Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 46 47 [48] 49   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)  (gelezen 55882 keer)

Erik van Dijk

• Observado Admin
  • *
Re: Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)
« Reactie #1410 Gepost op: september 17, 2019, 12:31:34 pm »

Wens 7.6 uit het Word document is al in vervulling gegaan.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Avifauna Rijk van Nijmegen:
http://nijmegen.waarneming.nl/atlas_start.php?groep=1

FrankR

• Member
« Reactie #1411 Gepost op: september 18, 2019, 18:33:54 pm »

Veel dank Hisko! Tot nu toe haalde ik de opgeblazen thumbnail steeds weg en verving die door een still uit mijn video.
Per update 17 september jl.; het werkt. Nogmaals dank!
-=O=-

Frank Roos

Suus69

• Member
« Reactie #1412 Gepost op: september 20, 2019, 13:47:36 pm »

Dag waarneming.nl,

Ik ben echt een newbie hoor. Ook wat forumgebruik in het algemeen betreft. Ik zie zo gauw niet terug of mijn wensen al eerder geuit zijn en/of in behandeling (of afgewezen) zijn. Ik had twee verzoeken/wensen:

1. Ik zou graag bij de lijst van waarnemingen per locatie ook de mogelijkheid hebben de lijst te exporteren naar een CSV bestand. Is dat mogelijk en een handige toevoeging voor iedereen? De data zijn natuurlijk altijd goed te kopiëren maar ik zie de knop bij de lijst van eigen waarnemingen en dat is toch wel zo gemakkelijk. Nu kan ik goed met een CSV bestand overweg. Directe uitvoer naar Excel zou nog mooier zijn. Scheelt wat tussenstapjes. Voor de iets minder digitaal onderlegde gebruiker dan.

2. Ik zag feedback van een validator over het hoofd in mijn emailbox. Is het mogelijk om in het overzicht van eigen waarnemingen een kolom toe te voegen waaraan ik kan aflezen dat er feedback is?

Dank!

Susanne

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1413 Gepost op: september 20, 2019, 13:55:38 pm »

ad 1 je eigen waarnemingen voor een gebied kun je (redelijk goed) exporteren via je eigen waarnemingen. Even bij zoek de gebiedsnaam(gedeeltelijk) intikken.
(redelijk goed omdat alleen waarnemingen geexporteerd worden waarvan het aan de waarneming gekoppelde gebied correspondeert met de zoek opdracht)
b.v. je bent op Texel geweest en je wilt al die waarnemingen exporteren werkt dat prima.
Andermans waarnemingen exporteren is niet bedoeling natuurlijk.
CSV formaat is veruit het handigst omdat online verschrikkelijk veel tools bestaan omdat in elk formaat om te zetten zoals naar xml, json, kml, qgis etc.

Nog een tip, als je in de levensljst op het kaartsymbool klikt krijg je een kaart met je waarnemingen en de mogelijkheid om een export te maken van die ene soort.

ad 2 daar komt tzt een contact centrum voor. Maar als je een actief email adres in waarneming.nl aan je profiel koppelt zal dit niet zo heel veel mensen overkomen.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2019, 14:17:04 pm door hiskodevries »
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

• Member
« Reactie #1414 Gepost op: september 21, 2019, 18:23:27 pm »

Een nieuwe wens:

ik vond het handiger dat bij het foto overzicht de gegevens zoals datum en soort standaard zichtbaar zijn. Nu moet je erover "hooveren" om die gegevens tevoorschijn te laten komen. Mijn wens is dat dat omgekeerd is. Dus dat de gegevens van de betreffende foto zichtbaar zijn over de foto en dat die verdwijnen als je er over "hoovert". Klikken op de foto zou je dan naar de betreffende waarneming brengen.
Olivier Olyslaegers

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #1415 Gepost op: september 22, 2019, 10:29:32 am »

Helemaal mee eens-idem dezelfde wens.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #1416 Gepost op: september 22, 2019, 20:06:48 pm »

Het bepalen van vroegste fenologische waarnemingen gebeurde op de oude site aan de hand van ingevoerde waarnemingen en was slechts beschikbaar voor 4 soortgroepen: https://oudeversie.waarneming.nl/fenologie.php?jaar=2019.

Misschien mooi om in het nieuwe systeem de waarnemer zelf de optie te geven om een soort mee te laten tellen voor fenologie-overzichten? Wanneer een waarnemer voor het eerst in een bepaald jaar 'n zingende fitis invoert betekent dat namelijk niet automatisch dat het de eerste zingende fitis was die de waarnemer dat jaar heeft gehoord.

Wat te denken van een check-box met 'n tekst als hieronder?
"Dit is de eerste keer van dit jaar dat ik deze combinatie van seizoensgebonden activiteit/soort/levensstadium heb waargenomen. Voeg de waarneming toe aan de fenologie-overzichten."

Voordelen van een dergelijke opzet:
- Geen standaardlijsten nodig voor wat onder fenologie zou vallen en welke soorten daarbij zouden horen.
- Niet beperkt tot bepaalde soortgroepen en universeel te gebruiken (ook voor observation.org).
- Per soort kunnen meerdere fenologische activiteiten actief gelogd worden. Voorbeelden:
--- Van 't Merelpaartje in je tuin het eerste zingende adulte mannetje, het eerste nest-indicerend gedrag, het eerste uitgevlogen jong, etc.
--- Van ’n bepaalde nachtvlindersoort het eerste spinselnest, de eerste rupsen, eerste imago, etc.
--- Bij een plant de eerste rozetten boven de grond, de eerste bloei, de eerste keer dat 'ie vrucht draagt, etc.
- Wanneer gelogde data van een soort op één locatie (punt op de kaart) vergeleken wordt met dezelfde ontwikkelingen van die soort op andere locaties krijgen we grootschalig inzicht van de gangbare ontwikkelingsduur bij deze soorten.
- Onbeperkt visualiseren van fenologische patronen. Hoeveel dagen na de eerste bloei van de Gewone vogelkers verschijnen doorgaans de eerste rupsen van de Vogelkersstippelmot? Is er een verband te zien tussen de bloeitijd van de Gele plomp en de paaitijd van Brasems?

Maarten Hotting

• Validator Vogels
  • Admins
« Reactie #1417 Gepost op: september 23, 2019, 10:27:33 am »

Sinds de laatste update staat het scherm met info over de Mobiele Apps niet meer in het menu:
https://waarneming.nl/pages/mobile-apps/
Staat nu nog wel helemaal onderaan de pagina, maar zou ook onder Over ons geplaatst kunnen worden.

Daarnaast lijkt het mij logischer om de Bioblitz onder Ontdek te plaatsen ipv Community.
Groet,
Maarten

j.simons

• Member
« Reactie #1418 Gepost op: september 28, 2019, 13:23:31 pm »

Overzichten met waarnemingen doorklikken naar het geied

Als je in een overzicht op het gebied klikt, ga je naar het gebied maar dat staat de soort als keuze in de filter.
ik zou zeggen dan had ik wel op de soort geklikt. maar daar is nog wel mee te leven.
De keuze voor de soort staat bij het gebied als een geavanceerde keuze en wordt niet default getoond en het is dus niet altijd duidelijk of er een soort in het gebied is gezien of dat de filter zorgt voor het feit dat er maar een soort is.

de wens is: als je doorklikt en er worden keuze s mee genomen naar een vervolg scherm laat dat altijd de keuze zien.

groeten joost

j.simons

• Member
« Reactie #1419 Gepost op: september 28, 2019, 13:31:57 pm »

en nog een...
die is al vaker geuit maar staat niet in de wensenlijst document.
edit: mogelijk dat het onder deze kop staat : 15 Waargenomen soorten

Bij het gebied/locatie zou ik graag naast het aantal waarnemingen ook het aantal exemplaren zien.
Voor een verslag na een telling kan ik nu niet vinden hoeveel vogels ik geteld heb in een gebied.
ik zou dan wel gebruikmaken van optie "alleen eigen waarnemingen" om zo de kans op dubbel tellingen te voorkomen.

voorbeeld: westkapelle - zeedijk
https://waarneming.nl/locations/138061/species/?species_group=1&start_date=2019-09-28&end_date=2019-09-28&use_local_taxonomy=on

groeten Joost
« Laatst bewerkt op: september 28, 2019, 13:40:08 pm door j.simons »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1420 Gepost op: september 28, 2019, 16:47:06 pm »

Overzichten met waarnemingen doorklikken naar het geied

Als je in een overzicht op het gebied klikt, ga je naar het gebied maar dat staat de soort als keuze in de filter.
ik zou zeggen dan had ik wel op de soort geklikt. maar daar is nog wel mee te leven.
De keuze voor de soort staat bij het gebied als een geavanceerde keuze en wordt niet default getoond en het is dus niet altijd duidelijk of er een soort in het gebied is gezien of dat de filter zorgt voor het feit dat er maar een soort is.

de wens is: als je doorklikt en er worden keuze s mee genomen naar een vervolg scherm laat dat altijd de keuze zien.

groeten joost
joost, als je ingelogd bent en je klikt op de gebiedsnaam zie je wel degelijk gelijk het soortfilter. Dat kun je leegklikken om de andere soorten te zien van die dag.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

• Member
« Reactie #1421 Gepost op: september 29, 2019, 08:33:53 am »

Hisko,
Je hebt gelijk dat werkt. (niet het juiste voorbeeld)
Waar het niet zo werkt is bij de gebruiker.

Het lijkt me in het algemeen goed om dergelijke filters indien ingevuld te tonen.
Dan kan het nooit tot onduidelijkheid leiden.

groeten Joost

arpwifi

• Member
« Reactie #1422 Gepost op: oktober 01, 2019, 01:15:35 am »

Kunnen we of in de oude versie, of in de nieuwe versie voor de "Experts" het selecteren van foto's voor soortinfo en familieoverzichten etc. weer terugkrijgen? Momenteel zie ik het in beide versies niet (meer).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1423 Gepost op: oktober 01, 2019, 07:14:15 am »

Kunnen we of in de oude versie, of in de nieuwe versie voor de "Experts" het selecteren van foto's voor soortinfo en familieoverzichten etc. weer terugkrijgen? Momenteel zie ik het in beide versies niet (meer).
dit zit in beide versies, ik vermoed dat je niet ingelogd bent

hb481219

• Member
« Reactie #1424 Gepost op: oktober 01, 2019, 21:10:27 pm »

Alles is al bijna gezegd. Prachtige site! Evenwel kun je geen fotowaardering meer aanklikken. Daar had ik altijd wel plezier in.
Maar misschien is daar al op gewezen?
vr gr han beeuwkes zwolle

arpwifi

• Member
« Reactie #1425 Gepost op: oktober 02, 2019, 11:05:27 am »

dit zit in beide versies, ik vermoed dat je niet ingelogd bent
Ah ... dat klopt deels.

Op de nieuwe site zie ik het echt niet. Op de oude site was ik idd niet ingelogd  :rolleyes:

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1426 Gepost op: oktober 02, 2019, 11:52:13 am »

ik zie het, de bewerk knop ontbreekt daar. Dat komt omdat je geen validator bent voor wantsen.
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2019, 12:34:01 pm door hiskodevries »

arpwifi

• Member
« Reactie #1427 Gepost op: oktober 02, 2019, 19:11:21 pm »

Euhm, geen validator en ik hoef ook niet de waarneming te bewerken (maar dit is een fotoscherm, niet waarnemingsscherm), maar ik ben wel "expert" ofzo en mag dus soortteksten wijzigen en foto's selecteren. Maar op de oude site werkt dat nog, dus geen probleem - ik had over het hoofd gezien dat ik daar niet automatisch ingelogd ben als ik op de nieuwe site al ingelogd ben :)

Rob Koelman

• Member
« Reactie #1428 Gepost op: oktober 02, 2019, 20:07:28 pm »

Zojuist geprobeerd te reageren op een overduidelijke foutieve waarneming bij planten. Echter, op de nieuwe site kan dat blijkbaar niet. Daarom maar weer teruggegaan op de oude site, waar deze functie - hallelujah! - gelukkig gewoon wel aanwezig is!

ER IS AL HEEL ERG VAAK GEVRAAGD OM DE FUNCTIE ('Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie') TOE TE VOEGEN BIJ DE WAARNEMINGEN OP DE NIEUWE SITE.

TOT OP HEDEN IS DEZE ECHTER NIET TOEGEVOEGD! HIER WORDT IK ECHT ONGELOFELIJK CHAGRIJNIG VAN. DEZE FUNCTIE IS EEN VAN DE BETERE 'OUDE FUNCTIES'.

WAAROM IS DEZE NOG ALTIJD NIET AANWEZIG OP DE NIEUWE SITE?

Het is mij bekend dat sommige personen bij waarneming.nk volledig geloven in 'ObsIdentify'. Dat programma heeft echter bij veel soortgroepen (nog) een zeer grote onbetrouwbaarheid.
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #1429 Gepost op: oktober 02, 2019, 20:42:04 pm »

Voorheen reageerde ik vaak op verkeerd benoemde planten [en vooral op 'plant onbekend'].
De laatste tijd niet.Als Rob gelijk heeft [en ik heb geen reden om aan hem te twijfelen!]dan lijkt me dat een totaal verkeerde ontwikkeling  :police:
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1430 Gepost op: oktober 02, 2019, 21:25:08 pm »

Die functie zit al een week of drie in de pijplijn.
Schreeuwen op het forum helpt echt niet.

Rob Koelman

• Member
« Reactie #1431 Gepost op: oktober 02, 2019, 21:38:41 pm »

Schreeuwen op het forum helpt echt niet.

Dat zal best, maar gewoon een normale vraag stellen werkt in dit geval duidelijk ook niet. Het gaat hierbij dan ook nog eens om een wens die al lang geleden voor het eerst en ondertussen al heel heel veel vaker geuit is. Veel reageerders / waarnemers zullen zich door het ontbreken van een adequate actie naar aanleiding van deze wens - lees: het telkens maar weer niet herstellen van de gevraagde functie - dan ook nou niet bepaald serieus genomen voelen. Daarvan ben ik er in ieder geval een van...
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1432 Gepost op: oktober 02, 2019, 21:42:25 pm »

Nog maar even geduld dan. Mocht je in waarneming.nl een geldig email adres hebben had je al een mail gekregen uit de nieuwe site

Bj.schoenmakers

• Member
« Reactie #1433 Gepost op: oktober 03, 2019, 23:14:16 pm »

Een klein vraagje, misschien niet voor iedereen even belangrijk maar op een of andere manier staat er nu bij de licentie van een foto bij mij alleen "by"
terwijl daar vroeger bijvoorbeeld: CC BY 3.0 stond met een logo-tje . Ik zou het fijn vinden als iig de volledige
tekst er weer komt te staan, dus cc-by-3.0 etc. Kan dat ?

p.s. nu ik toch bezig ben...
Ik vind het handig dat je kunt kiezen dat je een mailtje krijgt als er commentaar aan je waarneming is toegevoegd. Dat is nu al zo, maar gebeurt nu niet als
je waarneming bijvoorbeeld alleen goedgekeurd wordt, zonder verder commentaar.. Zou dat niet kunnen bij _elke_ status wijziging van je waarneming?   
Ik weet niet of deze wens al op de rol staat of eerder is ge-uit, sorry als dat wel zo is..;-)

Groeten (and keep up the good work!),
Bart

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1434 Gepost op: oktober 04, 2019, 07:50:07 am »

bij mijn foto`s staat de volledige licentie https://waarneming.nl/photos/23497141/
Nee als bij een waarneming de validatie wordt aangepast zul je geen email ontvangen, tenzij dat gepaard gaat met een wijziging.
Bij een beetje waarnemer zou de email box helemaal volstromen

Bj.schoenmakers

• Member
« Reactie #1435 Gepost op: oktober 04, 2019, 10:08:17 am »

Citaat
bij mijn foto`s staat de volledige licentie https://waarneming.nl/photos/23497141/

OK, ik zie  het al.. excuses .. verkeerde topic, .. het is veranderd op de oude sites, bij observation.org etc. krijg je nu dus niet meer de voledige
licence info te zien .. op de nieuwe waarneming.nl wel inderdaad. (nu die foto paginas ook weer publiek toegankelijk zijn, zonder inloggen is dat voor de nederlandse
waarnemingen een prima alternatief voor mij, bedankt! )

Louise53

• Member
« Reactie #1436 Gepost op: oktober 13, 2019, 16:27:59 pm »

Ik las op het forum dat er nu een tab is bij je waarnemingen waar we kunnen zoeken in op/in. Ik heb alle zoekfuncties getest en ik krijg geen resultaat.
Ik weet niet zeker of dit een bug is, dus plaats ik het hier. Is er een directe link en/of ergens meer uitleg te vinden?
Mijn wens is om op 1 plaats te kunnen zoeken naar alle namen uit een waarneming, waarbij je kunt selecteren in welk veld je wil zoeken.
Vriendelijke groet, Louise

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1437 Gepost op: oktober 13, 2019, 16:34:25 pm »

Louise, ik begrijp je vraag niet. Probeer het eens met voorbeelden . De op/in relaties zijn vrij duidelijk. Die vind je op soortniveau https://waarneming.nl/species/723/relations/

gbeersma

• Observado Admin
  • *
« Reactie #1438 Gepost op: oktober 13, 2019, 20:39:10 pm »

Misschien niet heel belangrijk, maar ook zonder veel moeite aan te passen:

Als ik een soortnaam invoer doe ik dat in het invulvak (het heet vast anders) 'species'. In dat vak staat al klaar: 'begin met typen van soortnaam'. Eigenlijk wat gek. Kunnen we het vak 'species'  gewoon 'soortnaam' noemen?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

ruut

• Member
« Reactie #1439 Gepost op: oktober 14, 2019, 00:37:46 am »

zijn nog meer van die "wonderlijke"termen, neem bijvoorbeeld user, waarnemer en gebruiker :rolleye:
groet, ruut
Pagina's: 1 ... 46 47 [48] 49   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 19 queries.