prooirest slechtvalken, maar wat ? >> houtsnip

Gestart door debru050, december 04, 2018, 22:24:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

debru050

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://amersfoort.waarneming.nl/waarneming/view/165098821
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2018-12-02 Amersfoort - Binnenstad
Foto's:


Toelichting:
Prooirest van slechtvalken
Vroeger hier wel eens een restant van een houtsnip gevonden - misschien ook nu ? 

Bij voorbaat dank, Henny de Bruin

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

debru050

Bedankt. Ik heb ook nog eens gezocht op een website met veren en het lijkt inderdaad weer een houtsnip. Mvrgr, Henny

Oenanthe

Het zijn inderdaad de resten van een houtsnip maar hoe komt het dat je zo zeker weet dat het prooiresten van een slechtvalk zijn? Houtsnippen vliegen zich vaak dood tegen ramen en muren in steden. Dat is deze vogel misschien ook overkomen.

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

debru050

Goede vraag : al zes jaar zit een paartje slechtvalken in Amersfoort op de OLV-toren, en hebben daar in een nestkast succesvol jongen groot gebracht. Behalve op de toren zitten de valken ook vaak op de hoge kantoren bij het station  - ze hebben er een aantal vaste zitplekken. Eén daarvan is het logo van de KPN. Daarop hebben ze ook een voedselvoorraad liggen. Af en toe valt er dan een restant naar beneden. Een paar jaar geleden lag hier ook al een restant van een houtsnip. Een jaar eerder lag er een houtsniprestant onder de toren. Houtsnippen worden zelden in de stad Amersfoort (levend) gezien, maar blijkbaar vangen de slechtvalken ze als ze in de avond hoog over de stad vliegen. In het stadslicht zien de valken ze overvliegen en pakken ze. Er liggen ook wel eens restanten van kieviten en duiven. Google met "slechtvalk amersfoort" voor de avonturen van deze slechtvalken. Mvrgr, Henny

OJGoreng

#5
Dat beantwoordt Maartens vraag niet, denk ik. Ik had pas een vergelijkbare situatie onder de slechtvalkenzitplaats bij het Amstelstation te A'dam. Houtsnip op precies dezelfde plek als waar veel prooiresten neerkomen, maar duidelijk niet door een valk aangevreten. Nou heb ik zo'n valk ook wel eens iets uit de poten zien vallen voor het kon worden opgegeten, dus het kan natuurlijk nog steeds een prooirest zijn, maar zeker weten of het beest niet gewoon met de toren is gebotst kan ik niet.

Overigens suggereert de verregaande staat van ontbinding van jouw snip eigenlijk inderdaad wel dat de vogel een tijdje ergens anders heeft gelegen, wat een omlaaggevallen prooirest wel aannemelijker maakt dan bij het beest waar ik naar link.
Met vriendelijke groet, Zainal

debru050

Bedankt Zainal voor je commentaar. Je hebt gelijk : het hoeft niet een gevallen prooirest te zijn, het kon ook een zich(zelf) te pletter gevlogen houtsnip zijn. Maar je zag al aan de foto : het zijn twee miezerige vleugel restanten (aan elkaar), met daartussen het weinige wat nog over was van de rest van de houtsnip. Het geheel was te ver heen om (behalve de twee poten) een snavel te zien. Dat was een paar jaar geleden bij de eerste wel het geval  - die snavel ligt nu nog bij mij thuis. Jouw foto toont een (vrijwel) complete houtsnip - dus hoogstwaarschijnlijk was die wel het slachtoffer van een botsing. Mvrgr, Henny