onzeker Gewoon Schriftmos

Gestart door hoven, december 05, 2018, 21:26:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/165109570
onzeker Gewoon Schriftmos - Graphis scripta gezien op 2018-12-05 Bunschoten - Polder de Haar
Foto's:


bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

Pluijm

Graphis heeft vaker een lichtgroene kleur, dit thallus is spierwit. De lirellen (zwarte vruchtlichamen) liggen ook meer óp het thallus, dan kom je eerder bij Opegrapha, ik denk O. herbarum. Die heet tegenwoordig officieel Alyxoria culmigena.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

hoven

Mvg,
Alrik

hoven

Die is zeldzaam zie ik nu. Ik wil hem daarom graag nog eens controleren. Waar moet ik op letten op deze soort met zekerheid op naam te brengen?
Mvg,
Alrik

Pluijm

#4
Zekerheid krijg je met de  :micro:.
Allereerst bepaal je het aantal deelcellen in de sporen. Dat hoort bij deze soort 4 te zijn, sommige andere hebben meer deelcellen.
Dan opmeten, A. culmigena heeft brede sporen, van meer dan 4µm breed, bij andere zijn ze smaller.
Verwarring lijkt me alleen mogelijk met A. ochrocheila. Die heeft vaker pycnidiën (kleine zwarte wratjes) met daarin kenmerkende pycnosporen (ongeslachtelijke sporen) tussen de lirellen (op jouw foto de zwarte, streepvormige vruchtlichamen, met geslachtelijke sporen).
Alyxoria culmigena en andere soorten nemen overigens toe.
Oh ja, en de de sporen van Opegrapha's (Alyxoria) hebben 'vierkante' deelcellen in de sporen, bij Graphis zijn de deelcellen 'rondachtig'.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm