Kelisia pallidula?

Gestart door Mario Renden, december 05, 2018, 22:11:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/165130585
onzeker Kelisia pallidula gezien op 2018-12-04 Rhoon - Klein Profijt
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

Marco de Haas

Dag Mario,

Het verschil tussen Kelisia pallidula, K. fasciata, K. confusa, K. minima en Anakelisia fasciata is erg lastig van foto. Kelisia confusa (op Stijve zegge) en Kelisia minima (op Zilte zegge) zijn nog niet uit NL bekend, en hun waardplanten zijn ook niet uit het gebied bekend, laten we die dus even uitsluiten. Anakelisia fasciata heeft altijd een (kleine) zwarte vlek op de vleugelpunt, wat we hier niet zien, dus ook die kunnen we uitsluiten (waardplant Oeverzegge groeit wel in het gebied!). Dan blijven Kelisia pallidula en Kelisa punctulum over, toevallig heb ik pas een poging gewaagd hier een NL-sleutel voor te maken, hierbij voor de vrouwtjes:

1   Vlek op de gena ontbreekt of is bruinachtig en onduidelijk; lengte: brachypteer: 2.3-3.3 mm, macropteer: 3.3-3.7 mm -> Kelisia pallidula
-   Vlek op de gena zwart en klein, ontbreekt soms; lengte 3.4-3.8 mm, macropteer: 3.8-4.2 mm -> Kelisia punctulum

Kortom, verschil is minimaal en of de kenmerken echt zo hard zijn als aangegeven in de sleutels is maar de vraag. Kelisia pallidula leeft op Blauwe zegge, Kelisia punctulum leeft op Moeraszegge. Als ik naar de waargenomen planten kijk zie ik enkel waarnemingen van Moeraszegge wat de kans dat het K. punctulum bereft wel groter maakt.

Heb je toevallig ook een foto van de zijkant, wanneer we dan een zwart vlekje op de gena zien is het inderdaad K. punctulum, wanneer deze ontbreekt blijft het onzeker.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Mario Renden

Beste Marco. Bedankt. :blink:Helaas heb ik volgens mij geen foto van de zijkant. Ik ga het voor de zekerheid nog thuis checken. Wel weet ik dat het gebied goed onderzocht wordt op vegetatie. Met vriendelijke groet, Mario

Mario Renden

Beste Marco,

Ik heb de foto's op mijn laptop gecheckt. Helaas staat daar het genitaal niet op. :(

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Marco de Haas

Citaat van: Mario Renden op december 06, 2018, 20:37:01 PM
Beste Marco,

Ik heb de foto's op mijn laptop gecheckt. Helaas staat daar het genitaal niet op. :(

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Het genitaal gaat ook niet/lastig op de foto, maar het gaat om de aan/afwezigheid van een zwarte vlek op de gena (het deel onder het oog, je zou het ook als 'wang' kunnen aanduiden).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Mario Renden

Ok. Bedankt.  :blink:Dan ga ik nog thuis even checken of dat heel misschien toch op een foto zichtbaar is. Ik reken er echter op van niet. :(