vleugelloze spanners

Gestart door Rayan Majoor, december 02, 2018, 16:03:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

ik heb zelf nog nooit een vrouwtje van een van de vleugelloze spanners gevonden en ben vandaag speciaal daarvoor op pad gegaan aangezien de mannetjes van de kleine wintervlinder nu volop aanwezig zijn. Na anderhalf uur zoeken heb ik ruim 50 mannetjes van de kleine en een dood mannetje van de grote wintervlinder gevonden, maar geen enkel vrouwtje. Heeft iemand ervaring met de vrouwtjes en kan me vertellen waar ik moet zoeken...?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jelle Jacobsen

Heel veel ervaring heb ik niet, maar de beste manier om vrouwtjes te zien is om laat in de avond of soms zelfs begin van de nacht met de zaklamp te zoeken naar copula's of vrouwtjes. De mannetjes zitten 's avonds op de stam te wachten op de vrouwtjes. Als de mannetjes beginnen te vliegen is er een vrouwtje aanwezig die feromonen aan het verspreiden is.

Heb gisteravond ook pas voor het eerst gezocht vanaf ongeveer 22:00, ongeveer 10 - 15 vrouwtjes van de Kleine wintervlinder en 1 van de Grote wintervlinder gevonden. Ik denk dat de piek al geweest is, omdat dat relatief weinig vrouwtjes waren.

Met deze info moet je ze wel kunnen vinden  :blink:
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders

Rayan Majoor

Bedankt! Ga ik daarmee eens een poging wagen.
Toch wel apart hoe er dan overdag geen vrouwtje te vinden lijkt te zijn terwijl er zoveel mannetjes zijn... maar ja. Als het op de ene manier niet lukt dan misschien op de andere manier :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marion5

Bij mij zitten ze gewoon bij de de buitenlampen op 1,5 -2 m hoogte, op Z/O.  Diverse soorten.
Ze blijven vaak dagenlang zitten. Gisteren overdag zag ik bij 3 lampen totaal 18 vrouwtjes (15x kl.wintervl en 3x gr.wintervl.)
Eentje was zelfs eitjes aan het leggen bij de lamp onder het balkon (zag ik later op de foto).
Ik zag daar echter maar 1x kl. en 2x  gr. mannetje wintervlinder.
Maar de vrouwtjes vallen niet meteen op, je denkt een vliegje of een spinnetje te zien. Op een boom is dat
misschien nog moeilijker te zien.

Groetjes,
Marion


Rayan Majoor

Aan de ene kant zijn lampen erg slecht voor vlinders, je ziet ook wel vaker dat vlinders bij het licht blijven zitten en hier dan ook eitjes leggen waar de rupsen zo goed als geen kans hebben om te overleven... maar aan de andere kant kan je deze vlinders wel weer beter zien.
In ieder geval gisteravond om 20:00 even op zoek geweest, alleen maar weer mannetjes gevonden, om 21:10 nog even kort naar buiten geweest en toen inderdaad op de stam van een struik een parend stelletje kleine wintervlinders gevonden :duim:
Nu was het niet de beste plek voor kleine wintervlinders, dus daar kan het ook aan liggen (of aan mijn zoekvaardigheden), maar het lijkt er dus op dat de vrouwtjes pas vanaf ongeveer 21:00 actief worden
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl