigd is.

In een museumcollectie blijven de oude determinatiekaartje ook gewoon bewaard (bij insecten op de speld geprikt) en dit is bijzonder nuttige - neen: onontbeerlijke(!) informatie bij het beoordelen van de waarde die aan het exemplaar (de waarneming) moet worden toegekend.

  • Inzichten veranderen, soorten worden opgesplitst en het is dus essentieel om te weten of een determinatie/validatie voor of na een splitsing verricht is
  • Mensen, ook onze admins, zijn niet onfeilbaar. In museumcollecties is het bijzonder nuttig om te weten wie, wanneer een determinatie heeft toegevoegd (want dat is het - een nieuwe determinatie/validatie toevoegen). Sommige oude experts hebben een bepaald slechte reputatie voor slordigheden of eigenwijzigheden. Veranderingen kunnen zijn op basis van nieuw inzicht of op basis van eigen visie doordrukken etc etc.
Je moet de historie van de veranderingen in determinatie gewoon kunnen zien om te kunnen beoordelen wat je hebt en waarom.

Ik kan geen enkele goede reden verzinnen om deze informatie, die wel in het systeem aanwezig is(!), voor de gebruikers van de data verborgen te houden.

To add insult to injury lijkt nu ook nog de functionaliteit "exterene link toevoegen" die wat dit betreft een kleine stap in de goede was in het nieuwe grafische schilletje niet meer beschikbaar. Niet om in te voeren en niet om op te vragen ?!?

Graag alle informatie over determinatie en validatie die in het systeem aanwezig is gewoon zichtbaar maken dus!

Extra wens:
Het mooiste zou het zijn om dit te implementeren met de mogelijkheid voor het toevoegen van "determinatiekaartjes" aan elke waarneming waarmee admins en ook geregistreerde gebruikers eenvoudig determinaties kunnen toevoegen (in plaats van omslachtig melden aan de waarnemer). Je maakt dan optimaal gebruik van mogelijkheden voor coöperatieve kwaliteitsverbetering door de hele groep gebruikers.

Een waarneming wordt dan slechts een samenstel van locatie- en datumgegevens (etc), maar zonder determinatie. De waarnemer zelf zal normaal gesproken dan het eerste "determinatiekaartje" eraan toevoegen en in de ideale situatie kan een validator dit kaartje dan bij de waarneming valideren.

Als de determinatie van de waarnemer niet klopt of niet volledig is (Familienaam indet ?) kunnen vertrouwde, geregistreerde gebruikers, of elke admin dus, eigen determinatiekaartjes toevoegen. Een determinatiekaartje is gewoon een mening van die persoon over de waarneming. Iemand die we als vertrouwde validator hebben aangesteld kan vervolgens uit al die meningen er eentje valideren die door de validator als de juiste gezien wordt. Dat is in feite wat de collectiebeheerd(st)er in het museum doet als deze een exemplaar bij de juiste soort in de juiste lade onderbrengt: De determinatiekaartje bij het exemplaar blijven daarbij gewoon zitten(!)

Bijkomend (groot!) voordeel: Je bent meteen van het gezeur af over "niet aan mijn waarneming komen". Je komt namelijk niet aan de waarneming, maar geeft een mening (determinatiekaartje) of geeft een mening over zo'n mening (validatie). De originele waarneming en het originele determinatiekaartje van de waarnemer blijven ongewijzigd!

Voorts kun je in dit systeem gemakkelijk statistieken voor "betrouwbaarheid" implementeren, voor zowel de betrouwbaarheid/reputatie van de "gewone" deelnemers (hoe vaak worden voor deze groep organismen de determinatiekaartjes van iemand voor validatie gekozen?), maar ook voor validators (hoe vaak wordt een aanvankelijke validatie teruggedraaid).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

SlechtValk

Citaat van: Arp op december 22, 2018, 14:56:28 PM
<...>
Strikt genomen zou je hier zelfs een historisch overzicht van moeten kunnen zien, indien de determinatie/validatie (een aantal keren) gewijzigd is.
<...>
Graag alle informatie over determinatie en validatie die in het systeem aanwezig is gewoon zichtbaar maken dus!
<...>
Het mooiste zou het zijn om dit te implementeren met de mogelijkheid voor het toevoegen van "determinatiekaartjes" aan elke waarneming waarmee admins en ook geregistreerde gebruikers eenvoudig determinaties kunnen toevoegen (in plaats van omslachtig melden aan de waarnemer). Je maakt dan optimaal gebruik van mogelijkheden voor coöperatieve kwaliteitsverbetering door de hele groep gebruikers.
<...>

Ik ben het met je eens Arp!

Een vergelijkbare suggestie deed ik elders al.
Voor wat betreft een historisch overzicht, ja zou erg goed zijn als dat te raadplegen is, maar voor het gros van de gebruikers niet zo interessant, dus ik zou het wel beschikbaar stellen maar niet altijd/permanent zichtbaar... maar dan hebben we het over implementatie... de kern (dat indien gewenst, elke gebruiker die gegevens kan inzien) sta ik volledig achter.

Ook het idee van veel meer gebruik maken van de kennis van "de meute" suggereerde ik in het eerder genoemde "elders" al. Het valideren van huismussen en merels is natuurlijk zonde van de beperkte tijd en uitmuntende kennis van vele admins, dit kun je (in eerste instantie door de automatische determinatie (obsidentify) laten doen, maar in tweede instantie door "gewone gebruikers" en pas in laatste instantie (indien de eerdere schillen er niet uit komen) door admins.

Maar ik zou het zelfs breder trekken... niet alleen voor determinatie, maar ook voor taxonomie en gebieden etc... om voor elke missende soort naar het forum te moeten gaan en daar te hopen dat admins het zien en het aanmaken, zo gaan we er (zeker in een internationaal perspectief) niet komen... geef "gewone" gebruikers de mogelijkheid om binnen de site (op zijn minst) een suggestie te doen voor het aanmaken/wijzigen van een determinatie, locatie, taxon... hoe je vervolgens de goede wijzigingen van de kwade filtert is een ander vraagstuk (en daar zijn natuurlijk allerlei slimme methodes voor te vinden.

In dit aangehaalde "elders" verwees ik ook naar iNaturalist, wat mij in positieve zin verraste juist op deze vlakken... (ja dat systeem heeft ook zo zijn nadelen dat besef ik, maar) ze maken daar veel meer (zo niet uitsluitend) gebruik van "gewone" gebruikers die zich inzetten om tot determinaties te komen maar ook om de taxonomie te definiëren. Er wordt daar zelfs een classificatie gegeven van de betrouwbaarheid van de waarneming... hierop valt ook van alles af te dingen, maar de intentie is waar het mij in deze om gaat... Zie bijgevoegde afbeelding. Afbeelding afkomstig van een testwaarneming van mijzelf: https://www.inaturalist.org/observations/18725620
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.