Onbekende "Bruis-zwam" ...

Gestart door Bonham, december 01, 2018, 09:47:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bonham

Beste mensen;
Weet u de naam van de zwam op deze paar foto's?
Ik zag die op 23-11-'18 en 31-11-'18.
De kleur veranderde van (hardgekookt-)ei-geel naar iets meer oranje/wit op 31-november (nat en koud weer). Die mooie ei-gele kleur kreeg ik niet goed op de plaat helaas ..

- De zwam is gevonden in Rotterdam-kralingen, op een tuinafval-plek, die jarenlang ongebruikt is geweest. Onlangs opgeruimd. Het hout is een vermolmde oude spoorbiels, zoals die in tuinen als afscheiding worden gebruikt ( - denk ik). Die zou geïmpregneerd kunnen zijn geweest ..
- Aan de buitenkant zie je alleen maar schuim/ belletjes aan't oppervlak (als onder een vlies) (de foto's 1, 2 en 3). Net overkokende melk. Het hele "ding" is zo'n 35 cm. lang en een slordige 7 tot 8 cm. hoog. Vrij stevig van structuur.
- op foto 4 zie je een beschadigd exemplaar, denk ik. Want; dichtbij, zelfde kleur + op dezelfde ondergrond. Er zijn daar momenteel opruimacties, waardoor ik die van foto 4 niet terug kon vinden; om er een betere foto te maken. Het lijkt hier om buisjes te gaan, binnenin...(?).

Hartelijk dank, en Vriendelijk groetend,
Bonham.

e.moors

Glazige buisjeszwam (physisporinus vitreus) misschien?
mvg. Eric

Bonham

Wellicht, hoewel, de "bubbels" lijken hier groter dan de gaatjes die ik zie op foto's van Glazige buisjeszwam (physisporinus vitreus). Dank Eric. Groet JanJoost

Bonham

Toch, inderdaad; Foto 4 lijkt best een andere zwam dan foto 1,2 en 3. Omdat de kleur precies dezelfde was als die op de andere foto's en de vindplaats en ondergrond van de zwam ook overeenkomen, ga ik ervanuit dat 4 een beschadigde vorm is van 1, 2 en 3. Opruimwerkzaamheden in overweging genomen
Dank. Met vriendelijke groet.