korstmosrenspin ? >> misschien buxusrenspin

Gestart door debru050, december 05, 2018, 21:19:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

debru050

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/165129628
onzeker Renspin onbekend - Philodromus spec. gezien op 2018-11-24 Duivendrecht
Foto's:


Zat weggekropen onder zeildoek. De "controleer identificatie" knop geeft aan : korstmosrenspin, maar ik twijfel.

Bij voorbaat dank, Henny de Bruin

Frank van de Putte

Citaat van: debru050 op december 05, 2018, 21:19:28 PM
Zat weggekropen onder zeildoek.

Onder zeildoek van een tent? Dan is het denk ik wel nuttig om te weten waar deze tent is geweest..
Groetjes,

Frank van de Putte

debru050

Zeildoek was niet van een tent, maar het afdekzeil van een (openbare) tafeltennistafel, van een "speeltuintje" in een klein parkje - midden in een woonwijk. Bij het verwijderen van het afdekzeil bleek er een klein spinnetje op rond te lopen. En met mij (en mijn cameraatje) in de buurt gaat die dan op de foto - en op Waarneming...

Frank van de Putte

OK, ik vond het een wat apart exemplaar, past qua tekening niet echt op de "bekende" soorten, vandaar de vraag. Een Korstmosrenspin is het niet, ik zou hem maar op Philodromus spec. houden.
Groetjes,

Frank van de Putte

debru050

Bedankt Frank. De identificatie knop gaf 97% zekerheid voor korstmosrenspin, maar geen van alle foto's die ik onder die naam kon vinden leek echt op dit beestje. Vandaar mijn twijfel. Ik hou het op de spec. Mvrgr, Henny 

jvogels

wellicht een donkere P. buxi?

debru050

Bedankt Joost voor je suggestie. Met "Buxusrenspin" vind ik foto's die er wel meer op lijken dan met "Korstmosrenspin", maar de Buxusrenspin is in Nederland blijkbaar erg zeldzaam - dus minder waarschijnlijk. Helaas heb ik maar één foto kunnen maken voor de spin hard weg rende, zich liet vallen en op de grond onvindbaar was.   

Frank van de Putte

P.buxi lijkt me inderdaad wel een goede kandidaat. Die soort ken ik zelf niet, en van dit soort "moeilijke :micro:" en zeldzame soorten zijn helaas online ook niet veel betrouwbare afbeeldingen te vinden...
Johan heeft 'em al goedgekeurd als "Philodromus spec" zag ik, wellicht kun je in het voorjaar nog eens op zoek naar gelijkende renspinnen?
Groetjes,

Frank van de Putte