Gordelchampignon

Gestart door chrispy, november 27, 2018, 19:01:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,
Deze champignon heb ik op 07-09-2018 gevonden in natuurpark "de Scherpenberg", loenen, Gelderland.
hoogte 9 cm, hoeddiameter 14 cm, steel lengte 8 cm diameter 35 mm, na doorsnijden iets rozig/bruine verkleuring. Lamellen:  l:104-124, L: 1-4, Pilze der Schweiz Band 4 pagina 160: L= 118-135, l: 1-3. Sporee: donkerbruin, sporen  5.5-7 x 4.5-5 µm, Q: 1.2-1.5 gem 1,4., Pilze der Schweiz Band 4 pagina 160:  5.5-7.4 x 4.6-6.2 µm Q: 1.1-1.3.

Andere mogelijkheden: Schubbige champignon en Reuzenchampignon. Hiervan wijken de afmetingen van de sporen echter behoorlijk af van mijn meting.

Is dit inderdaad de Gordelchampignon of heeft iemand een ander voorstel.

Bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Giel van der Pluijm


chrispy

Beste Giel,

Allereerst bedankt voor jouw reactie. De sporen van de steppechampignon meten 8.8-10.8 x 5.3-6.3 µm en zijn daarmee veel groter dan de door mij gemeten sporen. Bovendien lijkt het me gezien zijn zeldzaamheid niet waarschijnlijk. De door mij gevonden paddenstoelen beginnen meestal met Gewone of Gewoon  ;)

Nogmaals bedankt voor jouw reactie, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

sjaakvantiel

#3
Gordelchampignon denk ik niet, volgens mij een anders gevormde ring. Wellicht in de richting van Straatchampignon of gewone weidechampignon? Denk iets zijdeachtig te zien op de hoed. Bij weidechampignon zit iets rood onderaan de steel meen ik (niet nagezocht en sporen vergeleken). Dus een gok.

chrispy

Beste Sjaak

Bedankt voor je reactie, ik ga de twee suggesties zo snel mogelijk nakijken.

Nogmaals bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

chrispy

Beste Sjaak

Zowel de Gewone weide- als de Straatchampignon hebben op de foto's in waarneming en op internet een behoorlijk gladde hoed. Opvallend aan de door mij gefotografeerde champignon zijn de mooi gerangschikte schubben. De Schubbige soort is het niet vanwege de sterk afwijkende sporengrootte.

Wat de sporen (grootte, vorm en Q warden) en de L en l waarden van de lamellen wijken de Weide- en Straatchampignon ook nogal af.


Ik hou het voorlopig maar op Champignon, mogelijk Gordel.


Nomaals bedankt voor jouw reactie met vriendelijke groet, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

e.moors

Breedschubbige champignon (A. lanipes) past wel wat sporen maten betreft. Ik weet alleen niet of het macroscopisch beeld klopt.
mvg. Eric

wimperzwam

Klopt echt niet.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

#8
Staat het rechter exemplaar op de laatste foto naast de exemplaren op de eerste 2 foto's? M.a.w. kunnen het 2 verschillende soorten zijn. Zonder te refereren dat het weidechampignons zijn, maar weidechampignons kunnen volgens mij aardig schubbig zijn. Zie bv. de 1e foto van de gewone weidechampignon op de verspreidingsatlas. Het zal, qua sporenmeting dan niet juist zijn, maar dat beeld voelde ik bij de laatste foto, exemplaar rechts. Ik ben erg benieuwd welke het champignon het dan wel is.

chrispy

Beste allen.

Leuk zoveel reacties.
De paddenstoel op de eerste foto is de rechtse paddenstoel op de tweede foto. Helaas is hij tijdens het vervoer naar de caravan wat beschadigd geraakt. De paddenstoel op de foto van Weidechampignon in de Verspreidingsatlas bevat inderdaad ook wat schubben.  De exemplaren stonden heel dicht bij elkaar wat natuurlijk niet uitsluit dat het toch 2 verschillende soorten zijn.

Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

chrispy

Sorry, de eerste foto is dus het rechtse exemplaar op de derde foto.

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

chrispy

Beste allen,
Ik heb nogmaals alle foto's en gegevens van de champignons in Pilze der Schweiz, Veldgids paddenstoelen, De paddenstoelenatlas en 1200 Pilze doorgekeken. Dekt aardig wat champignons. Er zijn eigenlijk niet zo gek veel champignons met schubben. Ik vond eigenlijk maar twee hits: de Agaricus augustus en als best toch weer de Gordelchampignon.
De soort auhustus kan ik bijna nergens vinden dus lijkt me niet aannemelijk.
Overigens zijn op de derde foto de schubben niet goed te zien maar dat komt door de slechte belichting, ze zijn er echter nog wel.

Ik vrees dat het dus een raadsel blijft. Ik weet de exacte GPS locatie en hoop hem volgend jaar weer aan te treffen. Ik zal dan zoveel mogelijk goede opnMEN Maken en voor wie dat wil specimen opsturen.

Nogmaals bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.