Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Citaat van: marijn op december 16, 2018, 22:57:41 PM
Voor wie het nog niet gezien had: op de Facebookpagina van Hisko kun je stemmen op welke aanpassing je het meest urgent vindt:
Citeer1. Dat je in het invoerscherm velden kunt vastzetten inclusief kaart ondergrond . Dit om bulkinvoer mogelijk te maken .
2. Dat het scherm ontdek waarnemingen gecomprimeerd wordt per soort. Per soort de waarneming per dag op aflopende tijd gesorteerd worden.

Twee vragen van Hisko die ik even niet begrijp. Er zijn zoveel meer, belangrijkere functies, die toepassing behoeven cq nog ontbreken. Of mis ik iets?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


SlechtValk

Citaat van: RWester op december 17, 2018, 00:10:14 AM
Citaat van: marijn op december 16, 2018, 22:57:41 PM
Voor wie het nog niet gezien had: op de Facebookpagina van Hisko kun je stemmen op welke aanpassing je het meest urgent vindt:
Citeer1. Dat je in het invoerscherm velden kunt vastzetten inclusief kaart ondergrond . Dit om bulkinvoer mogelijk te maken .
2. Dat het scherm ontdek waarnemingen gecomprimeerd wordt per soort. Per soort de waarneming per dag op aflopende tijd gesorteerd worden.

Twee vragen van Hisko die ik even niet begrijp. Er zijn zoveel meer, belangrijkere functies, die toepassing behoeven cq nog ontbreken. Of mis ik iets?

Hoewel ik het in belangrijke mate met je eens ben, dat belangrijke, zo niet essentiële functies voor de geavanceerde gebruiker missen, denk ik dat we het even tijd moeten gunnen... mijns inziens zullen we even geduld moeten hebben om het proces van verbetering ruimte te geven... Remco, ik weet dat jij sceptisch tegenover deze 'verbeteringen' staat, en hoewel ik het met je eens ben dat de manier van invoering misschien niet de beste is, denk ik dat we ze de kans moeten laten om zich te ontplooien tot ware verbeteringen.

Voor jou en mij een paar dagen, weken, misschien zelfs maanden wat meer moeite om in te voeren, maar ik ga er vanuit dat het voor ons allen uiteindelijk makkelijker gemaakt gaat worden om onze vindingen te delen. En ik probeer mijn steentje daarin bij te dragen, door aan te geven wat beter kan, ik hoop en verzoek dat jij, op een opbouwende manier, hetzelfde doet!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

jeroenverburg

Wat wordt bedoeld met punt 9 in de openingspost? Ik lees nu alleen 'foto's ook'.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ik heb de eerste post aangepast met wensen waarvan ik vermoed dat die breed worden gedragen.

Deze week hopen we minimaal deze pagina https://waarneming.nl/fieldwork/observations/? te comprimeren tot een leesbaarder formaat
Daarbij aangetekend dat we te maken hebben met zieke medewerkers, op verlof e.d
En ik zeg het eerlijk het budget voor de nieuwbouw raakt ook aardig op dus is het van belang de meest urgente zaken eerst op te pakken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan Barth

Wens:
- Bij waarneming invoeren graag ook een knop bovenaan de pagina om de waarneming op te slaan, nu moet je naar beneden scrollen (en op enter drukken werkt ook niet meer).
- Bij overzichten van waarnemingen graag ook boven aan de pagina de knoppen 1-2-3-4 om te bladeren, zodat je niet steeds naar beneden hoeft te scrollen.


Bedankt.


Johan Barth

Marco de Haas

Voor de verspreidingskaarten zie ik graag de optie terugkomen om een overzicht met alle waarnemingen per kilometerhok op te kunnen halen.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

wolbert

Ik heb bij de afdeling van geluiden nog een aantal wensen.
Allereerst mis ik de kwaliteitsbeoordelingen van de opnames, scheelt toch een hoop zoekwerk als je weet welke opnames kwalitatief goed of slecht zijn. Ook zou ik graag het type geluid direct willen kunnen selecteren zonder daarvoor eerst naar "toon geavanceerd" te moeten gaan.

Eerder zat bij de algemene informatie over een vogelsoort een link naar de pagina van Xeno-canto, deze mis ik in de nieuwe opzet en past wat mij betreft prima onder de "extra referenties" waar Wikipedia en Sovon ook bij staan.

Geen idee of de volgende wens al genoemd is, maar ik mis bij de statistieken van een los gebied de toplijst van soorten.

Buiten deze wensen had ik nog 2 wensen die ik al had bij de oude website.
- Zou het mogelijk kunnen zijn om de verschillende kruisbekken op types in te kunnen voeren (eventueel alleen met bewijs van sono?), om zo een beter beeld te krijgen van voorkomen van de verschillende types.

- Zou het mogelijk gemaakt kunnen worden om je eigen lijst van soorten van een bepaald gebied te kunnen vergelijken met de volledige lijst van waargenomen soorten van dat gebied?

Verder wil ik zeggen dat ik langzamerhand steeds meer begin te wennen aan de nieuwe lay-out (ik weiger stiekem ook om het knopje "oude site" te gebruiken, je moet er toch een keer aan wennen aan het nieuwe) en begin het nieuwe steeds mooier te vinden.
Succes met de verdere verbouwingen aan de site!
Vriendelijke groet,
Wolbert

Platbuik

Citaat van: hiskodevries op december 17, 2018, 10:35:54 AM
ik heb de eerste post aangepast met wensen waarvan ik vermoed dat die breed worden gedragen.
Met een nummertje er voor kunnen we de referenties ook volgen.
Citeer
Deze week hopen we minimaal deze pagina https://waarneming.nl/fieldwork/observations/? te comprimeren tot een leesbaarder formaat
"levensstadium" en "methode" achteraan, en kolom met blokjes/vinkjes helemaal naar voren maakt het al beter bruikbaar.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

ja die zijn niet mee gekopieerd uit mijn docje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JKimstra

Het zou fijn zijn als net als op de oude omgeving de waarnemingen op de beginpagina op volgorde van zeldzaamheid staan, de zeldzaamste bovenaan, de minder zeldzame daaronder. Dan binnen de soort op tijd gerangschikt. Nieuwste eerst zodat je in een zo min mogelijk aantal klikken de laatste informatie hebt. Voor de verstokte twitcher (kuch) een must...
Groetjes, en nu lekker naar buiten!

Ilse van der Beek

Mijn wensen voor de nieuwe site:

Wens 1: Lijsten, zoals de levenslijst, grafisch wat overzichtelijker maken d.m.v. kleurenrasters o.i.d., en misschien voor de levenslijst ook de familienaam voor de soorten in de lijst (soorten groeperen op familie en dan per familie een kleur geven/afwisselen tussen twee kleuren)? De levenslijst is nu letterlijk één lange lijst waar je veel voor moet scrollen. Dit is bij vogels in ieder geval zo, maar voor waarnemers met veel soorten nachtvlinders en/of planten in hun lijst zal het al helemaal zo zijn (niet erg overzichtelijk).

Wens 2: Een km-hokken kaart waar je het km-hok aan kan klikken en daar de waargenomen soorten van ziet (zoals op de oude website).

hiskodevries

Citaat van: JKimstra op december 17, 2018, 14:18:30 PM
Het zou fijn zijn als net als op de oude omgeving de waarnemingen op de beginpagina op volgorde van zeldzaamheid staan, de zeldzaamste bovenaan, de minder zeldzame daaronder. Dan binnen de soort op tijd gerangschikt. Nieuwste eerst zodat je in een zo min mogelijk aantal klikken de laatste informatie hebt. Voor de verstokte twitcher (kuch) een must...
de verstokte twitcher heeft toch alerts ingesteld ( ik voel nog een wens opborrelen)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op december 17, 2018, 16:43:37 PM
zie document in de eerste post
Even scherp slijpen dan. Er staat dat de groepssamenstelling niet kan worden =>ingegeven (dat is wel duidelijk). Ik geef aan dat de groepssamenstelling niet is =>overgenomen. (Vgl. externe video's worden wel overgenomen uit de oude site, maar kunnen niet worden ingegeven.)

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

Citaat van: FrankR op december 17, 2018, 16:50:22 PM
Citaat van: hiskodevries op december 17, 2018, 16:43:37 PM
zie document in de eerste post
Even scherp slijpen dan. Er staat dat de groepssamenstelling niet kan worden =>ingegeven (dat is wel duidelijk). Ik geef aan dat de groepssamenstelling niet is =>overgenomen. (Vgl. externe video's worden wel overgenomen uit de oude site, maar kunnen niet worden ingegeven.)
3.5
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvdschans

Eerst alle lof over de gedane werkzaamheden, het is natuurlijk niet makkelijk een site te vernieuwen waar 140000 gebruikers in werken waarbij iedereen op zijn eigen manier te werk gaat.

Ik mis uiteraard ook veel informatie en opties in de nieuwe site, sommige die ook niet meer werken op de oude site, maar al veelvuldig genoemd in vorige posts of in de to do lijst staan.

Twee wil ik er toch nog noemen, ik mis erg het klikken op de foto icoon naast de waarneming om de foto meteen te kunnen zien en bij mijn eigen nieuwe waarnemingen verschijnt na toevoegen van een foto geen foto icoon.

Gr, Jurgen
Insta: Jurgen_vds

hiskodevries

dat is al veelvuldig onder bugs gemeld, wordt wrsch vandaag opgelost
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Ik kan niet meer van taal wisselen op de oude site. Als ik de nieuwe site in het engels zet blijft de oude site nederlands. Kan ik nog toegevoegd worden of de instelling van de taal uit de nieuwe site overgenomen worden?
Groet,
Maarten

colossus

Hisko, na een poosje werken met de nieuwe site mis ik vooral de volgende zaken:

1)
Een dagoverzicht per soortgroep van de soorten die zijn gezien inclusief níet-zeldzame soorten.
Het scherm Ontdek/Waarnemingen is voor mij te onoverzichtelijk, omdat daar niet elke geziene soort staat, maar zelfs elke melding.
Je hebt dan bijvoorbeeld drie regels Brandgans, zes regels Grauwe Gans en ga zo maar door. Zulke details zou ik dan pas willen zien als ik de soort heb aangeklikt.

2)
De tijdsweergave in het overzicht van mijn eigen waarnemingen. De volgorde lijkt goed, maar ik zou graag de tijd per waarneming in beeld zien.

Succes met alle ideeën!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

hiskodevries

[Kijk eerst goed in de eerste post of je wens al niet eerder geuit is. Hele grote kans van wel]
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AvanderHeijden

Citaat van: hiskodevries op december 18, 2018, 12:21:58 PM
[Kijk eerst goed in de eerste post of je wens al niet eerder geuit is. Hele grote kans van wel]

Als wensen maar 1x uitgesproken mogen worden kom jij er niet achter wat het hoogst op de verlanglijst van gebruikers staat  ;)

Gerrian

wens voor foto's: naam van de fotograaf kunnen aanpassen (ik ken een waarnemer die zelf niet fotografeert, maar soms wel iets wil invoeren en dan een ander vraagt een foto te maken)

hiskodevries

Citaat van: AvanderHeijden op december 18, 2018, 13:35:59 PM
Citaat van: hiskodevries op december 18, 2018, 12:21:58 PM
[Kijk eerst goed in de eerste post of je wens al niet eerder geuit is. Hele grote kans van wel]

Als wensen maar 1x uitgesproken mogen worden kom jij er niet achter wat het hoogst op de verlanglijst van gebruikers staat  ;)
daar heb je een punt, maar in combinatie met de site statistieken achterhaal ik de 'echte' wensen wel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Gerrian op december 18, 2018, 13:40:40 PM
wens voor foto's: naam van de fotograaf kunnen aanpassen (ik ken een waarnemer die zelf niet fotografeert, maar soms wel iets wil invoeren en dan een ander vraagt een foto te maken)
dat kan ook, de vraag is of dat ook ergens zichtbaar wordt. Je kunt een foto wijzigen en dan de fotograaf opgeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oscar Balm

Citaat van: Gerrian op december 18, 2018, 13:40:40 PM
wens voor foto's: naam van de fotograaf kunnen aanpassen (ik ken een waarnemer die zelf niet fotografeert, maar soms wel iets wil invoeren en dan een ander vraagt een foto te maken)

Via de 'oude site' kan dat wel en mogelijk bedoel je ook dat je die functie weer (terug) wil op de nieuwe site.
Voor nu kan je die wens dan in ieder geval via de 'oude site' toepassen.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

JKimstra

Citaat van: hiskodevries op december 17, 2018, 14:26:26 PM
Citaat van: JKimstra op december 17, 2018, 14:18:30 PM
Het zou fijn zijn als net als op de oude omgeving de waarnemingen op de beginpagina op volgorde van zeldzaamheid staan, de zeldzaamste bovenaan, de minder zeldzame daaronder. Dan binnen de soort op tijd gerangschikt. Nieuwste eerst zodat je in een zo min mogelijk aantal klikken de laatste informatie hebt. Voor de verstokte twitcher (kuch) een must...
de verstokte twitcher heeft toch alerts ingesteld ( ik voel nog een wens opborrelen)

Deze twitcher niet. Alleen voor zwarte ooievaars, beflijsters en draaihalzen in Utrecht... Van 300 notenkrakers per dag gaat je telefoon zo snel leeg...
Groetjes, en nu lekker naar buiten!

hiskodevries

dan moet janneke nog even op de oude site bij haar instellingen kijken, kun je een maximale tijd tussen 'dezelfde' instellen.
(dat is ook de makke met de oude site >5.000.000 opties)
overigens staat de nieuwste zeldzame soort bovenaan, is ook wat voor te zeggen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Zwaaneveld

Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar is het niet meer mogelijk om gewoon een lijst met waarnemingen van vandaag te krijgen waarop - net als voorheen - de soorten op een rij staan en dat je die dan desgewenst kunt uitklappen/openen zodat je alle waarnemingen van die soort te zien krijgt? Ik krijg nu eerst 5 waarnemingen van rotgans, dan 35 van grote canadese gans, dan nog 186 van grauwe gans etc. etc. en zo moet je je dan naar de gorzen worstelen. Ook het feit dat de waarnemingen blijkbaar standaard op 1 week staan ingesteld ipv gewoon op de dag van vandaag helpt niet echt mee. Natuurlijk kun je de datum aanpassen aan vandaag, maar het is zo allemaal wel erg omslachtig. Maar ik laat me graag vertellen dat ik iets heel simpels over het hoofd zie :-)
Lekker vogelen (mijn vogelblog)