Welke grote zwarte kever in Zuid Afrika?

Gestart door estockx, december 02, 2018, 09:57:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

estockx

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/164989477
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2016-11-06 South Africa - Greater St Lucia Wetlands Park
Foto's:



Zijn er kever sites van Zuid Afrika?

bij voorbaat dank Eric Stockx

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

estockx

Bedankt Bart
Tenminste de soort gevonden.
Groet, Eric Stockx

Douwe van der Ploeg

En welke soort is het..? Of bedoel je de familie?
Douwe van der Ploeg

estockx


Arp

Dat kan beter ... elders op de wereld zitten dergelijke kevers in het genus Sagra - uit Afrika zie ik in de gauwigheid dan bijvoorbeeld een Sagra tristis die zwart is met dergelijke gele oksels, dus zoek eens in die richting verder ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

sagra
www.virtual-beetle.com/sagra.html
Vertaal deze pagina
Sagra coeruleata (Lacordaire, 1847) ♂♀ Madagascar. Sagra new species 24 mn (Det. et Coll. Guerlach Guy) Madagascar, Moramanga 01.2010.

Als je deze pagina bekijkt op google Eric,dan is Tristis de enige optie.

Mee eens Arp?

Groetjes Betty

Arp

#7
Laat ik het zo zeggen: Het is zeker niet zo makkelijk dat de eerste de beste pagina waar wat foto's van Sagra-soorten op staan ook correct zou zijn, laat staan compleet. ...  :wacko: :-X

Voor het idee: Recente bronnen geven aan dat er grofweg 40 Sagra-soorten zijn (dat getal zal niet exact zijn) verspreid over de Azië en Afrika. Een andere recente bron geeft 9-10 oriëntaalse soorten dus we kijken naar een stuk of 30 Afrikaanse soorten (give or take).

De meest recente poging tot een "omvattende" analyse die ik kon vinden is van Crowson uit 1946:

Crowson, R. (1946) A revision of the genera of the Chrysomelid group Sagrinae (Coleoptera). - Transactions of the Royal Entomological Society of London, vol.97, pp.75-115. (DOI)

Daarin zijn iets van 28 soorten uitgesleuteld, waarvan iets  van 19 Afrikaans, maar als ik recentere werken bekijk dan is zeker de helft daarvan alweer synoniem met elkaar (voor zowel Oriënt als Afrika) dus ontbreken er in die sleutel ook nogal wat voor Afrika die over het hoofd zijn gezien of pas later beschreven.

Een "verhelderend" document is een geannoteerd overzicht van de type-exemplaren in het museum van Parijs (Sekerka & Voisin, 2013).

Sekerka, Lukáš; Voisin, Jean-François (2013) Types of Sagrinae in the collection of the Muséum national d'Histoire naturelle, Paris (Coleoptera: Chrysomelidae) - Annales de la Société entomologique de France (N.S.), vol.49(4), pp.413-429. (DOI)

Daar passeren een heeeeeeleboel als nieuwe soortnaam beschreven types de revue die allemaal in Crowson helemaal niet genoemd/bekend zijn en heeeeeeel veel namen (ook wel door Crowson opgevoerde) worden als synoniem van het één of andere weggezet, met argumentaties die bijna alle door Crowson nog gebruikte "kenmerken" teniet doen als geografische variatie.

Binnen de soorten is er dus een enorme intra-specifieke variatie in o.a.:
- kleur en glans van het beest
- verschil in grootte tussen grootste en kleinste exemplaren
- lengte en dikte van de benen
- kleur en glans van het beest
- tanden op de femora en tibia (vorm en aantal)
- ruwheid/bestippeling/strucuur van dekschilden en pronotum
- kleur en glans van het beest
- aanwezigheid van haarvlekken op de tibia
- kleur en glans van het beest (of had ik dat al genoemd)  ;D

Met name Pic heeft kennelijk heel veel soorten beschreven op basis van andere kleur, langere/dikkere femora, structuur van de dekschilden etc die allemaal als "slechts varianten van Xyz" worden weggezet.

De kenmerken die dan als mogelijk wel enigszins bruikbaar overblijven zitten vooral aan de onderkant of binnenkant van het beest en voor zover niet zijn er echt betere foto's voor nodig.

BioLib(.cz) presenteert ook een soortenlijst voor Sagra met een dikke 20 soorten, maar een groot aantal daarvan waren door Sekerka & Voisin ook teniet gedaan als synoniemen, terwijl door hen ook over een flink aantal soorten gerept wordt die op BioLib niet genoemd worden, ook niet als synoniem.

Dan moet ik me dus afvragen of de lijst van BioLib "up to date" is (en dus synoniemen van Sekerka & Voisin weer zijn teruggedraaid?!?) en of die compleet is? Ik ben een beetje bang dat het antwoord in beide gevallen "nee" is.

Voor de Oriëntaalse soorten zijn er redelijk recente publicaties met soortenlijsten (inc. synoniemen) en sleutels:

Kimoto, Shinsaku; Gressitt, J.L. (1979) Chrysomelida (Coleoptera) of Thailand, Cambodia, Laos and Vietnam I: Sagrinae, Donaciinae, Zeugophorinae, Megalopodinae and Criocerinae. - Pacific Insects, vol.20(2-3), pp.191-256. (PDF)

Sekerka, Lukáš; Geiser, Michael (2016) Sagrinae of Laos (Coleoptera: Chrysomelidae). - Entomologica Basiliensia et Collectionis Frey, vol.35, pp.443-453. (PDF)

De laatste geeft de Oriëntaalse soorten gereduceerd tot 9 soorten, met o.a. een waslijst van 40 synoniemen voor Sagra femorata.

De Oriëntaalse soorten even daargelaten kom ik met een combinatie van bovenstaande en nog wat andere bronnen op een KLADLIJSTJE voor Afrika dat in deze richting gaat:

AFRIKAANSE SOORTEN (let op: KLAD!)


Sagra adonis Lacordaire, 1845
Gebied: West-Afrika



Sagra bicolor Lacordaire, 1845
Gebied: Oost-Afrika; Zuid-Afrika.
Kop en halsschild meestal blauwig, dekschilden rood- of groen-bronskleurig



Sagra congoana Clavareau 1916
= syn: Sagra angolensis Pic 1939
= syn: Sagra cribrosa Pic 1938 (type locality: "Afrique: Benguela").
Gebied: "Congo belge : Mufungwa-Sampwe (Katanga), Kundelungu (Katanga), Kapiri (Katanga)".
behoort tot "haefligeri"-soortengroep met grof gepunkteerde dekschilden met in de basale helft duidelijke dwarsrimpels



Sagra diversepunctata Pic, 1938
Gebied: "Côte d'Ivoire".
CiteerS. diversepunctata is shiny purple with numerous pit-like and deeply impressed punctures. So far we have seen only the types of this species and they look different enough to treat them as distinct species.



Sagra dohrnii Baly, 1860
Gebied: West Afrika



Sagra emarginata Baly, 1860
Gebied: West Afrika



Sagra ferox Baly, 1877
== Sagra longithorax Pic, 1938 ("Afrique orientale")
== Sagra nitidiventris Fairmaire, 1891 ("Afrique orientale")
Gebied: Oost-Afrika



Sagra haefligeri Weise, 1905
Gebied: ??
behoort tot "haefligeri"-soortengroep met grof gepunkteerde dekschilden met in de basale helft duidelijke dwarsrimpels



Sagra hayekae David, 1954
Gebied: Mombasa: Takangu
Geen idee of deze nog geldig is (veel van de door David beschreven soorten zijn dat niet meer). Behoort volgens David tot de "groupe de senegalensis"



Sagra javeti Baly, 1860
Gebied: Zuid-Afrika
Halsschild breed (vorm als stevensi) en grof gepunkteerd
Géén vlek met gele haren op de dijen!



Sagra johnstoni Gahan
Gebied: Oost-Afrika
Is die nog geldig ?!?



Sagra kirbyi Baly, 1860
Gebied:  "Congo"
Is die nog geldig ?!?



Sagra minor Pic, 1939
Gebied: "Kuvangu",  Angola.
behoort tot "haefligeri"-soortengroep met grof gepunkteerde dekschilden met in de basale helft duidelijke dwarsrimpels



Sagra neavei Crowson, 1946
Gebied: Oost-Afrika
Is die nog geldig ?!?



Sagra parryi Baly, 1860
Gebied: West-Afrika
Is die nog geldig ?!?



Sagra senegalensis Baly
== Sagra tibialis Fairmaire 1891 ("Afrique orientale")
Gebied: West-Afrika



Sagra stevensi Baly
Gebied: Oost-Afrika.
Halsschild breed en zeer fijn gepunkteerd
Dijen met zeer lange haarvlek (2/3 van lengte)



Sagra tristis Fabricius, 1798
== Sagra brevior Pic, 1953 (Angola)
== Sagra benitensis Pic, 1938
== Sagra  favareli Pic, 1938 (Frans Kongo)
== Sagra longior Pic, 1953 (Kilimanjaro)
== Sagra muelleriana Quedenfeldt, 1888 (Angola)
== Sagra murrayi (galinieri) Baly, 1860 (Oost-Afrika)
== Sagra muelleriana Quedenfeldt, 1888 (Angola)
Gebied:  West-Afrika, Oost-Afrika, Angola, Tanzania
De typische S. tristis is turquoise met slechts matig ruwe dekschilden.
favareli is een matig ruwe en goud-groene vorm van S. tristis
longior is gebaseerd op een relatief groot, geheel zwart individu met zeer ruwe voorste helft van de dekschilden
murrayi is ook een dergelijke vorm
muelleriana is een tussenvorm tussen de typische tristis met fijn gerimpelde dekschillden en de oostelijke populaties met zeer ruwe structuur zoals o.a. murrayi



Sagra violacea (Olivier 1789)
== Sagra cyaneoviolacea David, ongepubliceerd
== Sagra descarpentriesi David, 1953 (Côte d'Ivoire).
== Sagra amethystina Guérin-Méneville, 1844 (West-Afrika)
== Sagra deyrollei Thomson, 1858 (Gabon?)
== Sagra cyanea Dalman (West-Afrika)
== Sagra habasi David, 1953: 1507 (Uganda)
== Sagra longeciliata Pic, 1938
== Sagra jeanneli David, 1953 (Cameroun, Congo, Dahomey)
== Sagra seraphica Lacordaire, 1845
== Sagra longeciliata Pic, 1938 ("Afrique Orientale Anglaise")
== Sagra longefemoralis Pic, 1938  ("Côte d'Ivoire").
== Sagra luctuosa Fairmaire, 1887  ("Guélidi")
== Sagra lucida Baly, 1860
== Sagra nitida Pic, 1938  ("Chari-Tchad")
== Sagra nitida v. brevespinosa Pic, 1938 ("Côte d'Ivoire")
== Sagra nitidissima Pic, 1953 ("Côte d'Ivoire").
== Sagra saphirina David, 1954: 182 (type locality: "Dioléba (Libéria E.)")
== Sagra seguyi David, ongepubliceerd
== Sagra signoreti Thomson, 1858 (Gabon? / West-Afrika)
== Sagra villiersi David, 1954  (Libéria)
deyrollei is een blauwe vorm met zijdeglans
cyanea is typisch turquoise
descarpentriesi was gebaseerd op sterk vergrote en getande achterste femora en tibiae



MADAGASKAR
De indeling/status van de soorten die van Madagaskar beschreven zijn zou nog meer studie behoeven, maar veel "soorten" waren gebaseerd op kleur en structuur van de dekschilden. Monrós (1958) bracht in de Coleopterorum Catalogus alle soorten van Madagascar samen onder één soortnaam: Sagra coeruleata Lacordaire, 1845, maar bracht tegelijk nog wel onderscheid aan in drie groepen binnen die soort
Groep 1 met gladde, fijn bestippelde dekschilden
Sagra coeruleata Lacordaire, 1845
= Sagra donckieri Fairmaire 1903
= Sagra perrieri Fairmaire 1898
= Sagra urania Lacordaire 1845
Groep 2 dekschilden met duidelijke, licht ingedrukte striae
= Sagra bontempsii Fairmaire 1897
Groep 3 dekschilden met duidelijk gepunkteerde en diep ingedrukte striae
Sagra oberthueri Duvivier 1891




In die lijst ontbreken vast nog wel soorten en er staan er ongetwijfeld ook een paar tussen die al lang synoniem zijn gemaakt met wat anders.
Ik heb lijstjes met kenmerken bij elkaar geprutst, maar die zullen niet erg nuttig zijn ben ik bang (te variabel enzo).

In alle info zie ik maar 2 soorten genoemd voor Zuid-Afrika: bicolor en javeti en die laatste is het zeker niet. S. bicolor wordt vaak gegeven als tweekleurig met blauwige kop en halsschild en meer rood-bronzen dekschilden, maar wat Baly (1860) voor de soort beschrijft kan naar zwart neigend zeker een optie zijn

Uit dezelfde info haal ik ook niet meteen een zeker voorkomen van tristis in die hoek van Afrika, maar uitsluiten kun je dat denk ik ook niet. Ook zou ik niet willen uitsluiten dat één van de beesten van Madagaskar daar over is komen waaien. Of dat een andere algemene soort (violacea?) daar ook voorkomt ...

Kortom: Teveel onbekende factoren en variatie in kleur en zelfs morfologie om er iets mee te durven van foto.

Beste kans zou zijn om eens te kijken of iemand als Lukáš Sekerka meer durft ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Mooi verslag Arp,maar zeer lastig dus...

Succes Eric!!

Groetjes Betty

estockx

Bedankt Arp voor deze uitvoerige uitleg.
Wordt het dan Sagra spec.?
Groet, Eric Stockx

Arp

Hoi Eric,

Laat ik het zo zeggen: Na een dag zoeken durf ik er niet meer van te maken dan Sagra spec. inderdaad. Best kans dat mensen die bekender zijn met de Afrikaanse soorten en de (regionale?) variabiliteit daarbinnen probleemloos een naam kunnen geven, maar voor mij is het met al het gezoek alleen maar onoverzichtelijker/hachelijker geworden ben ik bang ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

estockx