Stephanitis oberti (denk ik) - de nimfen ook?

Gestart door Arp, december 04, 2018, 19:59:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Zojuist was ik op een laptop met kiekjes van vorig jaar eigenlijk naar pissebeddenfoto's aan het zoeken en kwam deze set tegen. Helaas weinig foto's genomen destijds, want ik was daar met bezoek en wilde alleen even kijken of Stephanitis rhododendri er nog zat, maar zag beestjes met een zwarte band in de apex van de vleugels dus had zoiets van "jammer, zal takeyai zijn dan". Hmmppffff niet dus  :rolleyes:  :-\

Maar nu kijk ik nog eens en de hoedjes zijn te smal en te licht van kleur voor takeyai - dus dan zou het oberti of pyrioides zijn en daar hebben we nog geen gevalideerde waarnemingen van ... dus toch maar even uitwerken dan.

Voor de imago's en nimfen heb ik maar even aparte waarnemingen gemaakt, want het is me niet helemaal duidelijk of Berend de nimfen wil/kan valideren en het zou jammer zijn als de imago's om die reden niet gevalideerd worden:

Imago's: https://waarneming.nl/waarneming/view/165094196
Nimfen: https://waarneming.nl/waarneming/view/165094167

Nou had ik zelfs voor de imago's even wat ruzie met de sleutels van Péricart en Streito, want ze sleutelen ergens uit tussen oberti en pyrioides/chlorophana op basis van:

- Middenkam zonder zwarte vlek en één rij cellen, in elk geval tenminste achteraan en de scheidingsaders tussen de achterste cellen parallel => oberti
- Middenkam met min of meer duidelijk geaccentueerde zwarte vlek en twee rijen cellen ==> verder naar pyrioides/chlorophana en andere.




Probleem: Wat wordt er met vlek bedoeld? Vlek van donkedere/zwartere aders of donkere vlek in de membraan ertussen?

Aanvankelijk ben ik voor "met vlek" gegaan en kom dan bij de volgende stap op pyrioides - chlorophana valt af want die heeft langere/duidelijkere zijkammen (en is nog nooit in Nederland gezien). Maar ik vond gemiddeld genomen de twee beestjes toch meer een geval van 1 rij cellen en de dwarsaders lopen achteraan in de kam ook nog eens mooi parallel.
Wel zie ik op de eerste foto ook een beetje donker in de membraan om de donkere aders van de middenkam heen(!) Maar de sleutels zijn voldoende vaag geformuleerd om dat nog te mogen interpreteren als "geen vlek" en de tweede foto heeft toch ook voor een redelijk deel wel twee rijen cellen (meer dan in de tekeningen van Péricart), maar achteraan wel een flink stuk met één rij en parallelle dwarsaders.

Hier voor het idee plaatjes van de complete beestjes



Okay - voor de imago's ga ik voor oberti dus. Dat is de algemenere soort, is inheems in Nederland en deze zaten op een struik die niet voor "incidentele import" pleit (die staat er zeker al een jaar of 20).

Onderstaande nimfen (deze wrn) zaten op dezelfde blaadjes, samen met bovenstaande imago's. In Péricart sleutelen de nimfen van oberti en pyrioides samen uit, maar gezien de zeldzaamheid/onwaarschijnlijkheid van pyrioides zou ik die wel af laten vallen dan. Het lijkt me aannemelijk dat de nimfen bij de imago's zullen horen, maar zoals gezegd heb ik in 2013 op dezelfde struik ook rhododendri gevonden en op basis van de sleutel (alleen voor de laatste stadium nimfen) zou ik die niet durven uitsluiten. Het gaat dan om de lengte van de stekels midden op het pronotum:
Citeer- Processus spiniformes du milieu du disque du pronotum réduits à 2 minuscules spinules terminées par une courte soie, situées sur la carène dorsale. Antennes aussi longues que le corps. Long : 2,1mm == > rhododendri
- Processus spiniformes du milieu du disque du pronotum plus courts et plus grêles que les autres processus du dessus du corps, mais cependant au moins aussi longs que la moitié du 1" article antennaire ==> andere soorten



Twijfelgevalletje qua sleutelkenmerk (middenstekels halsschild net wel/niet halve lengte 1e antennesegment?!?), maar ik heb er geen vergelijkingsmateriaal voor.

Bovendien ontbreekt takeyai in de sleutel van Péricart.

Duszzz ... heeft er iemand voldoende ervaring met de nimfen van de soorten, c.q. vergelijkingsmateriaal voor de nimfen en/of een uitgebreidere sleutel?!?

Hier nog een detail van het achterlijfje van de 5e stadium nimf en wat jongere nimfjes:





P.S. Literatuur:

Péricart, J. (1983) Hémiptères Tingidae Euro-Méditerranéens. - Faune de France, vol.69, 618pp. Paris: Fédération française des sociétés de sciences naturelles. (PDF FdF.69)

Streito, Jean-Claude (2006) Note sur quelques espèces envahissantes de Tingidae: Corythucha ciliata (Say, 1932), Stephanitis pyrioides (Scott, 1874) et Stephanitis takeyai Drake & Maa, 1955 (Hemiptera Tingidae). - L'Entomologiste, vol.62(1-2), pp.31-36. (PDF vol.62(1-2))
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Na wat zoeken heb ik twee plaatjes gevonden die als nimf rhododendri benoemd zijn (of dat correct is weet ik niet, maar het zijn redelijk serieuze bronnen):

5e stadium
http://oregonstate.edu/dept/nurspest/Lacebug_damage2_on_rhodies_closeup%203.htm

jonge nimfen:
https://pnwhandbooks.org/sites/pnwhandbooks/files/insect/images/azalea-rhododendron-azalea-and-rhododendron-lace-bug/g19-30.jpg
(van deze pagina)

Als die kloppen dan zullen de nimfjes boven geen rhododendri zijn.

Maar dan takeyai nog ... ik heb redelijk wat goede platen van de 5e stadium nimfen daarvan en zie helaas niet meteen duidelijke verschillen... dat kan betekenen dat:
a) ik te dom ben
b) er geen duidelijke verschillen zijn
c) de nimf hierboven een takeyai is

Ik zet voorlopig nog even in op (a) ... *wishful thinking*
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Is er iemand die (via de universiteit of werkaccount ofzo) bij deze PDF kan komen?

Johnson, C.G. (1936) The Biology of Leptobyrsa rhododendri Horvath (Hemiptera, Tingitidae), the Rhododendron Lacebug. I. Introduction, Bionomics and Life History. - Annals of Applied Biology, Cambridge, vol.23(2), pp.342-368.
(zie https://doi.org/10.1111/j.1744-7348.1936.tb05572.x )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

OJGoreng

Citaat van: Arp op december 04, 2018, 23:13:14 PM
Is er iemand die (via de universiteit of werkaccount ofzo) bij deze PDF kan komen?

Als het goed is heb je nu een email ontvangen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)