Onbekende mini paddenstoel op maiskolf

Gestart door Thijs van der Zanden, november 28, 2018, 00:16:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs van der Zanden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164924194
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-11-27 Reuselse Moeren
Foto's:




Toelichting:
Op verdwaalde maiskolf (zonder mais)
bij voorbaat dank Thijs van der Zanden

Thijs van der Zanden

Heeft iemand een hint hoe ik deze mini zwammetjes op een maiskolf op naam kan brengen?

rietvanoosten

#2
Denk dat deze nu nog iets te jong zijn ...
Meer info vindt u hier:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=172945.0

Kleur van de sporen (sporee maken) en foto van de lamellen zijn in ieder geval belangrijk.
met vriendelijke groet, Riet

Giel van der Pluijm

Er is een overeenkomst tussen mais en hoorn van dieren en dan met name het taaie materiaal; keratine.
Mogelijk is de hoefzwam uitgeweken.
https://www.mycologen.nl/Coolia/PDF-files/Coolia57(3)pp150_vOorde_Oxygena.pdf en de verspreidingsatlas.

Thijs van der Zanden

Zou kunnen Giel, het substraat, de maiskolf, is vermoedelijk door reeën naar de vindplaats gebracht. Waar ik die vond is een geïsoleerd broekbos in een veengebied waar veel reeën lopen en vrijwel nooit mensen.   

Giel van der Pluijm

Nou, Thijs, het gaat om het substraat, zeg maar de voeding, waar het mycelium van leeft.  Die tussenwandjes tussen de maisvruchtjes en de kern van de kolf bestaan hoogstwaarschijnlijk uit een mengsel van cellulose en nog wat stoffen en met, waarschijnlijk, een hoog keratinegehalte. Mais wordt dan ook gebruikt om keratine uit te winnen, bv. voor shampoo, het maakt het haar veerkrachtig.  Keratine is de stof waar hoorn, haar en vogelveren uit bestaan.  Het zou dus ook de vogelveerzwam kunnen zijn. De hoefzwam wordt slechts heel zelden waargenomen, dus dat zou wel leuk zijn, zeker op dit substraat. Als het zo zou zijn is dit misschien een nieuw gegeven voor de mycologie
Maar ook hier geldt weer; de microscoop moet uitkomst bieden. Qua vorm, kleur en grootte vind ik ze op de Oxygene-soorten lijken, dus waarom niet
Heb je materiaal mee wat je voor kunt leggen aan iemand bij je in de omgeving?

Thijs van der Zanden

Helaas heb ik het niet meegenomen. Ik zal eens gaan kijken of ik het weer kan vinden. Als ik het vind zal ik een oproep doen om het te laten onderzoeken.

e.moors

Ik ben geen bioloog, maar keratine is toch een dierlijke stof?
Ik zou hier eerder hele jonge valse hanenkam ofzo in zien. Maar zoals Riet al aangeeft, zijn deze te jong.
mvg. Eric

Giel van der Pluijm

Er zit ook wat van in mais en wordt daaruit gewonnen t.b.v. shampoos. Het schijnt uit mais eenvoudiger te winnen zijn dan uit haar, hoorn en vogelveren, waarschijnlijk omdat er veel meer van is.
Enfin, hele uiteenzettingen staan er op het internet. Een aan keratine verwante stof is zeine (van Zea, het plantengeslacht) die wat meer in mais zit, misschien dat dat ook een voedingsbron voor het mycelium vormt (als het de Onygena soort betreft).


Melchior van Tweel

M.i. echt geen Vogelveerzwammen, maar waarschijnlijker jonge donsvoetjes
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl